Header-Tankje?

Vraagje. :?:
Waarom en wanneer gebruik men een headertankje op een heli? :lol:
Alleen maar in de 3D wereld? Of heeft het ook nog een ander nut? :P
Ik ben benieuwd naar de mening van anderen. :?:

Een van de grootste voordelen die ik vind is dat je een constante druk hebt tijdens de hele vlucht. Ik vlieg net achtjes maar heb een headertank omdat ik het gevoel heb dat de motor er mooier door loopt gedurende de hele vlucht. Maar ik weet dat er nu mensen denken het is maar een idee en ben het daar wel mee eens. Maar een goed gevoel is ook wat waard toch.

header.jpg

gr Remco

Een header tank verandert helemaal niets aan het drukverloop tijdens het leegraken van een tank!

Wanneer de hoofdtank leegraakt, zakt het vloeistof niveau, en dus wordt de vloeistof kolom kleiner, en dus neemt de druk of. Als gevolg van de wet van communicerende vaten doet de headertank dus helemaal niets met de druk.

Als je dit niet geloofd, doe dan het volgende experiment om je te overtuigen. Vul je tank en header tank met brandstof, trek de brandstof slang van je carburateur, en vang de brandstof op. Die brandstof stroomt nu uit de slang die aan je carburateur hoort te zitten.

Als je de slang nu horizontaal houdt, dan kun je de variatie in de brandstofdruk zien aan de hand van het feit dat de brandstof langzaam steeds minder ver uit de slang "spuit". Conclusie, de druk neemt af als de tank leeg raakt. Je kunt dit experiment doen met en zonder header tank, en je ziet dan dat er geen enkel verschil is.

Als je dus gewoon "normaal" vliegt, heeft een headertank helemaal geen enkele zin behalve dat je een HEEL klein beetje extra brandstof bij je hebt.

Als je de druk "constant" wil houden, dan kun je een uniflow constructie aanbrengen zie: http://www.fraserker.com/heli/uniflow/how_uniflow_works.htm (daar vlieg ik ook mee). Dit staat los van een header tank, dit kun je dus zonder en met header tank doen.

Lastig he,.. die mensen die gelijktijdig de bak met favorieten opentrekken en de most suitable links plaatsen ;-)

Is het gebruik van een headertank om het schuimen tegen te gaan zodat er minder lucht in je brandstof komt niet beter dan?

Oke oke geef toch ook aan dat het een gevoel kwestie is. Ik heb zelf het gevoel dat het de hele vlucht constanter loopt. En ik weet dat je het kan onderbouwen met allerlij natuurkunde wetten. Maar een goed gevoel is ook belangrijk toch.
En ik ken ook mensen die 3d vliegen zonder header en ook zonder motor problemen.

gr Remco

Tenminste iemand die op zijn gevoel afgaat, dat is een erg waardevol bezit Remco.

Met je gevoel ben je altijd sneller dan iemand met de onderbouwing. Dus in geval van nood kan gevoel handiger zijn dan de onderbouwing: welke neerwaardse snelheid heb ik nu gezien dat de afstand 120 meter is, en de valsnelheid 2 seconden geleden 3 m/sec... mijn stick staat op 3/4 dus ongeveer 5% pitch... toch is het toerental te laag en..KABOEM Newton heeft gewonnen voordat de berekening klaar was....

Of draaf ik nu door? ;-)

mijn reden voor een header tank is dat ik aanzuig uit de header tank, welke altijd vor branstof zit.
stel, je vliegt zonder header tank en je maakt een duik oid en je clunc valt niet naar beneden, dan heb je kans dat je lucht aanzuigt met een afgeslagen motor van dien.

hoover je alleen? of rustig rondvliegen, dan heb je hem eigenlijk nog niet nodig.
maar aande andere kant kost ie 7.50 usd, dus is het een kliene moeite er een op ze zetten.

Ja Gerard die was ik nog ff vergeten. Het "gevoel" en deze kan ik wel onderbouwen dat de klunk niet uit de brandstof kan stuiteren.

gr Remco

Heeft iemand enig idee hoe dat bij een moskito zou kunnen.
Die heeft een tweedelig frame en niet van die bouten als de Raptor (zodat je heb zoals Remco vast kan zetten). Heeft iemand een mooi idee?

Anders moet ik mischien ergens een gaatje in boren ofzo...

Elwin

stel, je vliegt zonder header tank en je maakt een duik oid en je clunc valt niet naar beneden, dan heb je kans dat je lucht aanzuigt met een afgeslagen motor van dien.
is me al eens overkomen. ook met headertank, maar die was dus bij nader inzien ook leeg :D :D :D
headertank is idd een goeie bubbletrap, op voorwaarde dat ie vol is :wink:

elwin, gewoon ergens een gaatje boren en daar het beugeltje van de headertank aan bevestigen

Back