Hawker Hurricane KZ 321

Vanwege het slechte weer van vandaag heb ik niet kunnen vliegen maar heb daar dankbaar gebruik van gemaakt om verder te bouwen aan de Hurri.
Het stabilo en de staart zijn zo goed als klaar en het richtingsroer en de hoogteroeren zijn ruwbouw in elkaar gelijmt zodat ze geschuurd kunnen worden!
M.a.w de houtzagerij draait weer op volle toeren!
thum_41194a2c306969087.jpg

thum_41194a2c306a3cd47.jpg

thum_41194a2c306867168.jpg

Mvgr hans

Vandaag weer een klein beetje aandacht aan de Hurry besteed!
Na de post bezorgt te hebben ben ik naar de metaal sloop gegaan en heb daar wat aluminium te pakken gekregen om het staartwiel pootje te gaan maken.
De blokjes AL zijn op lengte en breedte gezaagt maar nu moet er nog wat profiel aan gegeven worden(en dat gaat een heeeeeeele klus worden omdat ik nog geen freesbankje heb dus moet alles met handgereedschap zoals zaag en vijl gemaakt gaan worden).
Dit gedeelte moet op het asje wat de romp ingaat komen!
thum_41194a37efe01b76d.jpg

En dit is het vorkje waar het staartwieltje in komt te zitten
thum_41194a37efe1900c2.jpg

En zo moet ie eruit gaan zien als ie klaar is!
thum_41194a37f4cb796da.jpg

En dit is het andere Eolo type!
thum_41194a37f7d21c740.jpg

Het was dus even goed kijken naar de foto's omdat er twee type Eolo Staartwiel pootjes zijn!
Het verschil zit hem in de bevestiging op de as die de romp in gaat.
Bij het type op de bovenste foto zit er een soort driehoekje en op de onderste foto zit er een vierkantje!
Nog even een foto'tje van de echte als voorbeeld.
Je ziet daar ook duidelijk geen vierkantje zitten!
Er zitten nog wat meerdere details aan maar die zeg ik hier niet want je weet maar nooit of er een jurylid aan het meekijken is :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:
thum_41194a37f98fb245f.jpg

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Vandaag op de zaak een gat van 18mm geboord om vervolgens thuis het vorkje waar het staartwieltje in komt te zitten in model te zagen en te vijlen!!
Het ruwbouw werk zit erop,nu nog de afwerking.
thum_41194a394a12a6670.jpg

Mvgr hans

je staarwiel ziet er netjes uit ben benieuwd
het staarwiel op ijn hurigane is gewoon een omgebouwde neuspoot zoals yke dat voorheen wel vaker deed
dat was dus voordat i mij leerde kennen

Vandaag ben ik door al het moois wat mij gisteren weer geinspireerd heeft verder gegaan met de staartwiel constructie.
Alles met vijl,zaag, schuurpapier en boormachine tot dit resultaat gekomen!
Er moeten nog een paar hele kleine componentjes gemaakt worden voor het verings systeem die de holle as in verdwijnen om het werkend te maken en een paar hele kleine ringetjes gemonteerd worden maar dan is ie ook echt af!!

thum_41194a3e55b42b222.jpg

Mvgr hans

Vandaag verder gegaan met de constructie van het staartwiel gedeelte!
allereerst het verenstaal dat in het messing buisje komt te zitten voor de vering in de juiste hoek gebogen zodat deze precies op het scharnierpunt komt van het vorkje waar het staartwieltje van 50mm komt te zitten.

Daarna was het aluminium verbindingsstukje aan de beurt om te maken wat tussen de lipjes van het vorkje komt te zitten(afmetingen:9,5mmx5mmx6mm.En dat is echt pielen en schelden met handen als kolenschoppen om dat te hanteren).
In dit hele kleine blokje aluminium zit een gaatje van 3,2 mm waar het verenstaal van 3mm in komt te zitten en het andere gaatje is 2mm.

Om het geheel een beetje verend te maken zit er in het messing buisje een stukje rubber(als ik een veertje vind hiervoor dan gaat dat erin voor een betere vering)wat afgestopt wordt door een rubber propje zodat het rubber strengetje er niet uit schiet!

Op het verenstalen staafje dat in de messing buis zit heb ik een messing ringetje gemonteerd zodat het staafje niet door het rubberen strengetje kan priemen!

Nu moeten er nog op bepaalde plaatsen splitpennetjes geplaatst worden(worden uiteraard wel imitatie maar die zijn wel heeeeeeeeel erg klein om goed te monteren).

thum_41194a4137ac5bf33.jpg

thum_41194a4137aac3b76.jpg

thum_41194a4137addbdc1.jpg

Mvgr hans

Back