Hee, pssst, motortje kopen? Van vrachtwagen gevallen.

Leuke discussie.

-1- De E-modulus (elasticiteit) geeft de waarde/mate van elasticiteit aan. Dus hoeveel een materiaal bijvoorbeeld doorbuigt bij een bepaalde belasting.
Voor alle staalsoorten is dit min of meer één waarde.

-2- De sterkte van een staal is afhankelijk van de samenstelling (legering) van het materiaal, fabrikage methode en de eventueel toegepaste warmtebehandeling (harden)
Hoe sterk een materiaal is wordt aangegeven met een treksterkte
bijvoorbeeld 500N/mm2.
Hoe hoger deze waarde, hoe hoger de belasting kan zijn voordat er blijvende vervorming optreed.

-3- De coating die is toegepast op de as geeft geen enkele toegevoegde sterkte. De hier toegepaste Tin (titaannitride) coating is hier alleen voor het opleuken van de as gebruikt.
Dit soort coating wordt vaak gebruikt voor het verlagen van de wrijving tussen twee materialen. Bij snijgereedschappen verlaagt het naast de wrijving ook de mogelijkheid van aanlassen van materiaal op het snijgereedschap. Dit aanlassen onstaat doordat het snijgereedschap en het te bewerken materiaal (bij het bewerken van staalsoorten) min of meer dezelfde samenstelling hebben. Onder de hoge temperatuur en vlaktedrukken die hierbij kunnen onstaan plakken elementen in het gereedschap en het te bewerken materiaal aan elkaar of trekken zelfs carbiden uit elkaar. Doordat de coating totaal geen elementen in zich heeft die zich in het gereedschap of te bewerken materiaal bevinden kan dit aanlassen niet optreden. De coating werkt hier dan als een soort bariere.
Door de lage wrijvingscoefficient zal er ook veel minder warmte worden ontwikkeld.

Deze coatings worden doorgaans bij een temperatuur boven de 400 á 450 graden celcius aangebracht. Hierdoor is het noodzakelijk een matriaal te gebruiken dat geschikt is voor hoog-ontlaten. Indien het te coaten staal op een lagere temperatuur is ontlaten zal bij het coaten het staal verder worden ontlaten en zijn hardheid (sterkte) verliezen.

De toegepaste as in de motor is duidelijk niet van pisbakijzer.

Frans

discussie in HF eigenresonantie

Leuke discussie.
Hallo Frans e.a.,
Is inderdaad zo. Maar heb(ben) j(ulli)e het geheel ook tegen de frequentie, eigenresonantie, bij hogere toerentallen afgezet? Het gaat hiet wel over HF eigenschappen en dito trillingen van het materiaal...

Kontronik heeft simpelweg de beste governor van alle esc's.
Mag je mij uitleggen waarom ik na vervanging door een MGM 4416 Acro daarna een 100% beter slew rate had?
Een minimale vertraging van 1 sec bij het optoeren van 8700 naar 9200 toeren is onbruikbaar. De MGM doet dat in minder dan 0,1 seconde.
Een governor die mijn figuren niet kan volgen krijgt van mij het predikaat ''slecht''....

Andere toepassing, andere eisen.
Weet niet welk model en welke mode je hebt gebruikt van kontronik. Maar de Jive in Heli mode werkt uitstekend. En daar zit inderdaad een rustig verloop bij overschakelen naar een ander toerental in, bij een heli zou je anders je tandwielen kunnen strippen.

slew rate

Hi all,
Is de qualificatie "slew rate" nu al doorgedrongen tot het modelvliegen? En over hoeveel Volts/microseconde hebben we het dan?

Back