Heeft iemand ervaring met de Pyranja van JePe??

Didier zei:
Inderdaad, regelgeving gaat boven "common sense" :hammer:

Regelgeving of common sense? ik denk dat een hoop van deze regeltjes toch ook nog een beetje voortkomen uit de onervarenheid of onbekendheid met electro toestellen op sommige clubs.

als ik nu bij mijn eigen club kijken zijn het voornamelijk allemaal methanol snuivers en er vliegen er welgeteld 2 leden met electro. medeforumlid Jmwolters en ik. mijn twin star die binnenkort op de club zijn intrede doet is zelf het grootste electro toestel tot nu aan toe . (dat wordt nog lachen bij de intake modelkeuring.) Sommige clubs zijn gewoon nog niet gewend aan het hele electro gebeuren en de daarbij behorende alternatieve bouw en contructie wijze.

mischien iets voor een nieuw draadje Moderator?

groet,

Vinze

Ja ik verschoot ook toen er bij ons iemand op de club tegen mij zei dat zijn elektrozwever (brushless) 78db produceerde.
Als ik dan die pyrahna 's hoor dan begin ik mij toch zorgen te maken ,we mogen tot 82 db gaan.Die kerel met zijn zwever had wel een grote prop steken en het is waarschijnlijk de hoge snelheid van de tips die zo een lawaai maken lawaai maken.

gelukkig wordt geluid statisch gemeten en heb je alleen met het motor geluid te maken en niet met het fluiten van de vleugeltips.

ook humor hoe meet je het toeren tal van zo'n EDF?

groet,

vinze

Helaas, mag ik wel zeggen, wordt het geluid van onze motoren statisch gemeten. Zo is het ook voorgeschreven voor de keuringen op internationale wedstrijden door de F.A.I. (Federation Aeronautique Internationale). Het is natuurlijk wel de eenvoudigste manier van meten, dus wel praktisch. Een geluidsmeting op deze wijze is echter niet representatief voor de geluidsproductie in de lucht, Op de grond maakt vooral een motor, uitgerust met een kleine diameter, grote spoed propeller verhoudingsgewijs aanmerkelijk veel meer geluid dan een motor met een relatief grote diameter, kleine spoed. Op de grond kan de motor-propellercombinatie zijn vermogen niet kwijt, heeft soms zelfs neiging tot "cavitatie (luchtledig slaan) en maakt veel meer geluid dan zodra het model vliegt en de propeller, mits goed gekozen, zijn maximale efficientie heeft. Professionele geluidsmetingen van grond en luchtverkeer worden altijd uitgevoerd terwijl het bewuste verkeer op de grond of in de lucht in beweging is. Dit geeft een realistischer beeld. Overigens is de geluidsfrequentie en de aard van het geluid ook van invloed op de mate van irritatie, die dit bij de omgeving oplevert. Hierdoor mogen bij diverse clubs viertactmotoren een hogere geluidsprodutie hebben dan de tweetakts. Ook turbinejets blijken in de praktijk hungeluidsproductie makkelijk in het omgevingsgeluid te laten opgaan. Een realistische geluidsmeting is dus niet zo simpel als het lijkt.

Back