Head Speed?

beste piloten,

ik ben met een project bezig en ik loop tegen een "probleem" aan.(denk ik)

project: sceadu evo .50 ombouwen naar electro.
nu had ik begrepen dat de sceadu .50 te vergelijken was met een T-rex 600. (qua grote dan.);)
vandaar ook de setup.

"probleem" :de maingear van de sceadu is 87t.
als ik de headspeed calculator gebruik en ik zet de waarde's erin kom ik op een head-speed uit van :
RPM: 3923
motor RPM: 24376

volgens mij is dit veel te hoog!!!!!

nu ook gelijk de vraag:
wat zijn de gemiddelde head-speeds voor hoveren/sport/3d???

set-up:
600M Brushless motor
14t pinion
RCE-BL100G 100A Brushless ESC
REC-B6X External BEC
5.1V Two-way step-down voltage regulator
3x futaba s9252 op de swash
1x futaba s9254 op de staart
GY-401 Gyro
Turnigy 5000mAh 6S 25C Lipo Pack
zender Futaba ff9

graag zou ik jullie meningen/oplossingen willen horen .
alvast bedankt.

Groeten Meetimme

ps: reden van het project is dat ik al een tijdje elektro vlieg en de spullen in huis heb.
de sceadu heb ik gekregen en brandstof-heli trekt mij niet zo. (meningen verschillen ;) )

Laatst bewerkt:
Mijn 600's vlieg ik met ong 1700 in hover, 2000 in rondvlucht en lichte 3d, voor het harde 3d werk ga ik richting de 2250..

Wat je zou kunnen doen,l is een minder tands pinion monteren, en als dat niet gaat, zul je echt naar Of een grotere maingear moeten, Of een minder KV motor monteren.(bv scorpion 4025serie en dan de 740 of zelfs 630kv versie)

740kv op 6s met 14 pinion geeft max: 2700 rpm ongeveer(is perfect, helemaal als je een governer wil gaan vliegen
630kv op 6s met 14 pinion geeft max 2250 rpm. kan wat aan de weinig kant zijn als je power nodig hebt, omdat je hierbij al aan de max zit(dus hij zal boggen/inkakken)

Let wel, deze motoren zijn eigenlijk 10/12S motoren.. ik heb werkelijk geen idee wat ze doen kwa power op 6s...

Als je er de ruimte voor hebt, zou je nog een 2e gearset erin kunnen maken...
Mocht je het willen gaan berekenen, voor een 600 zit je meestal aan een verhouding tussen de 1:11 voor 3d en 1:12 voor het normale vliegwerk.(tandwielverhoudingen)

bedankt Anko,

hier kan ik wat mee.:D
mijn rpm van 3923 is dus veel te hoog.
maar zijn de waardes van de calculator wel te vergelijken dan in het echt?

ik ga even checken voor een grotere maingear.
lijkt me nu de beste keuze want de rest van de spullen heb ik al.

Groeten Meetimme

Hangt er vanaf welke calculator je gebruikt. ik heb gewoon mn eigen regel:

MotorKV * lipo volts * pinion / main gear. en ik zorg dan altijd dat ik 300 tot 400 rpm ''teveel'' uit kom omdat ik met een governer vlieg.

ok ,makkelijk!!!
die hou ik in gedachten.
bedankt.

wat is trouwens de diameter van de main-shaft van een Trex-600?
10mm toch?
en wat is de diameter van een main-gear van een Trex-600? (ik heb 9cm ruimte voor een nieuwe main-gear)

Meetimme

Laatst bewerkt:
Zit heel anders in elkaar hoor! beste kan je even de manual opsnorren op internet(die van de E en N zijn hetzelfde overigens).

Van wat ik ze heb liggen, de diameter is iets minder als 12cm(1 millimeter or so) en de one way bearing hub die erin gaat, gaat een lager in van 12mm binnen(onewaylager) en daarin nog de speciale bus. binnendiameter 9mm(dat 9mm stuk zit aan een trex600 as) rest van de maten kan ik niet opmeten.. maar het is een hele andere constructie.

de manual's was ik al aan het opzoeken.;)
en het is inderdaad een hele andere constructie.

ik ga er nog even over nadenken wat nu de beste oplossing is.:confused:
denk toch een andere motor.:(

in ieder geval bedankt voor het kijken/uitzoeken.

ik hou het op de hoogte hier op het forum.

Groeten Meetimme

Back