Hawker Hurricane Mick Reeves

Ik vraag me ag hoe het komt dat deeze hurigane bijna 2x zo zwaar is als die van mij
en waarom i staartlastig is ????
Die van mij was juist neuslastig
Waarschijnelijk een veel te zware constuctie in de staart
en ook mijn hurigane is traag
Ik had er een 62 zenoah op staan
Nu ben ik er een 70 3w op aan het zetten
Kijken wat i dan doet

met plamuur, verf en vernis kun je er vlug kilo's opspuiten als je niet oppast.

ik vraag me af is de staart bij jou een open bespannen constuctie of dichtbeplankt
bij mij is de staart een open bespannen constuctie
bespannen met zeer dun linne zoals bij het orgineel

de staart is gewoon open constructie zo te zien...

en hele toestel zijn allemaal losse stukjes hout zo maar gezegd..

hij vliegt nu wel redelijk goed... maar nog niet echt helemaal super zodat je hem elke week mee wilt naart veld om heerlijk te vliegen..

binnen kort met mooi weer word ie opnieuw gevolgen door de eerste bouwer..

en dan kan ik altijd nog beslissen om er een andere motor op te hangen eventueel..

de vleugel zijn niet extreem zwaar geplamuurd... wel in de g4 gezet en glas mat..

Maar goed... hij zit lekker in elkaar.. en nu de puntjes op de i zetten en dan een lekker vliegend toestel er van maken....

Ok nou dan hoop ik hem volgend jaat op een meeting tegen te komen
formatie vliegen met 2 grote hurigane,s

er is trouwens iemand die mijn hurigane wil kopen ??????? hij is aleen niet te koop

Als ik even naar die groene wortelrib van Jeroen zijn foto kijk, dan zitten daar wel een paar flinke constructievauten in hoor....
Ongeacht wie dat bedacht heeft, het deugt voor geen meter, zo maak je geen deling in een vleugel van dit formaat..
Op de plaatsen waar de krachten lopen, is helemaal geen overbrenging naar het volgende deel. Terug naar de tekentafel!

Laatst bewerkt:
Mijn hurigane is gebouwd door yke rusticus
in 1990
Hij heeft er zelf ruim 15 jaar mee gevlogen
zonder schade,s
Dus dat zit wel goed

Zal best, maar deze constructie deugt niet.

De tekeningen en ontwerpen die van Yke afkomstig zijn, zijn wel degelijk doordachte constructies.
deze meneer doet niet voorniets mee met PHANTASY IN BLUE.
Hij heeft in de loop der jaren bewezen een groot modelvlieger en bouwer te zijn.
En ik kan het weten want ik vlieg al een paar jaar met de at-6 die ik van zijn tekening heb gebouwd en die vliegt als een droom!!!!!!!!!!!!!!!
En vergeet niet het zijn tekeningen en geen bouwdozen wat hij maakt!!!!!!!!!
Dus enige bouwervaring is wel verreist,dus met andere woorden: Je moet weten welke houtsoorten en materialen(droge glasdoek,droge koolstof tape/doek) je moet gebruiken voor de verschillende constructies op de tekeningen.
Als ik het zo zie bij de kist van PATTERNFLYER, is zijn/is de vleugel(ribben) in zijn geheel van balsa gebouwd en dat vraagt om problemen.
je moet altijd waar de deling zit 5mm vliegtuigtryplex(min. 4a 5 ribben!!!!) gebruiken in plaats van balsa.
het zijn BIG SCALE modellen en geen beginnerskisten:mrgreen:

full

Ik wil hier niemand kwetsen ofzo,maar voelde me genoodzaakt dit even recht te zetten.

Groeten jasper Toet

Laatst bewerkt door een moderator:
jasper ik ben het helemaal met je eens
trouwens yke zen grote antonov an2 gaat in de verkoop
compleet met motor en vertraging servo,s alles er op en er aan

Dat valt wel mee
hij vraagt er 2000 euro voor
er zit een weel demper en landingsgestel op
landingsgestel is verend en van r v s
en alle rolroerscharnieren heb ik ook gemaakt voor dit model
ook van r v s laser gesneden

hey stefan

ik wou je even vertellen dat de hurricane is gebouwd door jan over (mijn vader) en geverft door jan v/d kaap. mijn vader had gezegd dat er nog glasmat met spanlak om de vleugels moest voor de stevigheid maar dat is dus niet gedaan voor het verven.
de hurricane is geheel gebouwd vanaf tekening van yke rusticus.
deze hurricane is zo zwaar geworden in de staart omdat er extra kappen in zijn gemaakt om overal goed bij te kunnen. deze kappen wegen er goed in omdat ze versterkt moesten worden omdat er glasmat met spanlak om de gehele romp zit en anders trokken die kappen helemaal krom.

ps stefan : als je meer info wil dan moet je even aan de echte bouwer vragen ( jan over) die weet alles over de bouw.

mvg. ronald

Laatst bewerkt:
Stephan,

Nog bedankt voor je pb tje. Als ik jou was zou ik hier absoluut niet mee gaan vliegen zonder dat er webbings zijn aangebracht en de overgang (joints) van de vleugels zijn aanpast en zijn voorzien van glasmat/carbon met 24 uurs epoxy. (Nieuwe vleugels bouwen... dan ook maar de romp?)

Ik denk dat je zonder deze aanpassingen je kist zeker zult gaan verliezen als je bijvoorbeeld te veel up geeft als je uit een looping komt knappen je vleugels spontaan af. De 20kg er ook wel erg veel zoals ik je al heb gemaild maar zou bij een juiste constructie nog wel kunnen, alleen denk ik dat de kist door de zg62 ook iets te weinig vermogen heeft.
Waarschijnlijk komt het hier op neer: Gewoon aan de kant gooien en de motor op een nieuwe zetten. :) Sorry maar dat is mijn advies. Niet negatief bedoeld maar wel reëel denk ik.

Is er zoiets als 'non destructive static testing' (:confused:) om vast te stellen of een model luchtwaardig (in dit geval: sterk genoeg geconstrueerd) is of niet?

Bv. aan één tip optillen en dan flink schudden (zoals je wel eens met grote zwevers ziet doen? :shock:)

Je kunt wel zeggen: "Vlieg alsof je op eieren loopt" (:confused:), maar dat is natuurlijk erg lastig (en onverantwoord).

jan.

Is er zoiets als 'non destructive static testing' (:confused:) om vast te stellen of een model luchtwaardig (in dit geval: sterk genoeg geconstrueerd) is of niet?

Bv. aan één tip optillen en dan flink schudden (zoals je wel eens met grote zwevers ziet doen? :shock:)

Je kunt wel zeggen: "Vlieg alsof je op eieren loopt" (:confused:), maar dat is natuurlijk erg lastig (en onverantwoord).

jan.
vleugelpunten op 2 stoelen leggen (met kussentje eronder) en druk uitoefenen?
Maar ja, hoeveel is te veel druk?

Als ik kijk naar hoe ik zelf geleerd heb te bouwen (bouwtekeningen, literatuur, advies en experimenteren) en naar deze constructie, dan moet ik toch zeggen dat ik het spannend vind. Geen shearwebbing, geen extra verstevigingen tussen ribben en liggers.
Op de foto van de opengescheurde foto zie ik bij de TE 2 liggers van 5mm(?) van ik hoop iets stevigers dan balsa, maar verder niets.
1 hoofdligger geeft een stuk minder stevigheid dan 2 liggers half zo dun, met shearwebbing ertussen

driehoeken en doosconstructies zijn altijd sterk en niet eens direct afhankelijk van de materiaalkeuze. dus kun je toch licht bouwen.
ik vind het er ook erg iel uitzien, maar dat is niet erg, je leert er weer van en op dit forum zijn we er toch voor elkaar? dus niet getreurd en opnieuw (maar dan beter) beginnen.

succes

Het klopt dat de antonof nog niet in de verkoop afdeling staat yke heeft mij gevraagt dat te doen maar de foto die hij gestuurd heeft is een ingescande en die krijg ik niet up geload

In de hurigane vleugol
Moeten de eerste 5 spanten van triplex gemaakt worden
en daar sitten dus ook schotten tegen aan van 3 mm triplex
achter tegen de liggers aan zodat je een doos constuctie krijg
voorligger vure achter balsa
De vleugols van yke zijn met papier bespannen
en nee een loep was geen probleem
De 62 zenoah had ik er ook op maar die is nu vervangen voor een 70 3w
dit omdat ik vond dat hij nogal traag was
een rol ging niet door gebrek aan snelhijd
Vragen aan de bouwer helpt vragen aan de ontwerper brengt zekerhijd

de hurricane is volledig gebouwd volgens de tekening van yke rusticus die wij hebben. dus ook alles wat van triplex moet zijn is van triplex en wat van balsa moet zijn is van balsa.
bij de eerste vlucht waren ze vergeten om het zwaartepunt te wegen en was dus staartlastig. na de start vernam de piloot (martin v/d kaap) dat hij staartlastig was en zette hem direct neer omdat er niet mee te vliegen was. en kwam met 1 vleukelhelft aan de grond en knapte van die vleugel de beplanking eraf. dus ookal zat er koolstof in dan was hij ook stuk geweest. de beplanking knapte snel los doordat het alleen was geverft zonder dat er bespanning op zat (bijv. glasmat) en daardoor zat er veel spanning op.
inmiddels zit er zoals stefan al zij g4 op dus dat is sterk genoeg (maar wel zwaar).

ik zou zeggen gewoon vliegen stefan.

mvg. ronald

Back