Head speed 500

Helikapoter

Vriend van modelbouwforum.nl
Wat is voor rustig vliegen ,Geen 3D ! een te adviseren kop toerental voor een T-rex 500 ?
Ik zie berekeningen van wel 2400 tot 3000 rpm ? klopt dit ??
Ik ben voor het eerst met een elec heli bezig, en als mn oude heli's dit toerental zouden draaien zou zeker de boel "ontploffen".
Ik ben toerentallen gewend van ±1500/1600 rpm op vario/hirobo heli's ,maar dit zal er wel niet mee te vergelijken zijn.
Ik wil er binnenkort ook een romp voor aanschaffen UH 1 en dat hoeft niet te snel te vliegen.

Gr,
Arno

Een exact getal kan ik je niet geven, maar het is een feit dat een 450 nog gewoon goed wil vliegen rond of zelfs onder de 2000 toeren, dus een 500 moet zeker vanaf 1800 toeren goed willen sturen en vliegen.
Mogelijk dat je met het extra gewicht van een romp bijvoorbeeld, wat hoger moet gaan, maar dat is een kwestie van proberen.

Waar je wel om moet denken (en op dit vlak heb ik weinig specifieke kennis), is dat het nodig kan zijn om de tanwiel overbrenging aan te passen om te voorkomen dat je de ESC te ver moet knijpen, en een ander punt van aandacht is dat de headspeed niet per se het probleem hoeft te zijn, maar de tail gaat ook langzamer draaien. Aangezien bij lager toerental, het rotorkoppel TOENEEMT, en de tail langzamer draait, moet je hier even rekening mee houden. Bijvoorbeeld Heading Hold gyro's krijgen het moeilijker bij lagere headspeed. Dit neemt toe als je er een romp omheen hangt (bij rompen is het sowieso ten sterkste AF te raden Heading Hold te gebruiken, ook al wil niemand dit geloven).

Als je dat in gedachten houd, kun je redelijk veilig expirimenteren met welk toerental nog goed vliegt en welke niet, door hoog te beginnen en steeds een beetje lager te gaan.
Bijvoorbeeld 80% throttle bij 13 tands motortandwiel, 12 tands, 11 tands, 10 tands, etc etc.

Groet, en succes!

Bert

Als je rustig wil vliegen zou ik inderdaad voor zo'n laag mogelijk rpm gaan, zodat je meer vliegtijd overhoud. In het geval van een T500 dus het kleinste pinion op de motor.

Met minder dan het minimum aangerade toerental zou het kunnen zijn dat de dempers in je kop te hard zijn, waardoor je heli rond de hoofdas gaat stuiteren.

In de handleiding van Align voor de TREX500ESP (KX017008TA), staat een schema met verschillende soorten van setups waarbij o.a. aangegeven wordt hoeveel RPM er ongeveer uitkomt. Dat schema kan je ook gebruiken om te bepalen welke headspeed voor jouw manier van vliegen het beste ingesteld kan worden. En dan is het daarna ook nog geheel een beetje een gevoel dat je zal ontwikkelen wat het beste bij je past.

1 Ding is zeker en dat is de maximale Headspeed!
In het schema staat namelijk bij een aantal van de uitkomst waarden een waarschuwing symbool.
Onder deze tabel staat de uitleg van dit symbool welke aangeeft dat de snelheid nooit boven 2650 RPM mag komen.

Letterlijk staat er "For the safeties of flight and helicopter structure, please do not equip the power of the mainblade over 2650RPM".

Deze snelheid word aangegeven in combinatie met de "Align 425 Carbon Fiber Blades" en daar moet ook rekening mee gehouden worden lijkt me.
Als er een paar woodies (houten) bladen opgezet worden, dan zullen deze vast ruim voor die snelheid al desintegreren als je een beetje pech hebt. En het vliegt een beetje rottig zonder bladen ;)

En dat geld zeker ook voor andere onderdelen die niet aan de Align norm voldoen.

Laatst bewerkt:
Head speed

Allen bedankt , ik ga er mee aan de gang
Ik heb een 5S /3200Mah accu en ga met een 12T het proberen.
Volgens de head speed calculator(bij hobby Maniac) kom ik dan uit op 1975 Rpm/HS.

Gr,
Arno

Ik heb afgelopen weekend de 45e vlucht gemaakt met mijn FBL Trex500, en die vliegt fantastisch op "maar" 1750rpm. En gewoon mogelijk om loopings en rolls te draaien, power zat.

Vooral hooveren wordt beter (rustiger) te doen met een lagere headspeed. Ik zou een 12T gebruiken en zelf (op de governor) spelen met het toerental totdat je het prettig vindt vliegen.

Grt, Marco.

Back