Heb ik wel de juiste soldeertin gebruikt ?

Hallo, vorig jaar had ik wat probleempjes.
Dit blijkt te wijten aan een slechte soldering,
ook heb het advies gekregen soldeertin van 60/40 of 40/60 te gebruiken.

Deze tin had ik laatst gebruikt om de nieuwe stekkertjes aan de ESC te solderen :

Solder wire HF32 100 g - Soldering Wire - Conrad Electronic

HF32 tin, waar dat weer goed voor is weet ik ook niet.
Inelkgeval zie ik nergens 40/60 of 60/40 staan.
Is deze tin wel goed voor de ESC te solderen ?

Nu zag ik dat ik ook nog tin had liggen met een Tin/Lood verhouding van 40%/60%

Deze tin ga ik nu proberen, vanaf 185 graden tot 234 graden kan die gesoldeert worden staat erop, ik zal hem wel op 200 instellen.

Is deze Tin/Lood verhouding van 40%/60% goed ?

Verhouding is 60% tin en 40% lood (eigenlijk 60% tin, 38% lood en 2% koper als je het label goed bekijkt). Ook is deze soldeer voorzien van soldeerflux om makkelijker te vloeien op de te solderen opppervlaktes. Aan het soldeer zal het dus niet liggen.

Voor het solderen van grote contacten en dikkere draden (>2mm²) ga je wel een dikkere stift in je soldeerbout en een beetje vermogen nodig hebben. Met een 20W tot 30W boutje kan het in sommige gevallen onvoldoende vermogen zijn en koelt de punt te snel af. Of je loopt het risico dat je de te solderen objecten zoveel verhit dat componenten beschadigen of contacten uit het plastic smelten. Veel warmte in korte tijd is dus een must voor het solderen van connectoren en dikke draden.

Oh, dat is balen, dan heb ik de 40 en 60 presies weer verkeerdom.
Meer lood betekent een lager smelttemperatuur maar ook een brosere verbinding. Bij veel trillingen zal de verbinding dus smakkelijker scheuren/breken.

Overigens staat er op het rolletje van je link wel degelijk een verhouding, en gewoon 60/40:
S-Sn 60 --> Sn=Stannun=Tin 60%
Pb38Cu2 --> Pb=Plumbum=Lood 38%, Cu=Cuprum=Koper 2%

Laatst bewerkt:
Joepie mijn heli vliegt weer, 1 accu getest zonder problemen.
Ik houd nu ook voor de zekerheid het antennetje een beetje schuin van de zender.
Voorheen had ik altijd de antenne recht omhoog, op youtube zie ik iedereen heeft hem schuin staan.

De 2de testvlucht neergestort.
Weer geen goede reactie, en het lampje van de AR6110E knipperde.
Midden in een vlaai gecrashed, blades gelukkig niet stuk.
Aan de verdachte Zippy accu ligt het gelukkig niet.

Spanningsdip in de ontvanger voeding. dan krijgt ie een brownout, en gaat die knipperen.

Ik dacht overigens dat de AR6110 een parkflyer ontvanger is??????

Heb t je dat al eens eerder gezegt, en ook de specs van spektrum:

Spektrum’s 2.4GHz DSM2 Technology gets even smaller with the AR6110e 6-channel DSM2 Microlite Park Flyer Receiver with End Pins, which is ideal for small compact airframes. The AR6110e weighs less than 4.3 grams, making it a light 6-channel aircraft receiver option. Antenna locations give the AR6110e improved signal path diversity. The receiver also features a red LED that indicates the number of holds that have occurred since the receiver was last powered on. The AR6110e is compatible with all aircraft DSM2 radios and module systems. It is designed for parkflyer use only.

Zie daar je reden voor de crash. carbon en interferentie van de esc en motor was m dus gewoon teveel.

Laatst bewerkt:
Hallo, met de AR6200 heb ik dezelfde problemen helaas, aan de AR6110E ligt het dus niet.
De AR6200 is ook al bij Spektrum in duidsland geweest, geen problemen geconstateert.

De ontvanger knippert bij iedere stroomonderbreking van de ontvanger voeding tijdens 1 bind sessie.
D.w.z.
Oftewel heb je een dip in de spanning gehad, zoals omschreven (brownout.... beneden de 3,5 V).
Statische ontladingen kunnen ook voor een reset van de ontvanger zorgen (de boel aarden)
of je hebt de accu verwisselt en je zender niet uit en weer aan gezet, dan knippert hij ook omdat de ontvanger de zelfde pairingscode krijgt als dat hij had toen de stroom wegviel (kan verder geen kwaad btw).
Op een Carbon 450 zou ik trouwens altijd de AR6200 gebruiken.

Laatst bewerkt:
EN even over lipo's.
Soms is het moeilijk te zien of het aan de lipo ligt.
Ik heb bijv. wel eens gehad dat een lipo het prima deed aan de lader en in de lucht had ik volop storings problemen (toen nog op 35Mhz gelukkig).
Bleek dat 1 van de taps binnenin was losgeraakt, bij opwarming/uitzetting verloor ik dus soms een hele cel tijdens het vliegen.
Met een Spektrum ontvanger ben je dan gewoon de controlle even kwijt.

Hallo Eric, ik ben benieuwd hoe je erachter bent gekomen met die Lipo.
Had je hem uiteindelijk opengehaald ?

Uiteindelijk wel.
Als ik via de balanceer stekker de cel voltages bekeek en tegelijkertijd de lipo een beetje in mijn handen kneep en bewoog dan zag je het voltage schommelen.
Heb je ook vaak met stekkers die niet helemaal lekker gesoldeerd zijn, even goed bewegen en meten.
Dit gebeurd vaker na een crash bijv.
De puntlassen op tabs die losraken, kabels binnen in je lipo, etc.etc.
Een crash kan je soms lang achtervolgen, als je niet werkelijk alles controleert.

Dat heb je met bolle lipo's ook vaak, en die zijn soms niet stuk of gecrasht (is een lipo eigenschap)....

Ik denk eerder dat je bec systeem het niet aan kan. Los contact kan ook maar dan moet je het op de grond kunnen vinden door de kabels te bewegen vaak.

Probeer ook eens flink alle servos te bewegen terwijl je ze iets tegen werkt, allemaal tegelijk. Soms kan je dan een brownout (spannings dip) ook forceren (en de te zwakke bec dus herkennen)

Back