Heila Crane

Hallo mede modelbouwer,

Na een lange tijd van van andere bezigheden wil ik de draad weer oppakken met het bouwen van mijn Dutch Partner, maar ik war al een tijd een opzoek maar nog niet gevonden tekeningen van een kraan die achter op het dek staat, het gaat hier om een kraan van Heila de HLRM 200/4SL, ik ben opzoek naar tekenngen zodat ik deze kraan kan nabouwen, en wil proberen deze werkend te maken.
Wie kan mij helpen aan deze tekeningen. ik hoor graag van jullie.

Groetjes Richard

Hoi Adam, ik heb weer een PB gestuurd, mocht je hem nog niet hebben ontvangen, kun je dan mij een PB sturen met je Email kijken of dat wel werkt?
Dan zal ik jou weer een email terug sturen.

Mvg Richard

Hallo Richard,

Goed om te lezen dat u weer verder gaat met de bouw van de Dutch Partner!

Alleen wil ik even waarschuwen:
De Dutch Partner/ Pride en Power (1) zijn uitgerust met een Heila HLRM 140-3 SL.
Pas vanaf de Meander en Isa werden ze uitgerust met een HLRM 200-4 SL.

HLRM 140-3 SL = 140 ton/meter 3x uitschuifbaar.
HLRM 200-4 SL = 200 ton/meter 4x uitschuifbaar.

Qua uiterlijk zit er weinig veel verschil in, alleen is de 200 uiteraard wat forser.

Hallo Richard,

Goed om te lezen dat u weer verder gaat met de bouw van de Dutch Partner!

Alleen wil ik even waarschuwen:
De Dutch Partner/ Pride en Power (1) zijn uitgerust met een Heila HLRM 140-3 SL.
Pas vanaf de Meander en Isa werden ze uitgerust met een HLRM 200-4 SL.

HLRM 140-3 SL = 140 ton/meter 3x uitschuifbaar.
HLRM 200-4 SL = 200 ton/meter 4x uitschuifbaar.

Qua uiterlijk zit er weinig veel verschil in, alleen is de 200 uiteraard wat forser.

Hoi Andere,

Ja ik weet dat er wat verschil in zit tussen deze twee kranen, ik heb mooie tekeningen nu van de HLRM 200 4SL kunnen bemachtigen, en als ik de schaal aan houdt van 1:25 dan (dat is ook de model nu waar ik op bouwt) dan wordt inderdaad de kraan even iets te groot voor het verschil, als de kraan helemaal uitgeschoven is dan wordt hij 65 cm lang, en het model is maar 1m en 5 cm lang, dus dat is wat aan de grote kant, dus heb ik voor mij zelf besloten dat ik de kraan nu op een schaal van 1:33 gaat maken, en dan zijn de verhoudingen weer een beetje normaal, nu zal de kraan 49,5 cm lang worden, alleen ik moet nog een juiste aandrijving zien te vinden of te maken om de kraan draaiend te krijgen, en ik wil de cilinders ook werkend maken zodat de kraan ook echt kan bewegen, en dat hij uit kan schuiven, of te wel helemaal werkend maken.

Back