Hegi Tiger C42

en ik heb gevonden: een 12V-1200Mah accupakket van een boormachine die niet gebruikt wordt :o,

zo komt dat halfuurtje aan topsnelheid dan misschien toch in zicht, zal wel even moeten bekijken hoe ik die accu in mn boot zal krijgen, heeft namelijk een vorm zoals deze:
resize

misschien zal ik een deel van mn boot moeten slopen, qua radioplaat dan, want in de handleiding zie ik dat de boot dus bestaat uit de romp, het dek, met daartussen een plastic (polystyrol, zoals de rest van de boot) vorm waar de stuurservo, ontvanger, ... op bevestigd worden. Deze heeft wel al enkele barsten en hier en daar zijn stukken weggeknipt, dus misschien zou het beter zijn om alles uit de boot te slopen, behalve assen, roeren en motors, en dan zelf een 'radioplaat' maken waarbij de servo en ontvanger en accu terug een mooi plaatsje krijgen.


enkele oude auto accu's slopen zie ik niet meteen gebeuren, heb ongeveer een 4 of 5 werkende 7,2V accu 's allemaal met een verschillende capaciteit, en aangezien bij stickpacks telkens die 3 cellen aan elkaar vastzitten (denk ik toch) kan ik dan ook niet meteen 10 cellen combineren

Als de "12V-test" alle verwachtingen overstijgt kan ik misschien wel overwegen om 10 cellen aan te schaffen en deze zo te solderen dat ze mooi passen in mn boot.
Waterkoeling zou dan het volgende zijn, ... en ik moet zeggen, nu er beterschap zit aan te komen zijn rc boten echt wel leuk: geen tandwielen die verslijten, geen steentjes tussen de aandrijving, geen risico op crashes enzo, natuurlijk heb je hier wel het probleem dat als er iets foutgaat, het wel volledig fout kan gaan (lees: zinken), nuja, als hij zou zinken zwem ik er wel meteen achter ;), 24° of niet...
 
Laatst bewerkt:
Dit soort akku's zijn meestal niet opgebouwd uit hoogwaardige cellen, stel je verwachtingen niet al te hoog.

Daarnaast zij de cellen in dit type pakketten onderling verbonden met een soort 'lametta', dat amper voldoende doorlaat heeft.

Als de proefvaart bevredigend verloopt, zou ik het pakket sowieso uit elkaar halen en met deugdelijke verbindingen weer terug in elkaar zetten.

Ik weet niet welke kwaliteit pakketten je voor je auto's gebruikt; alleen de 'hele dure' zijn vaak 'inline' gesoldeerd, de plus aan de min van de volgende cel met een z.g.n. hamerkop in de soldeerbout, de meeste pakketten hebben gepuntlaste cellenverbinders tussen de cellen, die dan 'inline' per drie zijn gevouwen, deze verbindingen zijn een stuk beroerder dan in de cellenpacks waarbij de cellen rechtop 'side by side' zijn geplaatst en verbonden (gesoldeerd!) met koperen of zilveren verbindingsstrips van minstens 0,8 mm dik.

Het demonteren van een 6-pack is geen heksentoer, je moet alleen de manier weten, en niet bang zijn om een cel kapot te maken, want dat komt ongetwijfeld een keer voor...
Mocht je het willen proberen, PM me dan even voor wat tips.

Ik ben benieuwd!

Groeten, Jan.
 
Die boormachineaccu haal ik momenteel nog even niet uit elkaar tot na de eerste test.

Bedankt voor de info over die C42 op youtube, als ik het goed begrijp is de boot met de standaard motoren op 12V dan eigenlijk de limiet qua snelheid en bestuurbaarheid? Dit zou dan ook betekenen dat ik niet moet kijken voor andere motoren maar enkel voor een accu en waterkoeling, een test op 12V volgt natuurlijk en ik zal ook proberen om terug een filmpje bij te plaatsen

bedankt voor alle hulp en info!
 
Ik heb de boormachineaccu dan toch maar geopend, aangezien hier 10 losse cellen inzaten en er waarschijnlijk plaats was voor het dubbele. Weg met de te grote kunststof behuizing dus.

Over naar de feiten:

De snelheid was goed, en de boot bleef goed 'handelbaar'.
De vaartijd viel wel wat tegen, ik denk 10-15 minuten, maar na de eerste dikke 5 minuten was de power er al uit. Dit was wel deels te voorspellen aangezien de accu, net zoals de boormachine, niet echt van denderende kwaliteit waren...

De motoren werden zeer lichtjes warm, minder dan met de 9,6V-650Mah accu :confused:, en de regelaar gaf opnieuw geen kik ;).

Achteraf bleek er wat water in de boot gekomen te zijn, één theelepeltje ofzo, waarschijnlijk spatwater aangezien ik de tests zonder dek doe.

Oordeel zelf:

Hegi Tiger C42
 
Hoe lang geleden is de akku gebruikt, en hoe is 'ie opgeladen?

Het kan best zo zijn, dat de akku na een paar ladingen pas 'wakker' wordt en de volle lading levert.
Aan de andere kant; die 1200mAh NiCads vind je in elke goedkope boormachine en het is over het algemeen prut...

Dat de boel niet noemenswaardig warm wordt is een goed teken.

Groeten, Jan.
 
blijkt de accu opeens ongeveer 8 jaar oud te zijn :o, hij wordt opgeladen met de bijgeleverde lader (output 400Mah),
dat 1200's meestal goedkope rommel zijn... mag je één keer raden waarom hij als boormachine al enkele jaren niet meer gebruikt wordt ;)

maar ik zal hem eens enkele malen opladen en leegvaren, of leeg laten lopen...
het feit dat ik eerst even wil proberen met deze accu is omdat ik eerst wel wil weten als het hele boeltje niet bv. oververhit voordat ik eventueel een goeie accu zou kopen

overzichtje testvaarten:

  1. 7,2V-1600Mah: 45 min aan een lage snelheid
  2. 7,2V-1600Mah: 5 minuten en daarna een roer verloren
  3. 9,6V-650Mah: 10-15 min aan een iets 'betere' snelheid
  4. 12V-1200Mah (de helf van de 1200 waarschijnlijk aan het slapen :)):5 min aan 'de ideale' snelheid, daarna nog een 10 tal minuten, snelheid te vergelijken met de 7,2V accu
Dat de boot op 12V zal blijven varen, staat dus ongeveer al vast, momenteel hou ik me misschien eerst wat bezig met het uiterlijk
 
Ik zou de 12V akku nog eens een paar keer laden met een computergestuurde lader met 1-2A, en ontladen (in de boot) en zien, of er nog meer leven in komt.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
  1. 7,2V-1600Mah: 45 min aan een lage snelheid
  2. 7,2V-1600Mah: 5 minuten en daarna een roer verloren
  3. 9,6V-650Mah: 10-15 min aan een iets 'betere' snelheid
  4. 12V-1200Mah (de helf van de 1200 waarschijnlijk aan het slapen :)):5 min aan 'de ideale' snelheid, daarna nog een 10 tal minuten, snelheid te vergelijken met de 7,2V accu

hey,

waren deze accupack's ni-cd of ni-mh?
de boormachine-accu zal een ni-cd zijn. dit is ongeveer een vergelijkbare situatie wat ok ook had:

ik heb eerst met oude gare 8,4 volt ni-cd pack's gevaren, daar had ik ook maar een korte idiale vaartijd daarna heel erg sloom. heb nu splinternieuwe 8,4 volt accupacks en heb nu constant een idiale vaartijd.

je kunt proberen (zoals al eerder gezegt)om 2 7,2 volt packs aan elkaar te knopen zodat je 14,4 volt krijgt. (laat ze na het snelladen wel eventjes liggen dan want ze zakken altijd een stukje in stroom als ze eventjes liggen(anders heb je iets van 16 volt ofzo)). hiermee kun je eventjes heel kort varen om te kijken wat het resultaat is. niet te lang mee varen natuurlijk. als dit resultaat goed is weet je wat je te doen staat: een goede 12 volt accu ergens vandaan zien te plukken. (je kunt ook kijken voor 2 6volt pack's)

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes,

Jelmer
 
de accu's ff een flinke powershot geven wil ze nog wel is tot leven wekken, heb je wel ff nagemeten of er ook echt nog rond de 12v uit komt wanneer je de accu even gebruikt hebt?

ik doe het zelf nml ook wel is, accu's tot leven brengen, even een flink shot geven. ik doe dat altijd met een regelbare voeding, accu er aan(wel de polen goed, anders gaat de thermische beveiliging verrot) ff flink douwen voor liek 10-30 secs bijv met een 7,2 v accu er ff 12 v op zetten dan terug draaien naar 7,2 v en laden maar. en na het laden leeg trekken en weer laden, dit wil de 'slapende cellen' over het algemeen wel weer activeren. laatst nog met een 6v loodaccu gedaan en die kwam cel voor cel weer tot leven en doet nu weer trouw dienst.

mvg Robbert
 
Back
Top