Heb IK het dan fout? (beginner)

• Topicstarter Topicstarter DidierS
  • Startdatum Startdatum
DidierS zei:
dat wordt dus nog ff doorzoeken naar een geschakelde BEC zoals die dat Michel zou willen zeggen als hij zijn .nl veranderd door .com :wink:
Alhoewel die ook maar 3A continue geeft, toch?

De Logo10 brengt probleemloos een videocamera omhoog dus wat is er mis met een gewone ontvangeraccu .

Gr Hans

DidierS zei:
Brrr, als die 1,5A van Michel klopt, speel jij toch wel met vuur?
Uit de handleiding:
handleiding van de Jazz zei:
BEC
All Jazz speed controls up to 18 cells have a switch mode BEC included. The types
for higher voltage have no BEC. The continuos current of the BEC is 1.5A, the short
time current for 10sec. is 2.5V.
DidierS zei:
Alhoewel die ook maar 3A continue geeft, toch?
3 Ampère constant en 5 Ampère voor 5 minuten. De kans is heel erg klein dat je al de servo's 5 minuten lang voor 100% gebruikt.

Chopperhens zei:
De Logo10 brengt probleemloos een videocamera omhoog dus wat is er mis met een gewone ontvangeraccu .
Voor mij is alles goed, ... als jullie me wijsmaken dat je de veer van een helikopter moet opdraaien om je rotor te laten ronddraaien, dan zit de kans er in dat ik zelfs DAT geloof :| (nou ja :wink:).
Zoeken op "ontvangeraccu" gaf me enkel nuttige lectuur als ik met een brandstofheli zou gaan vliegen terwijl zoeken op "BEC" me een hele hoop meer info gaf voor electroheli's, dus ging ik er van uit dat er normaalgezien gebruik gemaakt wordt van een BEC... ik ben benieuwd te horen als dit niet klopt natuurlijk!

@Michel : die 1,5A hoefde je niet te bewijzen hoor, ik geloofde je wel maar had zelf nog geen datasheets onder mijn neus gehad om het zelf te gaan beweren.

De meeste gebruiken een BEC omdat dat veel makkelijker is. Een ontvanger accu kan ook hoor. Net als de brandstof heli's. Alleen dan moet je hem voor elk vluchtje wel in de gaten houden dat die vol zit.

[quote="DidierS
Brrr, als die 1,5A van Michel klopt, speel jij toch wel met vuur?
je verstookt zomaar eventjes 30 a 40W in warmte[/quote]

Didier,

Ja misschien vindt een ander van wel.
Voor mij telt de praktijkervaring en die is prima met mijn Logo 10.
Ik koop goede componenten met een lage blokkeerstroom.
Bij mij werkt het en ik heb geen enkele storing in de Logo 10.

Het is mij nog niet gelukt de interne BEC te overbelasten. Ook bij de vlieglessen niet maar ik moet er eerlijkheidshalve bijzeggen dat ik ook NOOIT op 100% vermogen vlieg en NOOIT het maximale rpm uit de heli pers omdat dat in mijn optiek geen nut heeft.
Bij een rpm van 1700 vliegt de 10 uitstekend, ook op de rug. Met dit toerental is het ook mogelijk de heli vanuit de hover op de rug te leggen. Vliegend dan wel te verstaan :wink:
Kontronik adviseert dan ook 80% vermogen in te stellen op de zender.

Trowuens, alles wat tot aan de grens wordt gepusht, zit altijd in de gevarenzone. Dan hoeft er maar weinig te gebeuren en je hebt een crash.

Als je als beginner rustig begint met hoveren bij een lager toerental, dan heb je mijns inziens geen centje pijn, mits je de handleiding van de regelaar in acht neemt.
Op mijn site vind je nog een verhaal over EEN HOOG TOERENTAL MOET.
Lees dat ook maar eens als je zin hebt.

Wat de externe BEC betreft: Dit zijn de kenmerken:
5 Volt - 2 tot 7,5 Ampere - dubbele ontvangeraansluiting met geïntegreerde Hoogvermogen-onstoringsfilter.

vr.gr.

Henk-Joyce

De bestellingen zijn rond, de laatste is net gepost! 8)
Het resultaat:

HELIKOPTER: Mikado Logo 10 *** 299EUR
ROTORBLADEN: GFK symetrisch rechts 500 mm *** gratis
DRUKLAGERS: euhm ja, je raadt het al welke actie zeker?
TANDWIEL: 13 tanden, 5mm, modul 0,5 *** 9EUR
Op aanraden van Michel ook nog een 14-tands tandwiel bijbesteld voor 9EUR.
MOTOR: Hacker C50 13L *** 229EUR
REGELAAR: Castle Creations Phoenix 60 *** 139EUR
LINKCABLE REGELAAR: PHX-LINK *** 25EUR
GYRO: Robbe Futuba GY401 + S9254 *** 225EUR
SERVO's: 3x Robbe Futaba S3150 *** 147EUR
LADER: Schulze 330d *** 100EUR (tweedehands)
VOEDING: PowerCB EPS-2022M *** 0EUR (had ik al)
ZENDER: Robbe Futaba FF9 + PCM R 149DP + zenderaccu + ontvangeraccu + laadsnoeren, + zenderpult + 21 maand Robbe-garantie *** 425EUR (tweedehands-nieuw)

vervoersonkosten:
Logo10 + rotor + 2 x tandwiel:
Mikado > oom: gratis
oom > thuis: 16,50EUR
Lader:
Doorgerekend aan een klant :oops:, was tweedehands en was die dag bezig met verbouwingen in een club, dus kleine ommeweg gereden om dat toestel op te halen... :wink:
Voeding:
Had ik al van jaren ver, nikske dus.
Hacker, Phoenix, Link, servo's, gyro, FF9:
gratis

Totaalprijs dus toch nog een 1600EUR hoor :(
Maja, ik heb (hoop ik) toch wel een redelijk goeie set samen kunnen stellen...

Voor de rest: rustig :roll: afwachten op de leveringen, dan beginnen knutselen en vervolgens beginnen samenvegen (hopelijk niet :|)!
Zoals je ziet: geen BEC, ik heb bij die FF9 een ontvangeraccu, die ga ik gebruiken om te leren vliegen, dan maakt het toch niet zoveel verschil uit denk ik? Ondertussen heb ik de tijd om rustig rond te kijken hé.

Enorm bedankt voor de hulp, jullie horen de rest van het verhaal zeker nog! En prettige feesten natuurlijk hé :wink:

anyhow heb je dalijk een prachtige set met de meest goede componenten, en ben ik ervan overtuigd dat je er erg veel plezier aan gaat beleven :wink:

Gerard_nl zei:
anyhow heb je dalijk een prachtige set met de meest goede componenten, en ben ik ervan overtuigd dat je er erg veel plezier aan gaat beleven :wink:
Ik hoop het, 't zou wel héél straf zijn dat ik eerst jaren verlang, dan een halve spaarboek eraan verdoe om tot de verbijsterende conclusie te komen dat ik het niet graag doe :|. Ahja, geen doemscenario's, kverlang er al lang genoeg naar... als ik die 1632EUR deel door die 10 jaar dat ik al wacht is helivliegen een verdraaid goedkope hobby :lol:

Het enige waar ik je niet in gevolgd ben, Gerard, is het kopen over de plas... de verhalen die ik overal hoorde, heb mij serieus schrik aangejaagd namelijk :evil:

DidierS zei:
HELIKOPTER: Mikado Logo 10 *** 299EUR
ROTORBLADEN: GFK symetrisch rechts 500 mm *** gratis
DRUKLAGERS: euhm ja, je raadt het al welke actie zeker?
TANDWIEL: 13 tanden, 5mm, modul 0,5 *** 9EUR
Op aanraden van Michel ook nog een 14-tands tandwiel bijbesteld voor 9EUR.
MOTOR: Hacker C50 13L *** 229EUR
REGELAAR: Castle Creations Phoenix 60 *** 139EUR
LINKCABLE REGELAAR: PHX-LINK *** 25EUR
GYRO: Robbe Futuba GY401 + S9254 *** 225EUR
SERVO's: 3x Robbe Futaba S3150 *** 147EUR

Mooie setup !

Bijna idem aan de mijne, veel geluk ermee !!!

cdec zei:
Mooie setup !
Bijna idem aan de mijne, veel geluk ermee !!!
Bedankt! Jij ook alvast!
Om ter langst crashvrij blijven? :mrgreen:
-- edit:
Verdorie, ik verneem daarnet dat je al met brandstof vliegt, de weddenschap gaat dus niet door! :wink:

Dit zag ik in de handleiding van de Phoenix 60 regelaar:

if you are using more than 10 cells, you must use a separate reciever battery. See the section 4.0...........on disabeling the BEC to use a separate reciever battery.

Ik kan daar niets anders van maken dat je met meer dan 10 cellen geen BEC van de Phoenix moet gebruiken maar een aparte ontvangerakku.

Maar verder in de handleiding wordt er gesproken over 12 cellen.............

Vreemd vind ik dat.

Ik wilde er gewoon even op attenderen omdat in dit draadje de Phoenix aan de orde kwam.

vr.gr.

Henk-Joyce

Ha-eM Helifun zei:
Dit zag ik in de handleiding van de Phoenix 60 regelaar:
if you are using more than 10 cells, you must use a separate reciever battery. See the section 4.0...........on disabeling the BEC to use a separate reciever battery.
Ik kan daar niets anders van maken dat je met meer dan 10 cellen geen BEC van de Phoenix moet gebruiken maar een aparte ontvangerakku.
Maar verder in de handleiding wordt er gesproken over 12 cellen.............
Vreemd vind ik dat.
Ik wilde er gewoon even op attenderen omdat in dit draadje de Phoenix aan de orde kwam.
Inderdaad vreemd. In eerste instantie wordt het voor mij toch maar gewoon leren vliegen dus met mijn ontvangerbatterij erin zal ik geen problemen hebben 8) .
Eenmaal het vliegen me wat lukt, is het de bedoeling me wat meer bezig te gaan houden met technische experimenten, vooral elektronica-gericht dan. Mss een idee om te beginnen hiermee... maareuh, eerst leren vliegen nu :wink:

:banana: :banana: :banana: :turn-l: :turn-l: :banana: :banana: :banana:
Ik ben van de grond geweest :thumbsup:
Nou ja, virtueel dan toch...

Vandaag kwam het grootste gedeelte van mijn bestelling binnen (enkel nog de regelaar die wat vertraging heeft opgelopen) en ik ben direct begonnen met simmen :lol:

Lappie (PIV-...) aan mijn 32" breedbeeld en net als een echte toerist vanuit mijn bed met wat goeie muziek op de achtergrond Reflex opstarten en instellen (lang leve het draadloze tijdperk!).
Redelijk probleemloos gelopen allemaal, ... F4 klikken en twee seconden later in volle 3D doorheen de lucht!
Euhm... hoe kan dat nou :| Ik raakte met moeite mijn sticks aan!
Goed ja, opnieuw F4 dan maar en jawel hoor! Alweer in volle 3D!

Alleen jammer dat ik niet goed weet waarom ik in 3D ga vliegen en dat ik nog minder weet hoe ik die helikopter niet in 3D de grond in boor :|
Ho maar! Voor dat laatste vind ik na mijn derde F4 een oplossing! We leren snel... alleen jammer dat ik mijn helikopter zal moeten gaan zoeken achter de bosjes, daar is em ergens naartoe gevlogen vermoed ik :?
5 minuten later en al 4 Logo's gecrashed... ben ik blij dat ik een sim heb!

Tijd om het wat serieuser aan te pakken dus:
- muziek uit
- gedaan met in bed hangen, netjes rechtop en geconcentreerd blijven deze keer
- maar vooral: de hooverfunctie van Reflex gaan gebruiken.

Stukken beter! Nu zijn we pas echt goed vertrokken...

Jongens, bedankt voor hulp allemaal!

Satoer zei:
De Logo in de Reflex vliegt echt realistisch met het(mijn) origineel
Gezien de redelijk gelijklopende setup mag ik er dus vanuit gaan dat ik zal kunnen landen wanneer ik goed kan simmen? Da's alvast een geruststelling. Dan heb ik ondertussen alle tijd om te bouwen 8)

Anderzijds heb ik het grote voordeel dat over twee weken de officiele opening van mijn webshop gepland is (geen heli's, sorry :wink:) waardoor ik nu de tijd niet heb om teveel te simmen: radioreclame, flyers, teksten, producten, prijsbepalingen, algemene voorwaarden... veel werk dus nog. Een half uurtje per dag lijkt me net haalbaar. Zo krijg ik de kans niet te overdrijven in het begin wat op lang termijn ook wel zijn voordeel zal opleveren denk ik.

Ah, we zijn vertrokken, das het belangrijkste! :)

--edit, link offline, er zijn onderhoudswerkzaamheden vannacht... :oops:

Long time no see...
Troost jullie, 'k heb niet stilgezeten ondertussen. Het ging gewoon niet zo snel vooruit als gepland omdat ik nogal veel werk had aan mijn eigen zaak en zo...
13.jpg

Ondertussen is em wel al bestickert en ben ik bezig met alle bekabelingen netjes weg te werken. Ik zou namelijk graag in mijn 3 weken verlof wat vlieguren maken 8)

Maar goed... ik kick deze thread niet om een foto te posten, dus op naar de vraag :)

Op het ogenblik dat ik mijn regelaar aankocht, kreeg ik de tip mee om direct ook de PC-connectie er bij te kopen... nu, vooraleer de regelaar in te bouwen, sluit ik hem aan op mijn PC om de BEC uit te schakelen (wat blijkbaar gewoon het draadje losmaken was :roll:) en om de softstart te activeren (zie deze posting. Njah... firmwareupdate blijkt niet te lukken maar daar zoek ik later nog wel eens op en ook de softstart blijkt standaard geactiveerd... waarom heb ik dan die connectie-kabel moeten bijkopen? :|
Waarschijnlijk ben ik iets aan het vergeten hoor, dat is ook de reden dat ik het hier vraag :)

Dan ben ik er bijna helemaal... gewoon nog de bladen er opnieuw uithalen en de rest van Michel zijn handleiding volgen en dan kan ik eens rondbellen op zoek naar iemand om alles te controleren en te calibreren (eindelijk).

Back