Heinrich Stork 8

Discussie in 'F5J' gestart door P.L., 9 jun 2016.

  1. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Tja, het weer wil niet zo erg dit jaar ... zondag hoopte ik naar Oosterland te gaan maar 5-6 bft is me het ritje ook niet helemaal waard... Zoals mijn vrouw me al een aantal maanden probeert wijs te maken: "Het zal vast beter worden" :cool:

    Succes met invliegen!

    Bob
     
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    ~520 Watt, is dat wat? :D
    Statisch gemeten op 11,95V maar 236W/kg zal vast wel voldoende zijn voor de dagen met meer wind en maximaal ballast dunkt me.
    Moest hem goed vasthouden in ieder geval.
    Weer een zorg minder.
     
  3. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    zal wel omhoog gaan Paul :D
    Volgens mij moet dik 2,5 kilo nog over de 200 meter komen in 30 sec met een lipo (die vast wel wat zal inkakken).
     
  4. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Stilte...al ingevlogen?
     
  5. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Nee, maar zodra dat achter de rug is meld ik het hier heus wel.
    Geen tijd voor gehad (en boven de 3,5 bft vlieg ik eigenlijk zelden iets in tenzij het echt moet of een simpele kist is).
     
  6. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Een olifanten-zwangerschap; maar hij vliegt ondertussen. :oops:

    Heb een lange tijd veel aandacht moeten besteden aan de werkgever en met de MZ-24 lopen klooien voordat ik de setup vliegbaar kreeg maar nu met de vakantie is het gisteren alsnog gelukt.
    Er zijn nog wat details waar ik niet tevreden mee ben qua zenderinstellingen maar het vloog fantastisch.

    Als het morgen droog wil blijven nog eens verder proberen.
     
    PascalvO en bobt vinden dit leuk.
  7. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    ik was al bang dat 'ie niet meer ging vliegen :eek:
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Zag zojuist op tv dat je met 350 W een mandragend, door spierkracht aangedreven toestel de lucht in krijgt...
    https://www.npo3.nl/3lab-het-beest-in-klaas/14-08-2017/AT_2084846
     
    P.L. vindt dit leuk.
  9. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Net even teruggekeken. Heel mooi om te zien.
    Maar gelukkig hoef ik niet te trappen :)

    Zal woensdagavond weer eens naar Heinkenszand 's-Heer Arendskerke komen.
    Schijnt mooi weer te worden.
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2017
  10. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    upload_2018-5-31_11-59-56.png

    Voordat ze denken dat hij alleen maar aan mijn plafond hangt.
    De laatste weken een beetje aan het experimenteren geweest met de diverse gewichten ballast en de effecten op bijv. het vlieggedrag en CoG.
    Begin steeds meer te wennen aan de kist en zoals wel vaker is de grotere beperkende factor eerder de piloot dan de kist.
    Toch binnenkort maar eens naar een F5J wedstrijd gaan en voor spek en bonen meedoen.
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Spek en bonen valt reuzen mee hoor, er lopen genoeg mensen rond op zo'n dag om je te helpen wegwijs worden in het spelletje het middenveld zit zo lekker dicht op elkaar dat je jezelf misschien wel zult verbazen!

    Ik heb het vaker gezegd maar het wedstrijd-element heeft voor mij het 'vrij' vliegen veel leuker gemaakt. Ik ben op een hele andere manier naar mijn vliegtuig gaan kijken en ben veel serieuzer gaan vliegen en beter mijn best gaan doen om in de lcuht te blijven. Gewoon die motor weer ff aan is makkelijk.....maar probeer ik nu altijd tot een minimum te beperken.
     
  12. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Heb ook even zitten sukkelen met de accu's. Degene die ik had braken in bij volgas (en dat is met een Altis aan boord soms best lastig) maar ook dat is nu opgelost.

    Motor doe ik verder eigenlijk nooit weer terug aan, nooit nodig geweest.
    Ik ben nog wel op zoek naar een betere MP3 timer of moet weer een horloge gaan dragen.
    Voorbereidingstijd, starten met 30 seconden en de eerste 8 minuten zijn nooit echt het probleem (ja, ja, ik ben nog steeds een beetje pussy met starthoogte).
    Na het 8 minuten signaal kan ik tot minuut redelijk timen om weer in de buurt te komen maar dan is het vaak ineens 10 - 9 - 8 - 7 etc..
    En dan is 10 seconden vaak best kort om van X afstand weer terug te geraken op de stip zeg maar.

    Iemand tips & tricks in deze?
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Daar kan ik je niet echt mee helpen.

    Ik denk dat het vooral veel oefenen is.

    Ik weet voor mijzelf inmiddels waar ik ongeveer wil zitten met 2 minuten en 1 minuut te gaan. Met de Inside en de Orca bleef ik in de bel door gaan tot het 2 minuten signaal, met de Plus moet ik eerder beginnen met terug komen (mits hoog genoeg natuurlijk) omdat die wat meer tijd nodig heeft daarvoor.

    Maar op geen gegeven moment voel je gewoon aan wanneer je te ver weg zit op 2 minuten of wanneer je te dichtbij zit op 1 minuut.

    Wat mij helpt is dat ik een timer op mijn zender heb ingesteld die 10 minuten gaat aftellen zodra ik de motor aan zet. De laatste anderhalve minuut gaat hij mee piepen, eerst om de 10sec, dan 5 en de laatste 10 geeft hij elke seconde een piep.

    Sinds ik dat heb vlieg ik er elke vlucht mee en zodoende oefen ik elke keer (dat ik ook een bel vind) meteen mijn landing.

    In de wedstrijden houd je coach de hele tijd de klok in de gaten en ik vraag dan vanaf 2 minuten regelmatige updates. Laatse minuut hoor je elke 10 seconde en zo leer je vanzelf wanneer je je final in moet zetten.

    Ik heb de mp3 van gliderscore, die in de wedstrijd gebruikt wordt, ook op m'n zender staan maar daar vlieg ik zelden mee, hoofdzakelijk omdat ik dat gewoon vergeet en ik toch op mijn zender al een timer gebruik
     
  14. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Dit kan helpen als je geen apps op telefoons e.d. wilt zetten

    TALKING-TIMER
     
  15. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    De MP3 timer heb ik op de zender en is best handig maar een klok instellen op je zender is eigenlijk zo simpel dat ik er geeneens aan heb gedacht :oops:

    Een los apparaat had niet direct mijn voorkeur maar voor die 2 tientjes is het het proberen waard.

    Merci voor de tips allebei! :thumbsup:
     
  16. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ik heb wel een paar leuke MP3's . Bij het oefenen speel ik die af via mijn smartphone. Stuur even je mailadres via PB.

    Groet,

    Jacob
     
  17. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Een App op je telefoon kost hoogstens een paar Euro (of is gratis).
    Heb je een Android of iOS telefoon?
     
  18. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Koop een Frsky zender, dan heb ik wel een paar MP3 files voor je om te oefenen;)
     
    Justus vindt dit leuk.
  19. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Er zijn wel andere (betere) redenen om een FrSky zender te kopen.
    Er zijn goedkopere MP3 spelers :)
     
    Superior vindt dit leuk.
  20. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Zal ik doen, merci alvast!

    Ik probeer net het programmeren van een MC-32 onder de knie te krijgen.
    Dan is zo'n FrSky niet de juiste zender voor mij. :D

    En zoals Wubbe ook al aangaf, voor 2 tientjes heb je ook al een losse MP-3 speler.
    Maar ik wil niet perse een losse MP3 speler, die zitten al op mijn zenders. Het MP3-tje zelf zou meer helpen.

    Uiteindelijk is het enkel voor het stukje oefening.
    Maar als zoals Justus aangaf er een coach/helper tijdens een wedstrijd de tijd staat te roepen dan is dat eigenlijk al de oplossing of geen probleem meer.
    Nu is het gewoon dat ik 'opeens' het laatste 10 seconden signaal krijg en dan is het soms zelfs krap aan de tijd voor een priklanding.
    Eigenlijk vraag ik me af of het bij oefening uberhaupt een fluit uitmaakt of je nu 9, 10 of 11 minuten vliegt.
    Het vinden van thermiek, het leren vliegen met je toestel en het oefenen van doellandingen lijkt me meer belangrijk.
    Meest belangrijke is natuurlijk het meedoen aan wedstrijden maar dat komt vast nog wel eens goed.
     

Deel Deze Pagina