HDX 450 uit balans

Hallo,

Ik heb een HDX450 waar ik een iets kleinere LiPo in heb liggen dan er "origineel" in zat (origineel 2400a, nu zippy van 2200a) Zippy vliegt goed, maar is wat lichter dan de "originele" lipo.

Als ik nu mijn HDX balanceer op de rotorkop dan hangt hij ook wat naar achteren. Mijn vraag is nu, wat kan ik het beste doen. Moet ik de voorkant verzwaren met wat lood of kan ik het beter zo laten en op de zender de swash wat meer subtrim geven?

Op zich vliegt het allemaal goed, maar ik moet nu dus constant de forward cyclic geven om hem recht te houden.

Advies is gewenst, alvast bedankt!

M.vr.gr. Beeek

Wel, ik heb er nu een canopy van een trex 450 XL opgezet. Die past maar net om die zippy heen. Meer naar voren gaat dan dus niet. Of zou ik beter een grotere Canopy kunnen aanschaffen?

Zelf zou ik geen gewicht toevoegen (i.v.m. verminderde vliegtijd).
Een extra canopy kan nooit kwaad en lost tesamen met het naar voren brengen v/d accu het probleem op.
Maar een oplossing voor nu, als je nog basisfiguren vliegt, is gebruik maken van (sub)trim (daar is die functie immers voor). Dit zou i.i.g. mijn oplossing zijn.

Gewoon gewicht toevoegen.
Je hebt nu een lichtere lipo erin liggen waardoor de heli naar achteren kantelt. als je het gewicht weer brengt op het gewicht dat de oude lipo had dan zal je waarschijnlijk wel weer aardig recht zitten.
Maak je geen zorgen om de vliegtijd met dat extra gewicht...dat deed je waarschijnlijk toch al niet want je hebt een lipo die 200 ma minder is dan de oude die je had dus vlieg je toch al iets minder lang. :)

Het lastige is dat ik nog twee van de oude 2400 lipos heb en gebruik. Ik zou dus een stukje lood willen maken wat ik kan plaatsen als ik de nieuwe lipos plaats.

Trouwens zit er bij de keuze van lipos geen echte strategie achter. 2200 was hetgene wat van Zippy het dichtst in de buurt kwam......

In dat geval zit je dus als je van lipo wisselt met een wisselend balans. Dat vang je niet op door je zender te trimmen. dan blijf je aan de gang :)
Gewoon wat lood om de nieuwe lipo doen. dan haal je het extra gewicht ook weer weg als je de lipo eruit haalt om met een oude te gaan vliegen.
Hetzelfde doe ik met mijn Falcon. hier heb ik het tegenovergestelde...een grotere lipo op gezet. Die weegt dus iets zwaarder en om het verschil met de oude lipo weer te compenseren heb ik op de lichtere oude lipo wat lood (soldeerdraad) gewikkelt. Gaat prima en met welke accu ook, de heli is prima in balans :)

ik zou ook de subtrims laten voor wat ze zijn. Eerst proberen mechanisch, in dit geval dus met een extra gewichtje, balans te vinden.
Je hoeft overigens niet het volledige verschil in lood toe te voegen. Helemaal aan de voorzijde van de accu, ver van de hoofdas, levert het beste rendement. En je hoeft nergens op te letten bij het wisselen van een accu.

Back