Hegi Piper Cub

Iemand hier bekend met de Piper Cub van Hegi? Het is een bouwdoos van xxx jaar geleden.... ik vroeg mij af of de Cub semi schaal is (te maken).

Onder 'Motorflug' is 'ie ook te vinden: Piper PA 18.

Overigens: Hegi weer terug??? 8O

Ik voel me ineens weer 15 . . . :wink:

jan.

Ja inderdaad, Hegi weer terug. Ik weet niet hoe lang ze 'weg' zijn geweest maar de plaatjes op de website doen me terugdromen naar de tijd dat ik me begon te interesseren voor modelvliegen (halverwege jaren tachtig).....

Overigens wat mij opvalt; misschien niet geheel on-topic; de piper super cub heeft een veel groter vleugeloppervlak dan de J3 cub van Carl Goldberg die ik heb. De J3 is echter 1,98 meter en de Hegi Super Cub 1,80 meter. Heeft iemand daar een verklaring voor?

Duitsers tellen graag het stabilo oppervlak bij het vleugeloppervlak ...... Yanks, tellen alleen de vleugel ...

Hmm, volgens mij telt toch alleen de draagvleugel mee? Het stabilo heeft geen 'dragende' functie. M.a.w. de werkelijke vleugelbelasting zal dus aanzienlijk hoger zijn. Ik vond hem nog vrij zwaar, 2,7 kilogram zonder apparatuur.

Hmmm, dus de onderzijde van de romp en het stabilo doen niet mee?????? Die onderdelen dragen toch ook een stukje gewicht door de lucht of niet soms?????

Goed en fout Theo.....

Een stabilo met een niet dragend profiel zal zich neutraal gedragen en geen draagkracht toevoegen .... een romp is een ander verhaal, in moderne 1:1 ontwerpen dragen deze zeker bij in de lift .... alleen ga je dit weer verkleinen naar een model, dan worden deze eigenschappen niet zondermeer meegenomen (lagere vliegsnelheid in een lucht die niet op "schaal" is......) ....

Maar wat is dan een niet dragend profiel? een vlakke plaat is toch ook een (symetrisch) profiel en bij die vleugels met symetrisch profiel draagt dit toch ook?

Yup.... maar wanneer wordt een symetrisch profiel dragend .... juist als het onder een "bepaalde" hoek in de vlieglijn ligt ..... stabilo's worden geacht parallel met de vlieglijn te liggen en daarmee zich neutraal t gedragen.

En hoe zit dat dan met die dragende stabilo's? Wat hebben die voor een profiel en hoe zit het dan met die instelhoeken?

Graupner had vroeger (nu nog?) zwevers met een dragend profiel (Dandy, Amigo II).

Daar was het meetellen verantwoord; het zwaartepunt lag ook wat verder naar achteren.

Probleem was een beetje als je in een duik terecht kwam: kreeg je hem er haast niet uit . . . :nooo:

jan.

Tja bij een stabilo met een dragend profiel kan ik mij er iets bij voorstellen. Maar hoe vaak komt dat voor (op de Telemaster na Theo :) )?

Een vlak profiel levert volgens mij pas een opwaartse kracht als dit onder een hoek staat t.o.v. de luchtstroming.

In ieder geval zal bij deze Piper Cub het stabilo niet bijdragen aan de lift denk ik. Als het stabilo trouwens bij de 61,45 dm2 inzit is het wel een verdomd groot ding.

Jakkie takkie zei:
....In ieder geval zal bij deze Piper Cub het stabilo niet bijdragen aan de lift denk ik. Als het stabilo trouwens bij de 61,45 dm2 inzit is het wel een verdomd groot ding.

"simpele berekening" span 1:1 PA-18 is 10,76M model is 1,80M = ca. 1:6 ... 1:1 vleugel is 1,6M -> 1:6 = 0,26M ..... 18(DM)x2,6(DM)= 46,8DM² blijft voor stabilo 61,45-46,8= 14,65 DM² = ca. 1/4 van het vleugeloppervlak wat redelijk normaal is, weliswaar iets groter dan zuiver schaal, maar wel een veel toegepaste "mod" een iets vergroot stabilo voor beter stabiliteit.

Hallo Jakkie Takkie,

Heel toevallig ben ik momenteel bezig met het inventariseren van deze Hegi Piper Pa-18. Ik heb dat ding volgens mij ongeveer 25 jaar geleden gekocht en toendertijd alleen een groot deel van de romp gebouwd! Ik liep al enige tijd met het idee rond om hem eens helemaal af te bouwen en ben dan ook voorzichtig begonnen met de vleugels op te zetten op een bouwplank. Wat ik nu zie oa. met de voor en achterlijst is dat deze een zeer slechte pasvorm hebben. De sleuven voor de ribben zijn niet symetrisch aan de voor en achterlijst. Ook de sleufbreedte waar vooral de tripex ribben in moeten zijn veel te breed :cry: . Dus voor ik deze bouwdoos zou kopen zou ik eerst eens kijken of de productiekwaliteit van deze bouwdoos verbeterd is anders ben ik bang dat je een hoop ergernis op je nek haalt! :evil:

Groetjes Robert

Hoi Robert, het gaat om een oude kit van iemand die er ooit 25 jaar geleden mee is begonnen en alleen de romp ruwbouw klaar heeft net als jij.
Ik heb nog geen bericht terug van de verkoper dus moet nog even afwachten.

Ik denk trouwens dat de kwaliteit van de huidige kits die CNC zijn gefreesd wel iets beter zijn.

Jakkie takkie zei:
Tja bij een stabilo met een dragend profiel kan ik mij er iets bij voorstellen. Maar hoe vaak komt dat voor (op de Telemaster na Theo :) )?

Een vlak profiel levert volgens mij pas een opwaartse kracht als dit onder een hoek staat t.o.v. de luchtstroming.

In ieder geval zal bij deze Piper Cub het stabilo niet bijdragen aan de lift denk ik. Als het stabilo trouwens bij de 61,45 dm2 inzit is het wel een verdomd groot ding.

Een vlak profiel heeft een negatieve nullifthoek! Dus normaal altijd lift.

Back