Hawker Typhoon (FMT)

Alweer een tijdje terug ben ik begonnen met de bouw van een model van de Hawker Typhoon.

full

Ik heb dit altijd al een stoer vliegtuig gevonden. Toen ik had besloten om zelf een model vanaf tekening te gaan bouwen, heb ik gezocht naar een (naar mijn mening) eenvoudig te bouwen model. Het is immers de eerste keer. Na wat zoeken in een grote doos tekeningen van een kameraad van mij zag ik daar een tekening van een Hawker Typhoon. Een volledig houten model. Dat vind ik eigenlijk ook wel zo mooi.
Het model is afkomstig uit FMT 8-2009. Het model is ontworpen als aircombat model. De schaal is ongeveer 1:12. Lengte ongeveer 90 cm, spanwijdte ongeveer 1 meter. Het model zal ik helemaal van balsa maken, met hier en daar een stukje triplex.
Ik ben er nog niet over hoe ik het model zal afwerken. Welke kleur? Welk squadron e.d. Maar ja, zo ver is het nog lang niet.

Zoals jullie zien zijn er al vorderingen. Spanten voor het centrale vleugeldeel zijn uitgesneden. Het vleugelprofiel heeft een platte onderkant. Dat is prettig, want dat geeft mij een stabiele basis om op te bouwen.

full

Binnenkort zal ik wat meer foto's plaatsen. Aangezien dit mijn eerste bouw is, zal ik vast wel tegen vragen aanlopen. Met zoveel kennis op dit forum, moeten hier dan vast alle antwoorden zijn te vinden.

Gr.
Douwe

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier nog een fan van dit soort toestellen. Ik ga dit volgen. Veel plezier met de bouw.
( tussen haakjes) weet je al wat voor motor dit juweeltje gaat voordstuwen. electro of brandstof?

Mvg Pascal.

is idd een gaaf dingetje ,heb onlangs nog het verslag in de fmt van dat bouwjaar gelezen , (alleen de tekening zat er niet in ).weet iemand waar deze digitaal te vinden is ?

@Pascall,
Ik weet al wel zeker dat ik hem electrisch ga maken. Ik vlieg alleen maar electro. Vooral omdat het veel schoner is. Geen gedoe met vettigheid en brandstof. Maar eerlijk is eerlijk, brandstof klingt wel veel mooier. Hoewel er tegenwoordig ook hele leuke geluidmodules kunnen worden ingebouwd.
Wat voor motor ik er in doe weet ik nog niet. Misschien stop ik de motor van mijn Calmato erin. Dat zou passen en geeft ook voldoende power.

@Bastiaandj,
Het is inderdaad het model van Timo Starkloff. Het draadje op RCnetworks.de ken ik. Ik heb dat een paar keer goed doorgelezen. Er staan hele bruikbare tips in. Zowel over de bouw als over de motorisering. Uit dat draadje blijkt dat je er een heel mooi modelletje van kunt maken.

Binnenkort mee foto's van mijn voortgang

We gaan weer verder

Vanwege mijn verhuizing heeft de bouw van de Typhoon een tijdje stil gelegen. De bouw ligt trouwens nog steeds stil, want er moet nog het een en ander gebeuren in mijn nieuwe huis. Heel belangrijk is dat ik nog een nieuwe werkruimte moet inrichten. Want ja, zonder werkplek kan er geen vliegtuig in elkaar worden gezet. Maar dat gaat nog komen.

Gelukkig is de bouw van de Typhoon wel een stukje verder gekomen dan de laatste foto's. De foto hieronder geeft de romp weer. Die begint al aardig vorm te krijgen. Ik vind hem al herkenbaar een Typhoon, maar dan kan al gauw met de karakteristieke voorkant. De hele romps is grof in vorm geschuurd. Eerst met de schaaf en daarna met grof schuurpapier de ruwe vorm geschuurd. Ik ben nog niet helemaal tevreden over de rondingen, maar de romp moet toch nog met een fijn schuurbloke helemaal worden bijgewerkt.

full

full

De foto hieronder laat romp en achtervleugel zien. De achtervleugel zit trouwens al in het vliegtuig. Daar zal ik zodadelijk nog eens een foto van maken. Het hoogteroer wordt later gemonteerd. De bouwmethode is vrij eenvoudig, gewoon de achtervleugel door de romp schuiven en vastlijmen.

full

Hieronder een plaatje van de binnenkant van de romp, gezien vanaf de onderkant. Daar komen dus twee servo's. Eéntje voor het hoogteroer en ééntje voor het richtingroer. Mooie Futaba servootjes.

full

De vleugel begint ook al aardig vorm te krijgen. In de vleugel komen twee servootjes voor de rolroeren. Alles is al te pas gemaakt. De uiteinden van de vleugel zijn geschaafd en geschuurd uit blokken balsa. Een heel gedoe. Geeft ook lekker veel balsastof. Gelukkig heb ik een stofkapje. Zonder stofkapje is dit niet te doen. De hele vleugel is ook grofweg geschuurd. Alles moet nog wat fijner worden geschuurd.

full

De bouw begint al aardig te vlotten. Hout is toch maar een mooi materiaal om mee te werken. Eerst sta je met een aantal planken in je hand, en nu begint het al een vliegtuig te worden. En al het mee zit, gaat het straks ook nog de lucht in.....

Goed, tot zover. Eerst weer verder met de verhuizing. Maar er komt weer een update.

Douwe

Hout is toch maar een mooi materiaal om mee te werken. Eerst sta je met een aantal planken in je hand, en nu begint het al een vliegtuig te worden. En al het mee zit, gaat het straks ook nog de lucht in.....

Gaaf he! :D Ziet er netjes uit!
Blijft een mooie kist, zo`n Tiffy! :thumbsup:

Veel plezier verder met de bouw,
Grt, Ram6

Volgende stap

Zo, nu is het weer tijd om te bouwen. Een half jaar geleden voor het eerst vader geworden. De aandacht gaat dan eerst uit naar de kleine man. Nu we zijn gewend aan zo'n kleintje in huis, en is het weer tijd om te bouwen. Daarbij is het nu herfst, dus echt mooi vliegweer is het nu ook niet. Laat ik me dan maar tot doel stellen om de Typhoon deze winter af te bouwen. Voorjaar 2013 lijkt mij een mooie tijd voor de maiden.

Deze Typhoon is het eerste rc-model dat ik bouw. Dat heb ik meteen gemerkt, want ik doe niet alles in de beste volgorde. Nu de romp helemaal dicht is, merkte ik dat het niet meer zo makkelijk was om de buisjes aan te brengen waardoor de stangetjes moeten lopen van servo's naar hoogte- en richtingroeren. Met een beetje gepruts is het uiteindelijk toch gelukt om het voor elkaar te krijgen. Een paar in elkaar geschoven frisdrankrietjes lopen nu keurig door de romp vanaf het servobedje naar de staart. Het staaldraadje er ook al even doorheen gehaald, dat schuift mooi soepel. Klaar zo.

full
full

Volgende stap is de overgang tussen vleugel en romp. Deze overgang bestaat uit een aantal kleine op elkaar gelijmde strookjes balsa. Omdat ik de romp al grotendeels in zijn ronde vorm had geschuurd, kwam ik er achter dat ik nu deze verbinding op een ronde romp moest lijmen. Niet handig. Eerst heb ik de onderdelen op de juiste hoek en plaats op de romp gelijmd. Vervolgens de kieren tussen de ronde romp en het overgangsstuk opgevuld met kleine stukjes hout. Daarna alles in vorm schuren. Over het resultaat ben ik best tevreden.

full

full
full

De volgende stap wordt het onder de juiste hoek zetten en lijmen van het motorbevestigingsschot. Maar daarvoor moet er eerst een elektromotor komen, zodat alle bevestigingsgaten al in het schot zitten voordat het wordt vastgelijmd. Als dit motorschot voorop de romp zit, kan ik de romp met een fijn schuurblokje mooi daarop aansluiten.

Nog genoeg te doen. Volgende keer meer.

Groeten,
Douwe

He Peter,
Ja, het is leuk om weer aan het bouwen te zijn. Nu ik weer bezig ben, vraag ik mij af 'waarom ben ik niet eerder weer gaan bouwen'.

De motor is ondertussen ook binnen, dus nu kan de neus afgemaakt worden.

Groet,
Douwe

Hoi
Ik ben zo vrij geweest je vraag uit "verlijming en constructie" hier in te plakken. Staat het mooi bij elkaar :-)

Ik ben nu zover dat ik de motor kan bevestigen, maar ik loop nu tegen een vraag op. En deze is: Het model is geheel van balsa. De neus bestaat nu uit een platte ronde schijf van 7 cm doorsnede. Op deze schijf/spant moet ik een evengrote ronde spant lijmen van triplex. Op dit triplex wordt de motor bevestigd. Mijn vraag is nu of beide houten delen verlijmen met normale houtlijm voldoende is? Of kan ik hiervoor beter een andere lijm gebruiken? Of moet ik beide houten delen op een of andere manier aan elkaar borgen, met schroefjes o.i.d.?
full

Groeten, Douwe
Ik zou dit niet met gewone houtlijm doen, maar met constructielijm (bruislijm) of epoxy. Deze zijn goed spleetvullend.

Maar, een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. Hoe goed zit het spantje waar het motorschot tegen gelijmd wordt vast?

En tenslotte, ik weet niet wat voor een motor er op komt, maar waarschijnlijk gaan de schroeven/ boutjes door motorschot en spantje samen heen.

He Peter,
Ja, het is leuk om weer aan het bouwen te zijn. Nu ik weer bezig ben, vraag ik mij af 'waarom ben ik niet eerder weer gaan bouwen'.

De motor is ondertussen ook binnen, dus nu kan de neus afgemaakt worden.

Groet,
Douwe

Mooi! Geniet er van ;-) Welke motor heb je besteld? ik zou gewoon de triplexring er met epoxy oplijmen. Vast is vast.

Klaar voor de verf

Eindelijk kan ik schrijven, hij is klaar. In ieder geval klaar genoeg om hem eens goed in de extra vullende grondverf te zetten. De romp is klaar, en mooi geschuurd met een fijn schuurpapier. De scharnieren voor de roeren zitten erin. Datzelfde geldt voor de vleugel. Rolroeren, hoogteroeren en richtingroer zijn voorzien van scharnieren.

full

full

full

full

Het lijkt mij handiger om eerst het model goed in de grondverf te zetten en daarna de roeren in het model te zetten. Of is andersom beter?

De electronica is ondertussen allemaal aanwezig. Een 3536 1100 kv motor, 9x6 prop, regelaar, servos. Hiervoor schreef ik als eens dat dit de eerste keer is dat ik een model zo van de bouwtekening bouw. Achteraf denk ik een handleiding met stappenplan was handiger geweest. Eigenlijk had ik de servo's in de vleugel eerder moeten inbouwen. Nu gaat dat lastiger. Het lukt wel, dat heb ik al we geprobeerd.
Al bouwend ben ik er wel achter gekomen dat ik een aantal zaken anders had moeten doen. Ik heb wel erg veel geleerd tijdens het bouwen van dit model. Ik zie dit nu vooral als een leerproject. Ik hoop dat hij goed genoeg gebouwd is om te kunnen vliegen. Maar dat zullen we komend voorjaar zien.

Aan het model heb ik nog een kleine modificatie uitgevoerd. Naar mijn idee heeft het model een vrij korte neus. Ik wil daarom mijn 4000 mah lipo zo ver mogelijk voorin hebben. Ik dacht eerst, die past mooi in de grote luchthapper onder de prop, maar dan zit de vleugel in de weg. Ik heb daarom een stukje uit de vleugel gehaald en zo een mooi bedje gemaakt voor de lipo.

Vooralsnog ga ik het model alleen in de grondverf zetten. De afwerking doe ik eerst nog niet. In een mooie afwerking gaat namelijk veel tijd zitten, eerst maar eens proberen of het model wil vliegen en zijn maiden overleeft. Als hij vliegt ga ik het model in een mooie camo afwerken.

Volgens de ontwerper van het model kan de Typhoon goed met verf worden afgewerkt. Hij zou dan niet meteen te zwaar hoeven worden.

Ik ben wel benieuwd waar het zwaartepunt precies gaat komen. Ik kan wat schuiven met de positie van de lipo. Ik hoop het zwaartepunt goed te krijgen zonder lood te moeten gebruken.

Groet,
Douwe

Back