Hebben ready to sail modellen verschillende frequenties?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Bootjebouwer 2, 30 jul 2019.

  1. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.443
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Als docent aan de zeevaartschool geef ik onder meer het vak manoeuvreren.
    Een bloedsaai vak als je alleen theorie geeft.
    Uiteraard hebben we ook een simulator, maar ik heb een ander plannetje.

    Ik wil een kinderbadje opstellen en dan kat en muis spelen met rc bootjes.
    https://nl.aliexpress.com/item/3301...chweb0_0,searchweb201602_3,searchweb201603_52

    Een bootje start aan deze kant van het badje, de ander (stuk of) 5 aan de andere.
    En dan kat & muis spelen waarbij de bootjes elkaar niet mogen raken.
    Slechts door slim manoeuvreren kunnen ze de muis insluiten en/of blokkeren.

    Maar....
    Weten jullie of die bootjes allen een andere frequentie hebben?
    Ze zitten allen op de 27 mHz, maar wellicht zit bootje 1 op 27,1 bootje 2 op 27,2 enz.

    De handelaar reageert niet op de "live" chat.
    Maar misschien weet een van jullie het?

    6 bootjes die allemaal tegelijk voor- of achteruit gaan wordt lichtelijk een puinhoop vermoed ik.;)
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Op de aangegeven link kan ik niet vinden dat de besturing van de bootjes op 27 MHz werkt. Even zoeken op het Internet leverde een andere sit op. Namelijk deze: https://shopee.com.my/amp/Seawing-R...-Series-2.4GHz-Waterproof-i.3523572.806503523

    Daar staat dat de besturing werkt op 2.4 GHz. De normaal in de modelbouw gebruikte radiobesturingen die werken op 2.4 GHz kunnen elkaar niet beïnvloeden. Maar deze bootjes hebben een hoog speelgoedgehalte. Of er dan onderlinge beïnvloeding is, geen idee...

    Er is ook geen roer en het sturen zal plaatsvinden door het toerental van de motoren van elkaar laten verschillen. Door productietoleranties is de gebruikte (elektrische en elektronische) componenten zal rechtuit varen bij verschillende snelheden lastig zijn. Vraag me af of dit product voor je doel bruikbaar is.

    Aanvulling: Zie nu dat er op de afbeeldingen van de bootje op aliexpress dat er op de achterkant van de bootjes een sticker zit met de aanduiding "2.4 GHZ". Dat is een verkeerde afkorting Dit moet 2.4 GHz zijn. Als je als producent niet weet hoe je iets schrijft, is dat aanleiding twijfel te hebben aan de kwaliteit van het product...
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2019
  3. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.443
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Dank voor je antwoord, NPS.
    Ik ken de bootjes, ik heb ze gebruikt om de Smit Nederland schaal 1:200 RC te maken.
    Je stuurt inderdaad met de schroefjes en dat gaat heel goed.
    Ze hebben maar 3 standen: vol voor-, vol achteruit en stop.
    Maar dat is allemaal niet zo erg.
    Volwaardig lesmateriaal is het niet, maar hoe leuk is het dat als je de dubbelschroever uitgelegd hebt, je die jongens kan laten varen met een dubbelschroever en ze kunnen zien dat als je met alleen BB vooruit geeft de boot SB uit gaat?

    En het klopt dat ze op 27, 40 en 2,4 bestaan.
    Dat wist ik.
    Maar ja, die grote hamvraag: beïnvloeden ze elkaar ook?
    Daar gaat het net om. :)
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Als het 2.4ghz is zullen ze wel een vorm van automatische kanaal selectie hebben, hoeveel kanalen is onduidelijk maar een gemiddeld 2.4ghz systeem kent wel tot 40 kanalen.
     
  5. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.443
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Als ik kans van slagen wil hebben zal ik dus voor de 2,4 moeten gaan.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Menno, In de beschrijving van de bootjes in jouw link staat dat ze op 2.4 Ghz werken en dat er geen interferentie is.
    2.4G frequentie is zonder interferentie, alleen workbale op het water is meer safty.
    Voorzie wat dat betreft geen problemen. Waar je wel erg in moet hebben is dat er boven de 22 Euro invoerrechten en handlingkosten moeten worden betaald.
    Is inclusief de porto.
    Moet je even kijken of je met 2 bootjes per keer daaronder kunt blijven.
    Ken het systeem. Is even wennen maar goed meet te varen.
    Gr. Klaas.
     
  7. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.443
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Klopt Klaas,

    Maar invoerrechten over 48 euro zal zoveel niet wezen.
    Áls je die al krijgt.
    ik zat laatst met een zending uit de USA op 52 en heb geen rekening gezien.

    En anders kan je altijd nog 3 zendingen van 3 bootjes doen, zoals je al zei. ;-)

    Edit: bijzonder leuk filmpje overigens. Project van jou?
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Begreep van een kennis dat de post bovenop de invoerrechten 17,5 Euro handlingkosten rekent. Maar misschien heb je geluk. Gr. Klaas.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Incl. shipping € 14,12. Dat zit ruim onder de 20, dus ik verwacht geen gedoe.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Aanvulling: De door ons bruikbare 2,4GHz band (de WiFi band) heeft normaal gesproken 81 kanalen. Alleen in Frankrijk zijn dat er wat minder omdat daar een deel door de militairen of zo wordt gebruikt.
    Door "slimme" trucjes kunnen er echter veel meer zenders tegelijk aan staan zonder dat de ontvangers in de stress gaan.

    Dit moet je niet zo schrijven Klaas want het klopt niet. Ook op de 2,4GHz is storing mogelijk en zijn er al modellen in de problemen geraakt.
    De 2,4GHz is duidelijk een stuk minder gevoelig voor storingen van buitenaf maar echt niet geheel ongevoelig. Dit in tegenstelling tot wat sommige verkopers wel eens willen beweren. Dus ook als je 2,4GHz apparatuur gebruikt moet je wel je koolborstel motor ontstoren zoals voorheen. Ook moet je de bedrading van de accu naar de regelaar en van de regelaar naar de motor zo ver mogelijk bij de ontvanger weg houden.

    Dat de 2,4GHz op het water niet goed zou werken klopt niet helemaal. In bepaalde gevallen kan het wel problemen geven zoals bij duikboten of speedboten die een enorme straal water achter zich omhoog gooien.
    Water absorbeert de 2,4GHz zeer goed en als een duikboot maar 10cm diep is zal hij op de 2,4GHz al geen ontvangst meer hebben. Een enorme "roostertail" van water achter een speedboot kan een 2,4GHz zender ook van de ontvanger afschermen.
    Voor "normale" oppervlakte boten zal de 2,4GHz echter uitstekend werken. Dit heeft ook wel de voorkeur want dan heb je echt geen omkijken naar de kanalen.
    Als er een aantal van die 27MHz bootjes uit verweggiestan komen is het maar de vraag of ze elk op een ander kanaal zitten. De kans is niet bepaald klein dat ze allemaal op hetzelfde kanaal zitten of dat er hooguit twee kanalen zijn gebruikt. Dan kan je (hopelijk) zelf de kristallen vervangen om op een ander kanaal te gaan varen maar dan komen er wel weer extra kosten om de hoek kijken voor die kristallen.

    Let ook op dat als je invoerrechten moet betalen je ook BTW moet betalen. Die BTW wordt berekend over het totale bedrag inclusief de invoerrechten en de verzendkosten! Daarnaast zal de bezorgfirma (postnl, dhl, ups of wat dan ook) voor jouw die "aangifte" en de rest van de papierwinkel afhandelen en daar ook geld voor vragen. Zo kunnen de kosten als je pech hebt nog flink oplopen.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2019
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ernst, Bedankt voor je aanvulling. Had het wel geplaatst maar de tekst uit de advertentie gekopieerd. Verder heb ik met 3 van mijn schepen op 2.4 Ghz goede ervaringen. Bij één van de modellen(avatar) ligt de ontvanger met de antenne maar een paar cm boven de waterlijn. Geeft op 50 meter afstand nog geen problemen. Van die speelgoedbootjes verwacht ik niet zo'n groot bereik, maar begreep dat die maar een paar meter van de bestuurder weg gaan. Van de setjes die ik ken zit alles op de printplaat gesoldeerd en is er niets uitwisselbaar. Een kennis werd recentelijk verrast door de post dat er een pakje voor hem lag dat afgehaald kon worden na het betalen van invoerrechten, BTW en 17,5 Euro afhandelkosten. Heeft toen het pakket maar geweigerd. Gr. Klaas.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maar wat was de waarde van het geheel?
    Daar zit 'm namelijk het verschil. Onder € 20,00 zijn er geen invoerrechten verschuldigd, dus gaat het meetn door naar de klant.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dacht iets van 28 Euro, maar kan ook minder zijn. Gr. Klaas.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dan zal dat de bottle neck zijn geweest.
     

Deel Deze Pagina