Heading-lock

• Topicstarter Topicstarter heligay
  • Startdatum Startdatum
H

heligay

Guest
Hallo heli vrienden, heb een probleem met men 401 van futaba, namelijk na een tijd vliegen houd hij zijn heading lock niet en begint hij links om zijn as te draaien, moet dan de stick volledig rechts doen om hem recht te houden, laat ik hem los dan gaat hij weer links om tot ik hem op de grond zet, gas terug nemen en we kunnen weer tot hij weer eens links omgaat. Is er soms iemand die dit ook heeft meegemaakt, en hoe heb je dit opgelost?:confused:

misschien een te korte servohevel?
Ik had laatst ook zo iets, mijn gyro wou niet goed het midden calibreren en verliep steeds meer naar rechts. Totdat ik vol rechts moest sturen om hem goed te houden.
Ik heb een andere hevel op de servo gezet en m'n limit op de gyro iets hoger gezet.
Daarna bleef hij goed.

mvg Mark

Staat de Mechaniek in rate mode gewoon in het midden?
En je zet de heli wel aan in HH mode op de plek waar je gaat opstijgen? Het niet opstarten in HH of na het opstarten de heli pas naar de opstijgplek tillen doet de gyro geen goed.

Hallo heli vrienden, heb een probleem met men 401 van futaba, namelijk na een tijd vliegen houd hij zijn heading lock niet en begint hij links om zijn as te draaien,

Hallo jongens, volgens mij gaat er na een tijdje vliegen de staartriem oid aan 't slippen...
Dat verklaart ook het naar links rond z'n as draaien (tenminste als het een rechtsdraaiende hoofdrotor betreft): de staartbladen geven te weinig "tegendruk" en de neus gaat dan linksom draaien.

Bij men groter model heb ik dit eens gehad, daar was het toerental te laag en dus de tegen druk van de staartrotor te klein, toerental terug opgevezen en het probleem was opgelost, nu met de kleine heli dacht ik dat is het zelfde, maar integendeel daar heb ik bijna vol toerental en na een tijdje begint hij weg te draaien. Het gekke der aan is als ik terug opstart volledig dan gaat het een tijdje goed, tot hij weer begint te verlopen naar links( het is wel een rechtsdraaiende rotor zoals je al zegt).

heb je een Trex 450 (cloon) ?

Er is een bekend probleem waar de staart van de tandjes afslipt door het wieltje wat bovenop de riem draait in de staartmechaniek. Haal alles even los en haal dit wiltje eruit en probeer nog eens te vliegen.

hmmm dit heb ik ook wel eens gehad als de gyro iets ouder wordt, is hij iets gevoeliger, belangrijk is nu heb je op je zender de servo getrimt of subtrim gebruikt om je servohevel recht te zetten? zo ja zet de subtrim weer in 0 laat de servohevel maar iets scheef staan, schijf de servo over de staart tot dat deze de staartbladen in 0 pits staan gebruik je limt op de gyro om je uitslag naar links weer af stestellen. nu zou het beter moeten gaan. belangrijk is daje eigelijk geen trims gebruikt dit kan de gyro storen (zekker als hij wat ouder is of een harde crash heeft mee gemaakt)

Heb alles op nul staan, sub en trim op nul, de gyro is wel al twee jaar oud, misschien heeft het ook wat te maken gehad met het zeer warme weer van de laatste dagen, we zullen zien als het wat koeler is. Het betreft hier om een mini titan van thunder tiger als deze pas uitkwam, met de futaba 401 gyro en de des betreffende servos van thunder tiger.

Het kan bijna niet de gyro zijn, of hij wordt heel warm tijdens het vliegen. In dit geval gaat de sensor driften, maar dan heb je het over zeeer grote temperatuursverschillen wat naar mijn idee niet kan. Ik zou het zoeken in je staartaandrijving, en of het niet komt doordat je je accu te ver leeg vliegt waardoor er te weinig vermogen overblijft om de staart te corrigeren.

Succes,

Michiel.

Als het inderdaad de staart aandrijving is kun je dat makkelijk testen.

Hoe de staartblaadjes eens vast en draai dan eens aan de hoofdrotor, kun je die gwoon draaien dan heb je ergens een slip.

Kijk dan eens naar het tandwiel asje dat je staarty aandrijft, goeie kans dat die doorslipt.

My 2 cents,

Remon

Eurika, hebben het probleem opgelost, namelijk een fout in de bouwbeschrijving, de aandrijfriem moet ge aanspannen, daar ze zeggen van niet, hebben de rotorpallen afgenomen en de heli vast gemaakt op tafel, dan gas er op en zien wat de aandrijfriem doet en dat de tandwieltjes op de assen nog vast zitten zodat deze niet slippen, zijn dan to de conclusie gekomen dat de aandrijfriem begint te dansen en zo niet meer in contact komt met de tandwieltjes, met de gevolgen van dien dat hij om zijn as begint te draaien en de gyro zijn werk niet naar behoren kan doen. Nogmaals dank aan iedereen om zo snel te reageren op dit topic op het forum, pascal.

Back