Heckrotor probleem

Gegroet

Ik heb sinds kort een Zoom 450 staan en ie vliegt als een zonnetje.

Alleen kan mijn heckrotorservo nog verder bewegen als de mechanische maximumuitslag van de staartrotor bereikt is. Dit is natuurlijk erg sleht voor de servo. Ik kan wel mijn travel adjusts gaan aanpassen, maar dan is de staart veel minder gevoelig... terwijl ie net zo lekker vloog.

Iemand een oplossing?

Ik heb niet veel praktijkervaring met dat type heli's, maar kan mischien wat hints geven..

- kun je as van de servo naar de staart mischien een tandje op de hevel dichter naar de servo zetten
Response kan dan iets minder worden, maar de servo zal dan iets minder snel tegen het mechanisch eindpunt lopen

- eindpunten in de zender afstellen
snelheid servo zou behouden moeten blijven, alleen wat minder travel (uitslag) van de servo

Ik zou er iig wel iets aan doen, anders is je servo over een tijdje naar de knoppen

Succes

Die limits kan je instellen op een gy 401, maar die heb ik nog niet binnen. Die wordt binnenkort besteld. Voorlopig doe ik het met een NT 420 van Protech.

Als ik de atv's aanpas, dan wordt bv. 90% heckuitslag toch verdeeld over 100% stickweg? M.a.w., zal ik de stick na de atv- aanpassing verder moeten bewegen als ik met dezelfde snelheid wil "hecken". Ik dacht er ook al aan om bv. mijn atv's te minderen, maar dan exponentieel zo aan te passen dat hij van bij het begin al direct heel ver heck't.

Wat denken jullie?

Je denkt te moeilijk ;)

Ik zou gewoon wat meer naar binnen gaan op je servo hevel. Dan krijg je minder uitslag, dus gewoon mechanisch goed afstellen. Je endpoints afstellen heeft als het goed is alleen maar effect op je pyro rate.

Ik redeneerde dus als volgt:

Als ik mijn ATV's op 100 laat staan en geef half stick naar rechts, dan zal ik tegen een bepaalde snelheid "X" pirouettes maken. Als ik m'n atv's op 90% zet, dan wordt die max. uitslag verdeeld over heel m'n stickuitslag. correct?

Als ik dan exact diezelfde halve uitslag naar rechts doe, dan gaat m'n heli toch trager (dan X) pirouettes maken dan als voordien... Want voordien was m'n heckuitslag al 100% wanneer ik 80% stickuitslag deed..

Daarom dacht ik aan Exponentiëel, maar dan om gevoeliger te maken in eerste deel van stickuitslag.

Kunnen jullie er nog aan uit?

Ben ik gewoon totaal verkeerd aan het redeneren of heb ik gewoon echt een slecht inzicht in de dingen?

Laatst bewerkt:
Probeer eerst die servo hevel eens..

En verder ben je naar mijn mening goed aan het redeneren
Eerst zorgen dat de servo niet tegen dode stukken aan het duwen is, en als dat in orde is kun je de besturing zo gevoelig zetten als je zelf wilt

Probeer eerst die servo hevel eens..

En verder ben je naar mijn mening goed aan het redeneren
Eerst zorgen dat de servo niet tegen dode stukken aan het duwen is, en als dat in orde is kun je de besturing zo gevoelig zetten als je zelf wilt

Maals je die dode stukken wil wegwerken, dat doe ik dan met een servoarmpjes- gaatje op te schuiven, verdet met ATV,... maar als ik hem dan terug gevoeliger wil krijgen en direct veel uitslag bij kleine beweging, kan ik toch echt alleen maar met expo werken, denk ik zo?

Ohh, wat hou ik van deze techtalk.

Klopt m'n uitleg?

Met ATV bepaal je de piroettesnelheid, niet de uitslag van je servohevel. De uitslag van de servo moet je dus via je gyro of armpje van de servo doen.

Met ATV bepaal je de piroettesnelheid, niet de uitslag van je servohevel. De uitslag van de servo moet je dus via je gyro of armpje van de servo doen.

Je piroette-snelheid en je uitslag van je servo zijn toch zoiezo verbonden met elkaar? als je servo minder uitslaat, dan heb je minder piroettesneleheid..... ?

Nee, je zender, dus atv en exp. sturen de giro aan en niet de servo, de servo wordt aangestuurd door de giro.
dus op de giro stel je de endpoint`s van de servo in!!
En als dat bij de jouw gebruikte giro niet kan........
Ik zou op de servo arm èèn gaatje naar het midden doen en dan de pirosnelheid (atv) iets verhogen zo dat je weer op dezelfde pirosnelheid uit komt.

Je kan ook een ander servo armpje monteren waarvan de gaatjes net tussen die van de gebruikte vallen. misschien is dat al voldoende.

Ik kan nu niet opmaken hoeveel hij nu op een dood eind staat te duwen.

succes
Richard

ps. je kan ook niet op vakantie gaan en je van je vakantie geld er een hely bijkopen...ha ha

Je gyro heeft een waarde nodig waarvan hij weet dat hij dat kan gebruiken om te corrigeren. Dit is de uitslag die je op de grond ziet. Zodra je heli eenmaal vliegt haalt hij deze uitslagen niet. Wat je dan stuurt is een bepaalde piroettesnelheid, geen mm's op je staartas. 1 graad op je staartbladen is namelijk al heel wat piroettes per seconde.

Je gyro heeft een waarde nodig waarvan hij weet dat hij dat kan gebruiken om te corrigeren. Dit is de uitslag die je op de grond ziet. Zodra je heli eenmaal vliegt haalt hij deze uitslagen niet. Wat je dan stuurt is een bepaalde piroettesnelheid, geen mm's op je staartas. 1 graad op je staartbladen is namelijk al heel wat piroettes per seconde.

OOwww

Ok, weer wat bijgeleerd. Ik denk dat ik het snap ondertussen. Het enige dat ik aan dat dode punt kan doen is dus een gaatje dichter naar de servo- as gaan. Het enige probleem is nu dat als ik de heli start in HH mode, trekt die heckrotor naar een uiterst punt, en dat punt is dus nog steeds te veel voor de servo... ie zou zichzelf bijna wegduwen van de staart.

Dat is waarom veel mensen non HH opstoeren en later doorschakelen naar HH. Overigens doe ik dat zelf niet, ik kijk een beetje hoe de staartbladen staan en stuur zelf wat bij met het optoeren. Daar moet je een beetje feeling voor krijgen.

IK zou dus ook al de gewoonte hebben van op te starten in Niet- HH... Maar als ik alles goed begrijp, dan zou ik in volle vlucht nooit die mechanische hecklimiet overschrijven terwijl m'n servo verder kan...?

klopt dat?

Het enige probleem dat ik heb is, dat als ik m'n HH afzet, dan moet ik 30 % subtrimmen op heckrotor... als ik dan HH opzet, moet ik die 30 % weer wegwerken... dus mechanisch staat m'n servo nog niet goed... eventjes verschuiven dus.

Zolang je de uitslagen met je stick kan halen kan je ze natuurlijk ook in flight halen. Wat er bedoeld werd is dat je gyro nooit die volle uitslagen gaat benutten om te corrigeren. Geef je hem een volle pyro op de stick dan dan kom je wel op die punten, zorgen dus dat je geen binding hebt.

Dan moet jij je gyro eens uitzetten als je vol aan het piroetten bent;-) Dan zie je helemaal niks meer wat er als heli uitziet.

Dan moet jij je gyro eens uitzetten als je vol aan het piroetten bent;-) Dan zie je helemaal niks meer wat er als heli uitziet.

Dus jij bent ervan overtuigd dat ik hem niet kan forceren in vlucht als ik max. heckbeweging geef met de HH aan?

Greetz

Als je limieten op de grond niet verder komen dan de mechanische limieten kan dat inderdaad niet gebeuren. Als je je heli snel uit een piroette stopt gaat hij wel veel verder om tot een snelle stop te komen, en daarom stel je die limieten in.

Back