heb ik nou wel of niet een governor op mn vbar??

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door vliegenderobby, 25 okt 2018.

  1. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Hoi,
    ik heb een raadsel, maar ik denk dat veel wel weten hoe het zit. Ik vlieg toch al wat jaren heli, maar soms ben je ineens de kluts kwijt! Ik heb een 550 align met een vbar erin. Volgens mij de silverline van al wat jaartjes terug. Een zwarte vbar, met een sensor eraan vast. Nu had ik deze 550 gekocht en de eigenaar zei dat er governor op zat. Ik heb nog nooit een heli met governor gehad, en vlieg er al maanden mee, maar het toerental daalt toch echt bij elke tictoc. Omstaanders zeggen dat de governor er niet op zit, of verkeerd staat!
    Als ik in mn vstabi software kijk, 5.3 staat de governor disabled. Maar mijn vbar lijkt er ook helemaal niet op, en heb geen reset buttons. Ik hoor dan weer, dat deze vbar een ander soort governor heeft. Nu ben ik dus het spoor bijster, heb ik het wel, heb ik het niet :) En zo ja, wat mis ik waarom het niet werkt, en hoe moet ik iets instellen via vstabi bij een vbar die er anders uit ziet. Alle andere instellingen werken prima overigens!

    20181025_160739_resized.jpg 20181025_160743_resized.jpg 20181025_163141_resized.jpg 20181025_164208_resized.jpg
     
  2. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Als ik in mn vstabi software kijk, 5.3 staat de governor disabled. Waar zie je dat?

    Aan de kant Vd usb zit 1 stekkertje aangesloten, welke esc zit erop?
     
  3. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ik had het even enabled zoals je ziet in dat screenshot,.. om te kijken of er wat gebeurde. Maar heb het weer gezet zoals het stond als disabled. Ik heb als esc een talon 90.
    Daar zit ook een soort esc governor op,.... is het wellicht zo dat als je deze esc gebruikt, dat je governor gebruikt van de esc, en niet de vbar? Ben helemaal in de war van die governor:hammer:

    edit: hmm ik heb dit nodig denk ik om de governor in te stellen?

    https://www.rcheliparts.nl/nl/elekt...MIvMvq8vuh3gIVQuR3Ch0saghpEAYYASABEgIt-vD_BwE
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2018
  4. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Klopt dat de talon een governor heeft, en of je gebruikt de ene of de andere van fbl. Ook is het dus interessant om die talon instellingen uit te lezen dus.
     
  5. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Het inkakken wat je beschrijft kan ook liggen aan ouderdom/kwaliteit lipo.
     
  6. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Dat heb je nodig om de talon uit te lezen idd. Misschien is er iemand in de buurt die je kan helpen want stel je maar 1x in. Ik heb er zelf ook 1 en dat is in Breda
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ff om op een rij te zetten:
    Ja, de vbar heeft een governor.
    Jouw regelaar dus ook.
    Volgens mij heb ik dezelfde nl.
    Ik heb de gov actief op mn methanol tuf.

    Welke gov moet je gebruiken?
    In principe heeft het stevige voordelen om de gov van de stabilisatie te gebruiken.
    De stabilisatie weet immers op het moment van sturen wat je doet, en weet dus dat er extra (of juist minder) vermogen nodig gaat zijn.
    Dus, die geeft alvast gas, of neemt juist terug.
    Zakt de motor teveel in, geeft hij bij. maar hij had al gas gegeven.

    Punt is wel dat de vbar niet weet welk toerental de motor draait.
    hij weet natuurlijk welk gaspercentage hij aan de motor geeft, maar niet of de motor dat ook werkelijk doet.
    Er zal dus een sensor aan moeten, of de regelaar heeft een uitgang die dit door kan geven aan de vbar.

    op de regelaar heb je de uitdaging dat de regelaar dus niet weet wat je doet.
    Dan stuur je dus, er wordt extra vermogen gevraagd, toerental zakt, dan pas gaat de gov op de regelaar wat doen.
    Normaal zakt dat niet zo heel veel. maar het loopt iets meer achter de feiten aan.
    de regelaar weet wel hoe snel de motor loopt. dus heeft die niets extra's nodig.
     
  8. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Al iets wijzer geworden?
     

Deel Deze Pagina