headspeed meten

Hoe moet ik de headspeed van mijn heli meten? Doe je dat bij vol gas, half gas, 0 graden pitch? Wat is de goede manier?

mvg. Freddie

al eens een heli gemeten met full pitch???
nog nooooit gehoord dat je dat zo doet....ttz, wij doen dat toch nooit zo...
je koopt een helitach en je hoovert terwijl iemand anders je hs meet.
bladen moeten stil staan in de helitach.
spreken we over e E heli of nitro?

Freddie ik zie dat je een spektrum zender hebt. Je kan er dan ook telemetry op zetten.
Werkt perfect even de gear ratio uitrekenen en invullen in zender en klaar is kees.
Je kan dan in je scherm aflezen wat jouw headspeed is. Zelfs wat je hoogste en je laagste toerental. Door de datalogger die hij voor die vlucht bij houd. Je kan deze niet opslaan.

Gr
Jurriaan

Dat weet ik Jurriaan. Maar ik wil graag weten hoe en waar word de headspeed gemeten. Als bijvoorbeeld iemand zegt ik heb een headspeed van 2000 rpm en hij meet hem bij vol gas, terwijl een ander ook 2000 rpm heeft maar die meet bij half gas dan is er een verschil.
Dus hoe meet je de officiële headspeed om het zo maar even te zeggen.:confused:

mvg. Freddie

Officieel hoort er geen verschil in snelheid te zijn tussen volgas en halfgas..

Bij een cp zorgt de bladhoek voor de opwaartse kracht, snelheid van de bladen moet eigenlijk juist met alles wat je doet hetzelfde blijven

Dus wordt er gemeten bij hoover.
Bij e heli's zet je vaak een vlakke curve, dus het toerental kan nooit ver boven de ingestelde waarde gaan

Bij nitro hoor je de motor optoeren, waardoor je weet dat je je curve aan moet passen.
Een governor houd dit zelf in d epeiling, en zorgt gewoon voor 1 toerental..

Zoals ik het doe:
Schroevedraaier in de grond
Meter er tegenaan, zodanig dat de meter de bladen ziet en ik het scherm kan zien (of iig iemand die naast me staat)
Dan een stuk ernaast opstijgen, en de heli erboven hangen.

HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Heli-Tach 3600 Optical Tachometer 1000~3600RPM

ik heb een andere, kostte in de tijd nog 100 euro nieuw... http://www.modelavionics.com/skytach.asp
je moet dus kijken door het gaatje tot je bladen stil staan en dan geeft de display het aantal toeren weer.

met E heli vlieg je normaal gezien op een flatline ofwel via de governor.

de governor kan je vergelijken met de cruise control in je auto, als je dan bvb e tunnel inrijdt (putvorm die daalt en dan terug omhoog gaat) zal je voelen dat je auto vanzelf gas bijkrijgt van de cruise control en bij naar boven rijden toch nog steeds bvb 70km/u gaat rijden..

doe je die zelfde tunnel met een flat line zal ie in het naar boven rijden vertragen want de auto krijgt niet meer gas..

voordeel aan E helis is zoals hier reeds gezegd:
je telt de main gear en je pinion...
aantal kv vd motor
en eventueel rendement vd motor bekijken, meestal +- 95% of zo.
dan heb je met deze tool http://www.hcw-rc.nl/Tools_HeadspeedCalculator.html je headspeed

in een CC esc bvb kan je dan je gewenste headspeed instellen.
of anders moet je dat meten en dan instellen

Laatst bewerkt:
Ik heb bij mijn keine BO 105 een headspeed van 2000. Die heb ik altijd, ongeacht hoeveel pitch ik heb. In deze heli regelt een governor dat, en omdat ik WEET dat de headspeed constant is, heb ik hem gewoon gemeten met minimum pitch op de grond (zit een tachometer ingebouwd in mijn FC-28 )
Al mijn andere heli's moet ik het met de curves zodanig instellen dat de speed constant is, maar omdat ik dat tijdens het vliegen doe, meet ik daar de headspeed niet van. Hooguit meet ik als het écht moet, bij aan de grnd staande heli de speed van de hekrotor, en reken terug met de overbrengingsverhouding....

Maar die methode is zéér link en behoorlijk onnauwkeurig....

Normaal gesproken meet ik niet maar stel op gehoor en vlieggevoel af....
Ik maak pitch bij midstick 5 graden, schroef het toerental op tot hij loskomt, en stel dan op gehoor de gas en pitchcurve zo af dat het toerental in de hele range gelijk blijft....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik meet ook in hover.
Maar dan met een microfoon aan mijn netbookje. En daarop gratis software waarmee de headspeed wordt gemeten/berekend. Bijvoorbeeld heliport.
Maar ook dan moet een ander meten en aflezen.
bovendien is dat zeker zo veilig.

Het is me helemaal duidelijk mannen, bedankt voor de info:thumbsup:
Ik ga de komende week maar eens aan het meten.
Nogmaals bedankt.

mvg. Freddie

Waarom wil je eigenlijk weten wat de headspeed precies is? Ik heb het wel gemeten met zo'n applicatie die het geluid analyseerd maar echt nauwkeurig is het niet gezien de verschillende resultaten. Als ik het wel exact zou weten, leuk, maar zo lang het binnen de limiet van de bladen is, constant blijft en prettig vliegt vind ik het prima :)

Ik denk dat je met een datalog van de esc (kun je het uitrekenen) of een optische meting al dan niet via telemetrie nauwkeuriger resultaten krijgt.

Voor alles onder de 600 size is het niet zo heel belangrijk....
Een 450 vliegt acceptabel tussen 2000 en 3000 RPM, een 600 size doet het ook acceptabel tussen 1300 en 1800 RPM en kan gerust nog hoger gaan

Het is wel een beetje belangrijk als je waarde hecht aan bijvoorbeeld optimaal vliegen wat vermogen etc betreft in geval van een rompheli.
Maar boven de pak'm beet 1.50 meter rotordiameter begint het in toenemende mate belangrijk te worden. de ondergrens waarbij het nog goed vliegt en de bovengrens waarbij de rotor overbelast word komen steeds dichter bij elkaar te liggen.
Mijn BO mag max 1000 RPM draaien, en vliegt eigenlijk al niet lekker meer onder de 900 RPM, en dan word het opeens wél behoorlijk belangrijk....

Ik heb ook wel eens een gevalletje mee gemaakt waarbij de meting verkeerd was (afgelezen waarde precies twee keer zo hoog als werkelijke waarde) en die heli wilde nauwelijks loskomen en beroerd sturen op de staart. Dan is het toch lastig zoeken wat er aan de hand is als je er van overtuigd bent dat het toerental goed is....

Het kan dus nooit kwaad om het te weten, al is het maar als ruwe richtwaarde....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik vind het ook wel gewoon leuk om te weten.
Wat ook leuk is, is als mensen naar je toekomen met hoe ver kan die? Hoelang kan die vliegen? En dan ook zeggen dat je alles op je zender kan laten zien. Is zooo grappig, dan staan ze wel ineens perplex te kijken. :P

Back