Heatsink berekenen

@cdrom flyer

Het gegeven van de 4800 accu was een antwoord op nps zijn opmerking dat hij dacht dat ik bij 3800 de accus helemaal leeg had gevlogen.
Het verbuik is genoemd om aan te geven dat de gemiddelde stromen laag zijn.

Gr, Roy

Ik heb een fan gemonteerd op de bestaande heatsink, een fan van 45x45mm en volgens specificatie een doorzet van 12 m3/h.
De temperatuur is nu 6 graden lager, dat zet dus nog niet echt zoden aan de dijk.
Maargoed, meten is weten.
Dit duid er op dat de aangevoerde koellucht niet koel is.
M.a.w. het ventilatortje is de opgewarmde lucht van de heatsink aan het rond blazen.

In de spaarzaam gegeven gevens en gebruik makend hiervan.
Ik mis onder andere de omgevings temperatuur, merk type regelaar.
De positionering van de regelaar.

Je kunt dan wel 20 graden in temperatuur willen zakken t.ov. de 75 graden, maar als het onder de kap b.v. 50 graden is.
Dan heb je een heatsink nodig van 0,7 k/w.
Op voorwaarde dat die 50 graden niet nog hoger wordt als er meer warmte via de heatsink wordt afgevoerd.

Als er voor gezorgd wordt dat er verse buitenlucht in de kap kan komen en er ook weer uit.
Rekening houdend met de natuurlijke luchtstroming van warme lucht.
Deze is van onder naar boven.

Dan is het plaatsen van een ventilatortje ook al geeft ie nu maar 6 graden temp. winst.
Meer dan voldoende om de beoogde daling van 15 a 20 graden te behalen.

Het kan best zijn, ik heb geen idee hoe de regelaar nu gepositioneerd is.
Als er geen rekening gehouden is met natuurlijke convectie dat het ventilatortje i.p.v. blazen moet zuigen.

Bedankt voor de reacties en het meedenken, ik heb idd niet veel info gegeven, dat komt omdat de primaire vraagstelling over het berekenen van de heatsink ging en niet zozeer over de oorsprong van de temperatuur.
Maar om toch even door te gaan op het laatste, dan moet je natuurlijk meer weten.

De regelaar betreft een jeti spin99, gebruikt in een 12S setup met een scorpion 4035 motor.
Dit alles ingebouwd in een henseleit mpxle, de kap daarvan heeft een vrij lange neus waaronder de regelaar zit.
8.JPG

Deze is dus ontrokken aan luchtcirculatie dus de warmte zal er idd in blijven hangen, ook omdat de scorpion aardig wat warmte produceert.

De fan zal dus om die reden niet veel verkoeling kunnen brengen omdat hij inderdaad de warme lucht rondpompt.
Daarop voortbordurend vraag ik mij nu af of ik de heatsink nog moet vergroten of een extra inlaat voor in de kap moet maken om de lucht door de kap te stuwen...

Gr, Roy

Die foto verklaart veel.
Een opening maken op een plaats die zorgt voor luchtverplaatsing bij de heatsink heeft volgens mij veel meer effect dan het vergroten van de heatsink.
Bij een normaal vliegtuig is dat simpel maar bij een heli moet je de luchtverplaatsing ook bij stilstand onderzoeken.
Daar heb ik alleen geen ervaring mee.
Met een paar draadjes op de kap plakken zou dat volgens mij moeten lukken.;)

Back