Een header tank verandert helemaal niets aan het drukverloop tijdens het leegraken van een tank!
Wanneer de hoofdtank leegraakt, zakt het vloeistof niveau, en dus wordt de vloeistof kolom kleiner, en dus neemt de druk of. Als gevolg van de wet van communicerende vaten doet de headertank dus helemaal niets met de druk.
Als je dit niet geloofd, doe dan het volgende experiment om je te overtuigen. Vul je tank en header tank met brandstof, trek de brandstof slang van je carburateur, en vang de brandstof op. Die brandstof stroomt nu uit de slang die aan je carburateur hoort te zitten.
Als je de slang nu horizontaal houdt, dan kun je de variatie in de brandstofdruk zien aan de hand van het feit dat de brandstof langzaam steeds minder ver uit de slang "spuit". Conclusie, de druk neemt af als de tank leeg raakt. Je kunt dit experiment doen met en zonder header tank, en je ziet dan dat er geen enkel verschil is.
Als je dus gewoon "normaal" vliegt, heeft een headertank helemaal geen enkele zin behalve dat je een HEEL klein beetje extra brandstof bij je hebt.
Als je de druk "constant" wil houden, dan kun je een uniflow constructie aanbrengen zie:
http://www.fraserker.com/heli/uniflow/how_uniflow_works.htm (daar vlieg ik ook mee). Dit staat los van een header tank, dit kun je dus zonder en met header tank doen.