Headspeed Trex 450 te laag ?

Hallo,
Ik heb net de headspeed van mijn trex eens gemeten met een optisch toestel.
Gek , maar ik kom niet hoger dan 2515 t/min??

Dit met de 430xl motor , 12T pinion , kontronik jazz regelaar en een MX-16 IFS zender.
Ook stijgt het toerental niet meer eenmaal boven de +50% throttle uitsturing op de mx-16 ????????
Let wel +50% op de mx is eigenlijk 75% totaal!
Hij werkt nml met + en - 100%.
Voor de rest lijkt alles normaal.
Iemand een idee?

Los van eindpunten en gearing. Als de lipo's goed koud zijn kunnen de toeren ook zomaar 300 a 400 lager zitten.

Wat hoor je te halen met je huidige motor en pinion bij volgas? Eindpunten opnieuw even injazzen kan nooit kwaad natuurlijk!

Dank voor de reacties.
Normaal staat alles goed (de jazz staat governer).
Maar ik zal alles nog maar eens controleren.

Patrick

Ff wat raars..
Volgens mij staat er ergens in de handleiding van de 450 dat je de standaard bladen niet boven de 2500 toeren mag belasten.
Oftewel de trex is afgesteld om bij max 2500 toeren goed te vliegen.

Velen vliegen met meer als 2500 toeren, maar het hoeft dus niet.

En over dat grapje met de regelaar, dat heb ik ook.
Alleen bij mij is het vanaf 75 % in de zender, dus 88% in werkelijkheid.
Uitleg die mij werd gegeven bij de modelbouwzaak was dat de regelaar op een gegeven moment zijn toerental bereikt heeft, maar als je hem verder uitstuurt hij meer stroom op de motor gaat zetten (houdt zijn toeren beter vast)

Kleine test:
in jouw geval 50% in de zender zetten, en een vol up geven, luisteren hoeveel de motor inkakt.

Motor 90 % zetten, kijken of hij net zoveel inkakt. als het goed is niet nl.

Bij mij kan ik er nog niet echt de vinger op leggen of de motor werkelijk sterker is bij verder uitsturen..

Zou dat niet gewoon de ingebouwde Governor functie van de jazz zijn?
Deze regelt bij als het toerental lager wordt onder belasting, met als doel het toerental altijd stabiel te houden.
Volgens mij is dat standaard bij Kontronik regelaars als ze in heli modus zijn geprogrammeerd.
Die vliegen het beste bij een vlakke curve in idle-up, en ik spin altijd op met de softstart en de gas in het midden (throttle hold eraf halen).
Dan is het toerental altijd hetzelfde bij iedere vlucht.
Een 13 tands pinion geeft denk ik betere prestaties in jouw geval.
Met een andere regelaar op 100% curve, zonder governor zou die 12 perfect zijn, maar denk dat de Kontronik jazz het toerental ook ietsje lager maakt.
Heb ik ook met mijn Jazz 80 op de protos.

Zou dat niet gewoon de ingebouwde Governor functie van de jazz zijn?
Inderdaad .

Deze regelt bij als het toerental lager wordt onder belasting, met als doel het toerental altijd stabiel te houden.
Volgens mij is dat standaard bij Kontronik regelaars als ze in heli modus zijn geprogrammeerd.
Klopt , die van mij staat in mode 4 Heli.

Die vliegen het beste bij een vlakke curve in idle-up, en ik spin altijd op met de softstart en de gas in het midden (throttle hold eraf halen).
Zo doe ik het ook, enkel mijn low throttle staat op -100.
Iets beter bij crashen , motor heeft geen power meer.

Ondertussen heb ik gelezen dat inderdaad vanaf +- 75%
er geen toerentalstijging meer is op de kontronik.
Dus dat blijkt normaal te zijn.
Ik zal het dus maar op 12T en 2500t/min houden.
Vliegt goed.
Waar die 3000 en meer voor nodig zijn ????
3D ???

Mvg
Patrick

Ja,
3000 toeren is inderdaad voor sport/3D.
Het is ook in opzet een 3D potboom heli natuurlijk.
De meesten vliegen een T450 dan ook met een 13T pinion.
12T geeft iets langere vliegtijden maar heeft ook wat minder pop op de pitch, wat je wel weer goed kan gebruiken bij 3D vlucht.

Grt,
Eric

Bij mij blijven de toeren wel doorlopen na 75%. Met de jazz en jive.

PatrickB= Als je crasht haal je toch meteen Thold over? Heeft de motor als het goed is nooit vermogen.

En op de 3000 toeren vliegt een 450 wel wat strakker ja! Bij gebrek aan juiste tandwiel eens gevlogen met meer dan 3500 rpm, belachelijk wat een pop en power. Alleen na 2:00 was de lipo leeg:mrgreen:

Hallo,
Nog eens een test gedaan met een 13T.
Resultaat +- idem.
Max headspeed 2850 t/min.
Niet hoger te krijgen.
Op de kontronik heb ik wel niets gevonden van endpoints instellen?? Kan dit wel op de Jazz?
Zender stuurt 100% uit op de ESC.

Hallo,
Nog eens een test gedaan met een 13T.
Resultaat +- idem.
Max headspeed 2850 t/min.
Niet hoger te krijgen.
Op de kontronik heb ik wel niets gevonden van endpoints instellen?? Kan dit wel op de Jazz?
Zender stuurt 100% uit op de ESC.

Ik denk dat je zo goed zit een headspead van rond de 2800- 2900 is volgens mij normaal met een 13T
Kijk eens hier Heli Club Westland - Headspeed Calculator (brushless) powered by ReadyHeli.com
is een headspeedcalculator en die komt aardig in de richting

Hmmm wel grappig ja, die toerentallen.
Mijn MP XL E krijgt echt max. 1700 toeren. kan gewoon al 3d vliegen met 1500 toeren.
Toestel kan veel meer aan, maar nergens voor nodig.
Heb nu zelf ook een T-rex, zal weleens kijken hoe dat vliegt...
Waarschijnlijk met veel meer toeren... Is natuurlijk ook een veel kleinere diameter.

Je stopt er toeren in om energie te bewaren. De energie in je bladen kun je op twee manieren opslaan: Massa of snelheid. Aangezien zware bladen moeilijker sturen (Langzamer) sla je energiereserve op met toeren. Als je dan tijdens een maneuvre je energiereserve moet aanspreken dan word het tekort aan direct motorvermogen opgevuld door de massa-energie in je bladen in te ruilen voor lift. Bijkomend voordeel is dat je een ontwerp-beperking zoals te weinig cyclic ook met toeren af kan vangen, meer toeren = meer lucht scheppen dus sturen. Goed ontworpen kisten met zwaardere bladen (MP XL E, maar ook de Trex 700) hebben die toeren niet nodig, die hebben reserve in massa en een goed ontworpen cyclic.
Veel toeren 'nodig' hebben is een kwestie van smaak, mijn Mini Titan vliegt meestal op 1900 zijn licht acrobatische rondjes. Als ik wil 'knalleuh' schakel ik naar 2100 of 2200 rpm, meer dan genoeg aan energie in de Radixen voor 'pop' ;)

Het zit hem vooral in de roll en fliprate inderdaad.
Je kan prima 3D vliegen op lagere toeren met grotere heli's, maar dan moet je ook wel goed kunnen sturen, en fouten worden minder snel vergeven dan wanneer je iets meer toeren draait op de kop.
Minder windgevoelig en je kakt wat minder snel in.
Met de kleinere heli's (400-450) hou je gewoon weinig tot niets over als je op bijv. 2500 toeren (beginnend 3D) gaat vliegen en je stuurmanskunst (collective management) nog niet geweldig goed is.
Als je met de tijd steeds beter gaat sturen kan het twee kanten op, of je gaat met minder headspeed hetzelfde doen...
Of je gaat met dezelfde headspeed veel sneller, korter en feller vliegen.
Is maar net wat je leuk vind en wat voor stijl je wilt vliegen.

Laatst bewerkt:
Hmmm wel grappig ja, die toerentallen.
Mijn MP XL E krijgt echt max. 1700 toeren. kan gewoon al 3d vliegen met 1500 toeren.
Toestel kan veel meer aan, maar nergens voor nodig.
Heb nu zelf ook een T-rex, zal weleens kijken hoe dat vliegt...
Waarschijnlijk met veel meer toeren... Is natuurlijk ook een veel kleinere diameter.

Een 90 size met 1700 toeren vliegt niet zo poppig als een 450 met +3000 toeren. 3D kan zelfs met 1300 toeren, kwestie van smaak.

Met vbar is het een heel ander verhaal natuurlijk, de xle vind ik het beste vliegen met 1850 rpm ( paddles ) zonder paddles rond de 1600 rpm. Met vbar heeft rpm geen invloed op cyclic alleen op collective.

Dat is het mooie van heli vliegen, de 1 staat super smooth te sturen met een pak minder toeren. De ander komt de boel flink afraggen. Ik vind beide leuk :mrgreen:

Back