hekaandrijving benzine mechaniek

Hallo,
ik vlieg met een benzine heli, met als hekaandrijving een rvs buisje van doorsnede 6 mm....toch trilt de staart soms....
iemand suggesties?
alvast bedankt.
jacob

Welkom op dit forum Jacob :)

dat kunnen heel veel zaken zijn.
Je geeft erg weinig informatie trouwens, welke heli, werk je met een moderne HH gyro etc.etc.
Het enige wat ik kan gissen aan de hand van je info...
Ik neem aan dat het een cardan aandrijving is die in lagertjes loopt.
Zijn die lagertjes nog wel goed?

Groetjes
Eric

Het mechaniek is de benzine trainer van vario. 233 cc motor
Wel een al iets ouder mechaniek, (bronskleur, en de zijplaten zijn 2 mm dik)
Ik heb er 3 lagertjes tussen, een buisje van 6 mm x 0.5 mm rvs.
Het geheel ingebouwd in een big airwolf.
Soms als ik vlieg begint de staart te trillen als ik omlaag vlieg en de heli iets optoert, maar dit is niet altijd zo, soms 5 vluchtjes goed, dan ineens trillen, ik land dan...even t gas eraf, waarna t meestal weer goed is.
ben benieuwd naar jullie commentaar.
jacob

trillen schijnt wat ik in de manual van vario heb gelezen te komen door een te hoog toerental van de hoofdrotor. dit schijnt met name op te treden als je minder pitch geeft tijdens bv een landing. het advies was of motor terug toeren of met minder negatieve pitch je landing in te zetten. indien dan nog het zelfde probleem aanwezig is adviseren ze om te landen door een minder stijl circuit te vliegen en al minder gas te geven. de standaard rotor mag niet boven de 1250 toeren komen. voor mensen die met zware rompen vliegen of met lading word ook wel gebruik gemaakt van andere tanden, andere gascurves en in sommige gevallen een governer.

even voor de duidelijkheid bovenstaande advies heb ik alleen van lezen. ik ben zelf ook een vario benzin trainer aan het bouwen maar ik heb nog 0 vliegervaring met heli modellen. wat is jou ervaring met deze trainer? is het je eerste heli waar je mee vliegt?

Met vriendelijke groet,

Wicher Donga

Beste Jacob,
Je moet met de Vario Benzine trainer altijd de hekrotor bladen balanceren !! Je hebt waarschijnlijk van die grijze blaadjes, en die moeten eigenlijk altijd vanaf fabriek eerst gebalanceerd worden !!!

Het trillen kan inderdaad met een bepaald toerental ineens beginnen, en kan pas stoppen na het toerental helemaal uit de aandrijving te halen.

Als je een benzine heli hebt in trainer is het allemaal nog niet zo erg, maar meer vervelend. Ik vlieg zelf een benzine schaal heli van 11,5 kilo, en daar komt het nog veel nauwkeuriger, dan kan bij onbalans zelfs de staart afgehakt worden.

Ik heb zelf ook gewoon de 6mm RVS aandrijving in de 3 lagers, maar meestal zit daar het probleem niet.

Dus balanceer, of laat de hekblaadjes maar eens balanceren, en je staat versteld dat dan een plakbandje op 1 blaadje al genoeg is !!!

Groeten Ralph,
Elst (gld).

Toeretal

Wat is jullie gemiddeld toerental van de rotor bij een vario benzine trainer?
Ik experimenteer met 1050-1150,maar vlieg pas sinds kort.

Op beide toerentallen vliegt hij naar mijn mening fijn,maar ik heb nog niet zoveel ervaring.

Gr Tony

Back