Hegi Skylab (BosModelAir)

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Nu onze Sportster echt naar de eeuwige modelvliegvelden moeten we echt weer een andere ragbak hebben.

Nu kreeg ik van Pascal, nogmaals bedankt hiervoor, een oude half afgebouwde Hegi Skylab op de watervliegmeeting.

Het is al een oudje met zo`n bekende amper goed te lijmen en kwetsbare kunstofromp, hele balse vleugeltjes en een bijpassend oud 10cc motortje met schuifcarburateur.

Hier wat gegevens van de kist:
spanwijdte: 1660 mm
lengte: 1330 mm
gewicht: +/- 3000 gr
motor: 6.5 - 10 cc 2-takt

en wat foto`s.

De tekening:
skylab1.jpg

Kissie zelf:
skylab2.jpg

skylab3.jpg

En het Horlein motortje:
skylab4.jpg

skylab5.jpg

skylab6.jpg

Jij krijgt ook altijdt van die mooie oude kisten zeg!!!!!

Motor'tje is antiek met een perry carb(en die is bagger stationair af te stellen) als ik het goed zie.
Om houtwerk o.i.d aan het rompje te lijmen werd er vroeger STABILIT-EXPRESS voor gebruikt(misschien kan je hier wat mee om daarvoor een alternatief voor te vinden).

Ik denk dat UHU-PLUS een goed alternatief is!!

Mvgr Hans

Ik heb hier nog een bijna nieuwe verpakking stabilit liggen dus dat gaat wel goed komen.

Groeten Onno

Ja! En nog meer!
Je gaat deze serie 1 Skylab netjes afbouwen in volle glorie en stijl van de dagen van weleer! En niet aftrappen. :rolleyes:
(ehuh serie?...Serie 2 heeft schuimvleugels en epoxyromp)

Meer dan schitterend Hornlein op de bok. Destijds pittig geprijsde doordacht gebouwde motortjes.
Resonatie en een flinke spoed prop er op, en sporten maar.

Een echte fraaie RC1 vlieger pur sang... en dan kunnen we ook een classic RC1 meet in Nederland gaan opzetten. Joepie!

Hegi had vroeger een demo-team met Skylabs... die vlogen de sterren van de hemel!

Juweel van een kist! Op de rug hoort nog een polyester dekstuk te zitten. Is ook uit ander materiaal te schuren.

Carb is Perry basis, maar gemodificeerd -ken uw kassieken- en heeft niet de genoemde feeling nodig om af te stellen.
De Hornlein is prima regelbaar!

Laatst bewerkt:
Hehehe, bij interesse kunt u mailen naar het bekende mailadres ;-)

Tja, dat wij altijd zulke oudjes krijgen kan 2 dingen beteken,
1 wij kunnen niet / of gaan niet goed om met nieuwe kisten dus dan maar afdankertjes
2 ze weten hoe wij omgaan met kisten en wat wij allemaal vliegend krijgen en dat gunen zij ons

@ Hans,

heb wel ervaring met deze rompjes en Stabiliet, zoals Onno al aangeeft heeft hij nog een pakje liggen dus die is nu van mij ;-)

@ H.B.Busking,

BosModelAir en niet aftrappen, mhhh, wat klopt er hier niet :roll:

Kissie zal er niet al te modern uit komen te zien, de motor zit nu nog vast maar dat zal wel loskomen.
Heb gister de uitlaat even los gehad en die ziet er als nieuw uit, lijtk wel of de motor nog nooit gedraaid heeft maar en dat is denk ik ook zo.

Gaan de motor dus lekker demonteren en in bad leggen.

Ik heb geen polyester dek stuk maar een mooi vol balsa blok wat al gedeeltelijk vanuit fabriek in vorm is geleverd en uitgehold, alleen nog even pas maken op de vleugel en aan de romp.

Mis verder alleen hoogte,- richtings- en rolroeren.

Rolroeren worden standaard aangestuurd met 1 servo maar dat worden er nu natuurlijk wel 2.

Heb ook 2 mooie grote lichte drijvers liggen dus dat moet goed komen.

Ooit ;-)

Zo ziet ie er uit als die klaar zou zijn:
skylab%20by%20Hegi%20KrisG-1.jpg

Laatst bewerkt:
Een geweldig mooi toestel dat kan ik je wel vertellen ,ik heb er zelf een ,maar dan van de 2e serie dus met styro vleugels ,mis alleen de tekening i.v.m. het zwaarte punt ,eveneens met een 10 cc motor er op zal eens in de kelder kijken wat voor motor er op zit ,ooit eens 2e hands gekocht en staat te wachten tot hij los gelaten wordt ,blijf in ieder geval dit draadje volgen .Groeten cees

BosModelAir en niet aftrappen, mhhh, wat klopt er hier niet :turn-l:

Wel neeeej... alleen maar om x-tra te benadrukken dat je een bijzonder stukje vliegwerk in je handen gedrukt hebt gekregen.

Cees. Ik heb de tekening van Type II. Zo ook een doos met inhoud (NIB).
Geen tijd nog genomen om te digitaliseren. In middels een stapel die ik wil laten verpixelen.... Hmmmm... het zwaartepunt kan ik zo voor je opsnorren. Skylappen en vliegen!

De link voor hen die deze nog niet kenden
Classic Pattern Page S1

Gr bas

Laatst bewerkt:
Klopt Berto, dat motortje heeft nooit gelopen.
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Tja, waarom heb jij dat nou net gekregen, dat zal ik je vertellen.
Ik vond je zo zielig toen je daar met het water over je knietjes in de plomp stond.

Gr Pascal.

De Carb is alles behalve op basis van een Perry.

Op deze Hornlein motor zit een Carb met een schuifinlaat en is dus niet roterend , vandaar dat die motoren ook zo sterk waren.
Een beetje het idee als een Webra Speed Dynamic Carb met een inlaat schuif dat ook zo'n super carb was en de motor bere sterk maakte.

Moet ergens nog een plaatje hebben van een Skylab op drijvers van de watervliegwedstrijden te Elst.

Ton

Pascal zei:
Vond je zo zielig toen je daar met het water over je knietjes in de plomp stond.
Haha, had jij een vooruitziende blik ;-

Ton zei:
Op deze Hornlein motor zit een Carb met een schuifinlaat en is dus niet roterend
Klopt, gaf ik ook al aan in de eertse post.

Ton zei:
Moet ergens nog een plaatje hebben van een Skylab op drijvers van de watervliegwedstrijden te Elst.
Zien, zien, zien.

Was zeker ook Elst Gelderland? (want je hebt ook nog een Elst Utrecht).

Bas,

Oooo ja dat zou kunnen maar lijkt mij niet erg logisch omdat het systeem totaal anders is, maarja je weet maar nooit.
Vindt de hoofdsproeiernaald trouwens wel op die van Webra lijken.
Wel lachen dat deze motor hier opduikt heb het altijd wel een apart motortje gevonden, een vliegmaat van me vloog met een 6,5 jaaaaaareeeen geleden.
Hoop ook dat tie bij Berto weer gaat lopen :mrgreen: hoeps wat zeg ik nou :confused::p

Berto,

Had ik me mond maar gehouden heb me het lazeres moeten zoeken maar goed hier is tie dan.

Moet Richard ook wel bekend zijn waren toen regelmatig met de motor aan het tobben omdat tie nog wel eens koppie onder ging :rolleyes:.

De lokatie was dacht ik Elst bij Oss in de buurt, was een zandafgraving waar je normaal niet mocht komen of zwemmen omdat er toen geen zuurstof in het water zat. Die goeie ouwe tijd :( waaaa ik wordt oud :mrgreen:

Moet ook nog ergens op video staan zal kijken of er een plaatje van te schieten is.

watervliegen2.jpg

Ton

Die drijvers onder die Skylab lijken ook wel verdacht veel op diegen die onder de Sportster zaten!
drijvers1.jpg

Mhhh, misschien eerst eens kijken hoe dat drijft ipv de grotere :roll:

Hei Berto,

Dat is mijn SkyLab, die gele met witte starburst op de vleugels. Ik had er een Webra Speed 10 cc met resopijp op, en ik kan je vertellen dat ie snel ging ... tot er een aileron loskwam. Rollend de wei in, niks meer aan te repareren.

De romp was polyester, trouwens.

Een paar jaar geleden, toen ik die van mij completeerde ( het was ook een erfstuk) verkocht Hegi nog bouwdozen van de Skylab.

Groetjes, en veel plezier ermee,

Kris

Back