Heb IK het dan fout? (beginner)

• Topicstarter Topicstarter DidierS
  • Startdatum Startdatum
dutchhelipilot zei:
Met appels en peren bedoel ik dus dat je twee laders zit te vergelijken die niks met de lader waar DidierS over praat.
Ja Ha-eM Helifun, ik had het dus gezien, maar was aan het opzoeken nog en ondertussen is je bericht al weer weg... ingewikkeld als je met velen samen typt hoor :lol:

Ik had er niet eens op gelet dat je voorstel geen lipo's aankan. Wel, dat is inderdaad één van de eisen die ik gesteld heb: het toestel moet klaar zijn voor lipo's! Voor het ogenblik wil ik starten met gewone batterijen (NiCd of NiMh is eventueel nog een discussie) maar terwijl de prijzen van lipo's zakken, hoop ik dat mijn vluchten stijgen (letterlijk en figuurlijk) en dan zal de aankoop van lipo's er zeker inzitten. Op dat ogenblik wil ik op zijn minst toch al een lader hebben die het aankan, zo blijf je niet kopen hé!

-edit
verdorie, zitten we weer door elkaar te typen :|

[quote="DidierS Wel, dat is inderdaad één van de eisen die ik gesteld heb: het toestel moet klaar zijn voor lipo's! Voor het ogenblik wil ik starten met gewone batterijen (NiCd of NiMh is eventueel nog een discussie) maar terwijl de prijzen van lipo's zakken, hoop ik dat mijn vluchten stijgen (letterlijk en figuurlijk) en dan zal de aankoop van lipo's er zeker inzitten. Op dat ogenblik wil ik op zijn minst toch al een lader hebben die het aankan, zo blijf je niet kopen hé![/quote]

Dan zou ik de keuze maken uit een Power Peak Infinity 2 of een Power Peak Ultimatie, waarbij mijn persoonlijke keuze naar de PPI2 gaat.
De software daarvan is op detail uitgebreider en de lader kan 5s lipo's aan.

vr.gr.

Henk-Joyce

Ik moet toegeven dat de nieuwe infinty LI het wel kan de oude infinty II kon het niet.

Mijn excussen voor het geven van foutive informatie. Rest wel dat het prijsverschil erg groot is.

gr Remco

[quote="DidierSeventueel nog een discussie) [/quote]

Kijk eens op mijn website www.helifun.info onder de knop ALLES OVER AKKU'S.
Daar vind je heel veel kennis over de akku's, hun mogelijkheden en de verschillen.

vr.gr.

Henk-Joyce

Beetje vreemd dat die PPI2Li maar 5S Lipo's aan kan terwijl het wel mogelijk is om een 30 Cellen NiCd pack te laden. Bij alle andere merken kun je dan altijd wel 7 of meer cellen Lipo laden. De nieuwere electro-heli's gaan steeds meer in de richting van HV-setup en dan kom je te kort met de PPI2.

Fervent elektro-lipo vliegers hier op het forum hebben zeer goede ervaringen met de nieuwe Ultra Duo 30 Plus van Graupner. Als je wat meer geld uit wil geven dan de X-peak, misschien ook interresant om hier naar te kijken.

Nog ff OFF-TOPIC, kent iemand de TOP-Instructuer waarna verwezen wordt op de E-Heli.nl site. Misschien ook iemand van het forum?

Rick

Rick NT zei:
Fervent elektro-lipo vliegers hier op het forum hebben zeer goede ervaringen met de nieuwe Ultra Duo 30 Plus van Graupner. Als je wat meer geld uit wil geven dan de X-peak, misschien ook interresant om hier naar te kijken.

Rick

dag Rick :wink:

De Graupner heeft een vermogen tot 150 W bij 100 mA-7A
Omgerekend geeft dat max 5s Lipo's bij 7A.
Bij 10s Lipo's is de laadstroom dus lager dan 7A.

bij het laden van 3x10 cellen geeft dat een laadstroom van minder dan 5A, namelijk 3,58A uitgaande van een nominale spanning vamn 1,2 V per cel een een laadspanning van 1,4 V per cel.
Dat laatste is in de praktijk meestal hoger, zo tussen de 1,42 en 1,48.
Uitgaande van een gemiddelde van 1,45 geeft dat slechts een laadstroom van 3,45A.
Dus dan ook weer een navenante langere laadtijd.
Een en ander conform de gegevens van Graupner...

De PPI geeft nog steds 5A laadstroom bij3x10 cellen.

vr.gr.

Henk-Joyce

PS:
nog heel erg bedankt voor jouw persoonlijk advies vwb het opmaken van...........
Is nu prima in orde :lol: :lol:

DidierS

ik heb nog even 30 cellen aan de PPI2 gehangen.
De netvoeding is ingesteld op 13,8V.
Totaal wordt er dan 16,5 A van de voeding getrokken op de DC-uitgang.

vr.gr.

Henk-Joyce

Ha-eM Helifun zei:
ik heb nog even 30 cellen aan de PPI2 gehangen.
De netvoeding is ingesteld op 13,8V.
Totaal wordt er dan 16,5 A van de voeding getrokken op de DC-uitgang.
Interessant om te weten. 16,5A ligt netjes binnen de 20A van mijn voeding, dus zal dat perfect werken. In eerste instantie begon ik me af te vragen waarheen die discussie rond laders aan het gaan was, want de prijs blijft maar stijgen. Maar achteraf gezien kan het toch interessant zijn om ook die duurdere toestellen even onder de loep te nemen en terug te keren naar mijn idee om die tweedehands te kopen... ik blijf dus rustig meelezen!

[quote="DidierS
want de prijs blijft maar stijgen. [/quote]

Ultimate is Euro 129,90 adviesverkoop.
Ook te koop voor Eur 119,00
Dat is een fractie duurder dan Euro 95.

vr.gr.

Henk-Joyce

Hoe krijg ik toch zo'n wit blokje bij quote??

De info over de Ultimate (nog niet vertaald)...........

Power Peak ULTIMATE Li, die intelligente und ultimative Ladestation mit AkkuManagement zum Schnellladen fŸr NC-, NIMH-, Blei- und jetzt NEU, auch fŸr Lithium-Akkus.
NC- und NIMH-Akkus:
Laden und Entladen von 1..25 NC- oder NiMH-Zellen mit einem Ladestrom von 0,1...5 Ampere und Entladestrom von 0,5...3 Ampere.

Funktionen:

Laden
Entladen
Entladen-Laden

Einstellung von:

Ladestrom
Entladestrom
Zellenzahl
AkkukapazitŠt
Automatischem oder manuellem Laden
Beeper Ein - Aus

Anzeige von:

Entnommene KapazitŠt
Eingeladene KapazitŠt
Ladezeit
Ladespannung
Aktiver Lade-Entladezyklus

Nach dem Start erscheint automatisch ein ´Arbeitsdisplay´, welches auf einen Blick Ÿber den aktuellen Ladevorgang informiert.

Arbeitsdisplay zeigt:

Ladestrom
Ladespannung
Ladezeit

vr.gr.

Henk-Joyce

Rhelie zei:
Die prijzen liggen inderdaad lekker laag! 8)

Daarstraks sloeg ik even tilt over dat opladen maar dat bleek mijn eigen domme fout te zijn... opladen door accu's in parallel over één lader te zetten is immers niet echt slim :oops: . Door die fout ging ik er van uit dat een lader die minder cellen aankan perfect bruikbaar is om veel cellen te laden, zolang je maar het geduld hebt omdat je stroom zich opsplitst... errug dom dus :oops:

Maar goed, we zijn terug wakker en lijkt me alles weer stukken duidelijker te worden.

Ha-eM Helifun zei:
dag Rick :wink:

De Graupner heeft een vermogen tot 150 W bij 100 mA-7A
Omgerekend geeft dat max 5s Lipo's bij 7A.
Bij 10s Lipo's is de laadstroom dus lager dan 7A.

bij het laden van 3x10 cellen geeft dat een laadstroom van minder dan 5A, namelijk 3,58A uitgaande van een nominale spanning vamn 1,2 V per cel een een laadspanning van 1,4 V per cel.
Dat laatste is in de praktijk meestal hoger, zo tussen de 1,42 en 1,48.
Uitgaande van een gemiddelde van 1,45 geeft dat slechts een laadstroom van 3,45A.
Dus dan ook weer een navenante langere laadtijd.
Een en ander conform de gegevens van Graupner...

De PPI geeft nog steds 5A laadstroom bij3x10 cellen.

vr.gr.

Henk-Joyce

PS:
nog heel erg bedankt voor jouw persoonlijk advies vwb het opmaken van...........
Is nu prima in orde :lol: :lol:

Het is mij duidelijk dat de PPI2 Li een groter laadvermogen (+-225W)heeft dan de Graupner (150W). Het vreemde vindt ik alleen dat de PPI2 wel 30 cellen NiCd kan laden en maar 5 cellen Lipo. De Ultra Duo 30 Plus kan ook t/m 30 Cellen NiCd maar dan ook t/m 10 cellen Lipo, zoals de meeste andere laders vanaf deze prijsklasse.
Met die 150W lever je theoretisch pas op laadtijd in als je boven een 10S 3,6Ah Lipo pakket uitkomt. Let op Theoretisch want het schijnt dat de graupner software kortere laadtijden verkrijgt dan bv. Schulze.

Aangezien je NiCd's wel met meer dan 1C kunt (moet) laden heeft de PPI2 met zijn hoger laadvermogen weer een voordeel. Oplossing voor grotere Lipo-pakketen zou zijn deze opdelen en parallel te laden tot een max van 5S.

Henk-Joyce ik denk dat jij mij met iemand anders verwisseld, omdat ik niet zou weten welk advies ik gegeven zou moeten hebben. Maar anders graag gedaan.

Rick

Rick NT zei:
Henk-Joyce ik denk dat jij mij met iemand anders verwisseld, omdat ik niet zou weten welk advies ik gegeven zou moeten hebben. Maar anders graag gedaan.

Rick

Hallo Rick,

Dat klopt, excuus.

vr.gr.

Henk-Joyce

Ondanks een paar dagen radiostilte van mijn kant op dit draadje, heb ik zeker niet stilgezeten 8): alles wat ik hier geleerd heb, heb ik gebruikt om op te zoeken op de andere fora waar ik van hieruit verwezen werd om dan in de omgekeerde richting opnieuw hier te komen zoeken, enzovoort, ... ach, je kent het wel :)

Volgens mij wordt het ondertussen zo stilaan tijd om alles eens netjes op een rijtje te zetten zodat ik daarna tot de aankoop kan overgaan. Toegegeven, het loopt sneller dan verwacht eigenlijk, waarvoor mijn dank :wink:.
Ik heb een kleine site in elkaar gestoken zodat alles wat gecentraliseerd blijft. Ow, voor je gaat kijken, tis maar de eerste twee kolommen ervan die werken, de rest is voor later eens. In het materiaalgedeelte heb ik een lijst gemaakt van alle mogelijke aankopen, eventueel vergezeld van een korte uitleg schuin gedrukt. Eronder vind je dan per winkel de prijs terug.

Het valt wss direct op dat er geen overzeese import te bespeuren valt? Ik heb even nagevraagd in hoeverre het verhaal van Niels echt een probleem blijkt te zijn voor de Belgen en dat schijnt dus zeker niet te onderschatten :cry:. Eigenlijk zou ik het dan ook het liefst vermijden (of liever nog: het tegendeel horen van Belgen op dit forum).

Het tweede dat opvalt, is dat er verschillende servo's in de lijst staan en bijvoorbeeld ook verschillende laders. Dat is gewoon omdat ik nog geen keuze gemaakt heb... komt dus nog!

Bij de keuze van de winkels, kies ik in de eerste plaats voor de goedkoopste, maar ik wil gerust iets meer geven als het een Nederlandse winkel is en zelfs nog iets meer als het een Belgische winkel is. Iets meer moet natuurlijk wel binnen de grenzen blijven, maar dat was wss wel al duidelijk.

Wat me echter vreemd overkomt, is dat ik eigenlijk niet zo heel veel goedkoper uitkom dan eheli zijn complete set :?, maar voor de duidelijkheid: niet alle onderdelen zijn gelijk... als blijkt dat ik voor hetzelfde geld beter materiaal verkregen heb (was mijn bedoeling), dan is er nog geen reden tot paniek :wink:.

Voor de rest: ik heb geprobeerd zoveel mogelijk rekening te houden met jullie adviezen (zowel PM als openbaar), hopelijk klopt gans mijn verhaal/lijstje dan ook een beetje :). Gewoon nog even zien uit te vissen hoe ik de prijs nu wat kan drukken, want daar kom ik dus nog niet uit :cry:. Hopelijk zie ik gewoon iets over het hoofd...

Erg goed gedaan Didier. Leuk dat je er zo serieus mee bezig bent maar....

eh.... erm... :?

"logboek Crashes" ????

Laat die maar zo lang mogenlijk weg ;)

je mist toch nog iets. een tandwiel. De standaard mikado tandwielen zijn erg goed. Als je voor de hacker c50 13L gaat zou ik om te beginnen een 13T tandwiel nemen en als je wat vordert een 14T

Back