Weer een stapje verder
Weer een stapje verder. Servo's voor de hoogte- en het richtingroer ingebouwd. Heveltjes en stangetjes aangesloten. Alles beweegt mooi soepel.
Het inbouwen van de motor was nog een vervelend klusje. Door een slordigheid met lijm aan de binnenkant van de neus kon ik de motor niet meer goed plaatsen. Ik moest een extra spant in de neus zetten. Dat gaf weer andere problemen en om een lang verhaal kort te maken, heb ik maar besloten om een opening in de neus te maken. Op die manier kon ik er goed bij en kon ik de motor goed in de neus plaatsen. Leerpuntje voor de volgende keer is dus om van te voren beter na te denken over de bouwvolgorde en om netjes te lijmen. Slordigheidjes kom je blijkbaar later wel weer tegen en blijken dan erg vervelend te zijn. Hoe dan ook, de motor zit er in, ik heb nu ook een goede toegankelijkheid in de neus, zodat ik ook de regelaar op een mooi plaatsje kan zetten. Ik vind deze opening in de neus nu zo handig dat ik het uitgezaagde deel niet terug lijm, maar het demontabel hou door het onderdeel (na enige modificatie) met kleine schroefjes ga vastzetten. Mocht de motor of de regelaar nog eens moeten worden vervangen dan kan ik er nu tenminste gemakkelijk bij.
Nu de motor in het model is gepast, is het tijd om de propadapter en de spinner te passen. Past allemaal goed. Tussen romp en spinner blijkt nu een ruimte van 4 millimeter aanwezig te zijn. Ik denk dat ik daarvoor even een smal cirkeltje 3 millimeter balsa op de neus lijm. De kier tussen spinner en romp wordt dan 1 mm. Dat vind ik een mooi smal kiertje, en ook geeft dat extra stukje hout mij iets om de diameter van de romp precies te laten overeenkomen met de diameter van de spinner. Die zijn nu niet helemaal gelijk. De diameter van de rompneus is 68 millimeter, de spinner is 65 millimeter.
Het model is nu bijna vliegklaar. Als de maiden goed gaat, en het model luchtwaardig blijkt, ga ik de Typhoon afwerken in een mooie camo.
De afwerking van het model brengt mij wel op de volgende vraag. Op het model moet straks een mooi cockpitkapje komen. Wat ik daarover gelezen heb is het volgende (zie de foto hieronder). Eerste stap is het cockpitkapje over de rode lijn uitknippen, zodat het kapje dezelfde ronding en vorm heeft als de romp van het vliegtuig. Tweede stap is op het model over de paarse lijn een mooie lijmworst leggen (epoxy). Derde stap is dan het cockpitkapje in de lijmworst drukken zodat hij vastzit. Nu is mijn vraag of dit inderdaad de juiste stappen zijn en of iemand mij kan tippen op een draadje in dit forum waar iemand dit met tekst en/of foto's laat zien. Misschien zijn er ook wel handige zaken om te weten die ik zeker niet moet doen. Uiteraard heb ik zelf ook al op het forum rondgesnuffeld, maar wellicht een heel handig draadje over dit thema over het hoofd gezien.
Tot de volgende keer.