Headspeed meter op GSM

Als iemand zoiets zou wensen voor Windows Mobile 6.x, dan kan je deze proberen: HeliPort
Er is trouwens ook een versie voor Windows, draait op een gewone PC, laptop of netbook.
De applicatie bevat veel meer als enkel een tachometer, en er zijn wel nog wat uitbreidingsplannen.
Is volledig gratis trouwens, zonder enig commerciële bedoeling, ben gewoon een hobbyist.
Een beetje feedback zou wel leuk zijn. :)

Bij mij geeft het programma van de TS (ik weet dat hij het niet gemaakt heeft) niet bepaald betrouwbare meetresultaten.
Het toerental varieert behoorlijk terwijl de heli gewoon met 0 graden pitch stilstaat.
Ook kun je maar een bandbreedte van 1000 toeren aangeven.

Heb het programma van Redbird300 op een andere laptop staan, zal dat binnenkort eens proberen.

@redbirb300 kun je het plaatje van de power spectral density ook daadwerkelijk zien na de meting? Daar zou ik meer vertrouwen in hebben dan een programma die een getal geeft zonder dat ik kan zien wat de achterliggende gedachte is.

Heb het programma van Redbird300 op een andere laptop staan, zal dat binnenkort eens proberen.

@redbirb300 kun je het plaatje van de power spectral density ook daadwerkelijk zien na de meting? Daar zou ik meer vertrouwen in hebben dan een programma die een getal geeft zonder dat ik kan zien wat de achterliggende gedachte is.

Inderdaad, dat kan zeker, zoals je kan zien op de website, en in het programma zelf. Via de groene knop "Spectrum" in de tachometer. Opgelet, die knop verschijnt pas na een berekening via de knop "RPM". Best om de handleiding grondig door te lezen trouwens !
Er zijn 2 denkpistes of aanpakken voor zo'n tacho user interface:
1) zoals HeliTach: de user voorafgaandelijk een schatting vragen, heb ik bewust niet gedaan, om een boel redenen. Elk zijn aanpak, ik wil geen uitspraken doen wat de beste manier is. De maker van HeliTach is trouwens een hele vriendelijke man, heb goed contact met hem gehad.
2) zoals HeliPort: ineens trachten het goede toerental te bepalen, wat in sommige gevallen onmogelijk is, maar daar dient dus de spectrumanalyze voor: als de eerste uitkomst totaal onwaarschijnlijk lijkt (het dubbele of de helft meestal ofzo), gebruik dan de grafiek, en bekijk de pieken.
Mijn aanpak vergt iets meer denkwerk van de gebruiker, maar geeft veel meer houvast, zoals je zelf zegt. Ik ga er van uit dat r/c hobbyisten verstandige mensen zijn, die zelf hun oordeel kunnen vellen. Kan ook niet anders als je met zo'n complexe hobby bezig bent, denk ik. :)

Als iemand zoiets zou wensen voor Windows Mobile 6.x, dan kan je deze proberen: HeliPort
Er is trouwens ook een versie voor Windows, draait op een gewone PC, laptop of netbook.
De applicatie bevat veel meer als enkel een tachometer, en er zijn wel nog wat uitbreidingsplannen.
Is volledig gratis trouwens, zonder enig commerciële bedoeling, ben gewoon een hobbyist.
Een beetje feedback zou wel leuk zijn. :)

Dit werkt echt waanzinnig mooi op mijn HTC touch Diamond!!!
Bedankt voor het delen ervan!

Heb diverse metingen gedaan met dit programma en tegelijkertijd met een optische (speciale) toerentalmeter en exact dezelfde uitslagen.

Ik ben er blij mee!

Tussen haakjes, er is een nieuwe versie uit, HeliPort versie 0.17, op een nieuw adres: www.helisoftware.com.
Na 2 maanden ontwikkelen is dit de eerste volledig functionele versie, geen menus meer die nog niet werken. En tevens de laatste beta versie, hopelijk kunnen we nu vlug een release 1.00 uitbrengen, die niet veel meer zal verschillen, als alles goed gaat. Laat even iets weten wat je er van vindt. Er is dus ook een versie voor het gewone Windows, niet alleen voor Windows Mobile. Groeten.

OK, ga hem snel downloaden en installeren.
Vindt het tot bu toe in iedergeval geweldig.
Draait bij mij op een HTC-HD2 met Windows mobiel 6.5

PS. Is er ook een NL handleiding voor?

Laatst bewerkt:
OK, ga hem snel downloaden en installeren.
Vindt het tot bu toe in iedergeval geweldig.
Draait bij mij op een HTC-HD2 met Windows mobiel 6.5

PS. Is er ook een NL handleiding voor?

Bedankt, ik ben blij dat het een beetje lijkt te bevallen.

Sorry, er is geen Nederlandse handleiding, meestal zit ik op Engelstalige forums. Maar je kan de tekst uit de PDF handleiding wel even selecteren en met Ctrl-C kopieren, en dan in "Google Vertaling" plakken, dit werkt vrij goed, heb net zelf even een stukje geprobeerd. Kijk gewoon bovenaan op de hoofdpagina van Google, daar vind je de link "Vertaling". Gaat echt wel snel en goed.

Als ik even iets zou mogen vragen:
HeliPort is zoals jullie weten helemaal gratis, maar er is wel 1 ding waar je mee een heel groot plezier zou kunnen doen, namelijk het verzamelen van de nodige data. Zelf heb ik het nogal druk met programmeren.
Moest er iemand maar ook 1 klein stukje informatie hebben dat nog niet in HeliPort zit, zoals een electromotor met het aantal kV, of een tailbelt met het type en aantal tanden, of een maingear van een heli, of wat dan ook dat zou kunnen dienen in toekomstige versies, laat het me dan even weten, a.u.b. Gewoon een tip waar de informatie te vinden is zelfs al voldoende.
Drop gewoon een mailtje naar info@helisoftware.com, er hoeft geen uitleg of zelfs naam bij te staan, een korte mail zelfs zonder onderwerp is genoeg, alles wordt in dank afgenomen. En uiteraard in de volgende versie opgenomen, dus je kan er zelf ook nog plezier aan beleven. Tot nu toe zijn er maar liefst 7 versies geweest op 2 maanden tijd, dus lang zal het niet duren voor je het resultaat ziet. Er zijn al heel wat mensen die meegeholpen hebben, hopelijk zijn er hier ook een paar personen die hun steentje zouden willen bijdragen. Een beetje in het belang van onze geliefde hobby. :)

Laatst bewerkt:
Prachtig programma die heliport!

Werkt hier ook op mijn PDA met Windows mobile 5.0:-) Mocht ik data hebben dan zal ik dat delen.

gr Ruud

Back