Heli draait in eens tegen de klok in

Beste leden,

Sinds kort is is mijn heli tijdens opstijgen in eens tegen de klok in gaan draaien vreemd genoeg doet hij dat niet altijd alleen als je even de heli rechts of links draait of soms in eens na 8 minuten vliegen, of soms draai ik hem even naar rechts en dan meteen er na draait hij dan van zelf tegen de klok in ,en als het gebeurd gaat het binnen een fractie van een sec en dan draait hij niet als een dolle tegen de klok in naar links maar wel snel net als een secondewijzer van een klok maar dan met halve of kwart of zelfs hele slagen met als gevolg dat ik hem niet meer onder controle heb.
Gisteren gebeurde het al op de grond hij moet dan nog los komen gelukkig kon ik meteen de Throttle hold schakelaar omhoog klikken, helaas is het ook al gebeurd toen ik al aardig op ooghoogte zat met als gevolgd dat hij als een baksteen naar beneden kwam.

Wat er na gebeurde was nog erger tijdens opstijgen begon hij in eens in zijn toeren te jagen net als of ik de idle up switch had gebruikt maar die had ik niet aan staan daarop volde weer een draai tegen de klok maar dan nog sneller met als gevolg dat de hele heli omsloeg over de grond.
Ik weet niet precies waar het aan zou kunnen liggen misschien aan de Gyro heb de meest aanbevolen instellingen geprobeerd maar te vergeefs, er zit wel een stable system Gyroscope op.
Wat ik altijd doe is dat ik eerst mijn remote controller aan zet en dan pas de accu aansluit op de heli en niet anders om dat zou storingen kunnen veroorzaken heb ik ergens gelezen.
Sommige zeggen dat je de Tuimelschijf met olie een beetje moet in vetten doe ik nooit de ring die over de as loopt daar smeer ik nooit olie op.
Heb alle in stellingen na gelopen Expo Throttle Curve Pitch Curve Dual Rate heb maar even wat foto's er bij gezet.

Bijlagen

• IMG_7079.jpeg
    IMG_7079.jpeg
    237,3 KB · Weergaven: 100
  • IMG_7082.jpeg
    IMG_7082.jpeg
    200,3 KB · Weergaven: 94
  • IMG_7085 2.jpeg
    IMG_7085 2.jpeg
    220 KB · Weergaven: 99
  • IMG_7086.jpeg
    IMG_7086.jpeg
    151,9 KB · Weergaven: 98
  • IMG_7092.jpeg
    IMG_7092.jpeg
    171,8 KB · Weergaven: 98
  • IMG_7110.jpeg
    IMG_7110.jpeg
    263,4 KB · Weergaven: 92
  • IMG_7112.JPG
    IMG_7112.JPG
    182,4 KB · Weergaven: 94
  • IMG_7125.jpeg
    IMG_7125.jpeg
    228,2 KB · Weergaven: 98
  • IMG_7089 3.jpeg
    IMG_7089 3.jpeg
    257,3 KB · Weergaven: 98
  • IMG_7084 2.jpeg
    IMG_7084 2.jpeg
    214,8 KB · Weergaven: 96
Laatst bewerkt:
Klinkt als een hekrotor die jet niet bij kan houden.
Op de foto's te zien, een hekrotor rechtsstreeks door een electromotortje aangedreven. Bevestiging van de rotor op de as is een simpele klempassing, en die kan te los geworden zijn. Dan slipt ie door,toert het motortje op maar de rotor dus niet.
Zou eerst eens kijken of onderdelen los te koop zijn, en zo ja, een nieuw hekrotortje plaatsen.
Kun je geen onderdelen kopen, dan kun je proberen het rotortje van de as af te trekken, en met een drupje secondelijm weer terug te plaatsen, maar pas donders op dat je niet per ongeluk het asje van de motor zelf vastlijmt want dan doet ie het helemaal niet meer.

Klinkt als een hekrotor die jet niet bij kan houden.
Op de foto's te zien, een hekrotor rechtsstreeks door een electromotortje aangedreven. Bevestiging van de rotor op de as is een simpele klempassing, en die kan te los geworden zijn. Dan slipt ie door,toert het motortje op maar de rotor dus niet.
Zou eerst eens kijken of onderdelen los te koop zijn, en zo ja, een nieuw hekrotortje plaatsen.
Kun je geen onderdelen kopen, dan kun je proberen het rotortje van de as af te trekken, en met een drupje secondelijm weer terug te plaatsen, maar pas donders op dat je niet per ongeluk het asje van de motor zelf vastlijmt want dan doet ie het helemaal niet meer.

Dat zou ook kunnen had er niet eens aan gedacht misschien zou het dan toch beter zijn om er compleet een brushless motor erop te monteren waar van de rotor er gewoon op geschroefd zit maar dan moet tie wel goed afgesteld zijn.

Als er NU een brushed staartmotor op zit, is vervangen voor brushless wel iets meer dan alleen het motortje vervangen, dan moet daar de electronica ook voor geschikt zijn...

Zit er gewoon opgedrukt waarschijnlijk, maar kan een scheurtje oplopen en daardoor niet goed meer klemmen. Is maar een idee.
Anders vrees ik het ergste, en dat is dat het moederbord stuk is.

Zit er gewoon opgedrukt waarschijnlijk, maar kan een scheurtje oplopen en daardoor niet goed meer klemmen. Is maar een idee.
Anders vrees ik het ergste, en dat is dat het moederbord stuk is.

Je ergste vrees is uit gekomen want precies na dat ik het rotortje heb vervangen wat niet eens een week was gebruikt gebeurde het weer vandaag. De moederbord is stuk en ik vermoed dat ook de ESC het heeft begeven soms jaagt hij in eens weer als een dolle in z'n toeren wat ik al zei als of je in eens in idle up modes zit terwijl dat niet het geval is.
Had even het bovenste rottor blad eraf gehaald en de motor op laten komen en zoals ik al verwachte gooit hij soms in eens de achterste staart rottor stil plus dat hij ook nog in eens heel snel weer in zijn toeren wordt gejaagd en daar zit een behoorlijk tegenslag in niet normaal als je de heli naar links wil draaien hij gaat er zelfs overheen van wat ik heb in geprogrammeerd bij de throttle curve dan wordt het gewoon heel eng in eens heb je dan gewoon geen controle meer.
Ben blij dat ik vandaag even op een heel groot grasveld naast een hei heb kunnen vliegen en dat het gras hoogstond op tegels was het dan helemaal gedaan zat aardig hoog en dan in eens geen controle meer en gelukkig was het helemaal afgelegen zie het niet gebeuren dat iemand mijn heli op z'n hoofd krijgt.

gelukkig was het helemaal afgelegen zie het niet gebeuren dat iemand mijn heli op z'n hoofd krijgt.
:D bij een club vliegen heeft zo zijn voordelen... Veiligheid, en vaak directe hulp bij problemen van het karakter "wat is hier aan de hand?"

die kleine dingen werken in de regel met 2 regelaartjes ingebakken op het moederbord.

bij een ander merk was het een zeer bekend probleem dat wanneer de staartmotor een keer te vaak tot stilstand werd gedwongen, de regelaar van de staartmotor af fikte.
Maar in plaats van te stoppen met werken, kreeg je dan gewoon hele vage klachten.
van best stabiel vliegen, opeens niet meer te controleren..
maar ook niet helemaal.. soms wel te controleren, om dan toch weer een keer zijwaarts weg te vallen.
Duurde me toch wel aardig wat tijd om erachter te komen dat het niet aan mij lag...

punt met de gedwongen stilstand..
soms was dat een crash. sommige mensen hadden het al na 2 vluchten.
maar als je land in gras, heb je het ook wel eens..
bij mij had ie het een jaar goed gedaan, tot ie begon te klooien

al had de mijne dan weer geen uitdaging met de hoogte controle.
maar het is ook een bekend punt dat je nooit weet wat er meegaat tijdens het kapot gaan van de regelaar.

volgende punt: nieuw bord is net zo duur (bijna) als een nieuwe

Heb nu een OMP M1.
geen toestel om vaak op de grond te gooien.
zit wel 100 x beter in elkaar dan de meeste micro heli's

die kleine dingen werken in de regel met 2 regelaartjes ingebakken op het moederbord.

bij een ander merk was het een zeer bekend probleem dat wanneer de staartmotor een keer te vaak tot stilstand werd gedwongen, de regelaar van de staartmotor af fikte.
Maar in plaats van te stoppen met werken, kreeg je dan gewoon hele vage klachten.
van best stabiel vliegen, opeens niet meer te controleren..
maar ook niet helemaal.. soms wel te controleren, om dan toch weer een keer zijwaarts weg te vallen.
Duurde me toch wel aardig wat tijd om erachter te komen dat het niet aan mij lag...

punt met de gedwongen stilstand..
soms was dat een crash. sommige mensen hadden het al na 2 vluchten.
maar als je land in gras, heb je het ook wel eens..
bij mij had ie het een jaar goed gedaan, tot ie begon te klooien

al had de mijne dan weer geen uitdaging met de hoogte controle.
maar het is ook een bekend punt dat je nooit weet wat er meegaat tijdens het kapot gaan van de regelaar.

volgende punt: nieuw bord is net zo duur (bijna) als een nieuwe

Heb nu een OMP M1.
geen toestel om vaak op de grond te gooien.
zit wel 100 x beter in elkaar dan de meeste micro heli's

Jou microheli zit inderdaad wel beter in elkaar ik had er even niet bij stil gestaan dat mijn achterste staart rotor gewoon op de as geklemd is slaat echt nergens op alleen een chinees doet dat, maar bij mij is het probleem nog verder gegaan net wat je boven beschrijft hele vage klachten en het wordt behoorlijk eng als je je heli niet meer onder controle hebt.
Het moeder bord is stuk misschien ook de ESC na een normale vlucht ging ik de accu verwisselen en toen veranderde hij gewoon z'n rotor snelheden in eens van 60 % naar 80 met een harde tegenslag dus toen weer de accu ontkoppeld en controller uit gezet en weer aan gezet en weer de accu op de heli aangesloten en toen werkte alles weer normaal.

Hier uit blijk weer dat de goedkopere heli,s soms niet zo betrouwbaar zijn met hun electronica vind het wel jammer ik zal een overweging maken voor een andere heli.
Een heli blijft een kwetsbaar toestel vraag me overigens af stel je besteld een nieuw moederbord wil dat zeggen dat die dan wel goed is ze worden vaak met de post op gestuurd weet niet wat er allemaal onder weg mee is gebeurd.

Ik kan niet in je beurs kijken, maar... Niet mee klooien, opgekalefaterde ellende is nog steeds ellende.

Tast iets dieper in de buidel voor iets goeds, waarvoor wel goede spares te vinden zijn, en waarbij een reparatie ook écht het proleem verhelpt.

die klempassing van de staartrotor zie je in dit segment eigenlijk best vaak
is ook behoud van de motor.. als de staartrotor wat raakt, heeft hij de mogelijkheid door te slippen of eraf te komen
In zoverre dus niet helemaal gelukt, als dat regelaartje doorfikt.
Bij bij jou was de klempassing dus juist goed.. alleen ondanks dat is er toch iets in het bord kapot gegaan

In de basis zie je ook dat de meeste heli's in dat formaat ongeveer hetzelfde in elkaar zitten.
Daarom was ik persoonlijk naar die OMP gegaan.
MAAR, de OMP is wel gemaakt voor de wat gevorderder vlieger, hij is niet gemaakt om te crashen (de meeste anderen in dat segment wel..)

Wil je iets wat goed te repareren is, kun je misschien beter kijken naar een maatje groter.
Op 450 maat heli's (ongeveer 325mm bladen, rotor van rond de 70cm) is electronica redelijk uitwisselbaar.
als je maar oplet dat je het goede spul hebt.
je moet wel zorgen dat je een type pakt wat al een tijd op de markt is, waar overal voldoende onderdelen voor te halen zijn.
soms zie je merken die voor lage prijzen een heli op de markt zetten, maar daarna geen onderdelen verkopen..
electronica is altijd te vervangen, maar een frame of andere specifieke , heli eigen dingen, dat kan dan lastig worden.

die klempassing van de staartrotor zie je in dit segment eigenlijk best vaak
is ook behoud van de motor.. als de staartrotor wat raakt, heeft hij de mogelijkheid door te slippen of eraf te komen
In zoverre dus niet helemaal gelukt, als dat regelaartje doorfikt.
Bij bij jou was de klempassing dus juist goed.. alleen ondanks dat is er toch iets in het bord kapot gegaan

In de basis zie je ook dat de meeste heli's in dat formaat ongeveer hetzelfde in elkaar zitten.
Daarom was ik persoonlijk naar die OMP gegaan.
MAAR, de OMP is wel gemaakt voor de wat gevorderder vlieger, hij is niet gemaakt om te crashen (de meeste anderen in dat segment wel..)

Wil je iets wat goed te repareren is, kun je misschien beter kijken naar een maatje groter.
Op 450 maat heli's (ongeveer 325mm bladen, rotor van rond de 70cm) is electronica redelijk uitwisselbaar.
als je maar oplet dat je het goede spul hebt.
je moet wel zorgen dat je een type pakt wat al een tijd op de markt is, waar overal voldoende onderdelen voor te halen zijn.
soms zie je merken die voor lage prijzen een heli op de markt zetten, maar daarna geen onderdelen verkopen..
electronica is altijd te vervangen, maar een frame of andere specifieke , heli eigen dingen, dat kan dan lastig worden.

Ik ben heel blij dat ik op dit forum terecht bent gekomen, ben even verder gaan kijken naar aan andere heli heb wel wat groters gezien maar niet al te groot.
OMP zit heel goed in elkaar is nog een bekend merk, heb ook gekeken voor een Goosky 2 legend denk dat dit type al twee jaar op de markt is.
https://hobbyking.com/nl_nl/goosky-...ance-aerobatic-helicopter-pink.html?wrh_pdp=7

Hobbyking ben ik persoonlijk geen fan van, als dat ook de enigste winkel is met onderdelen...
hobbyking stopt nog wel eens zomaar met een merk.
zijn de onderdelen bij minimaal 5 winkels te vinden (op voorraad), en op dit continent, zal het wel goed gaan.
anders moet alles uit amerika komen of verder, loop je leeg op verzendkosten..

Align trex heli's zijn als merk al tientallen jaren op de markt.
brengen wel iedere 1 a 2 jaar nieuwe types uit. onderdelen gaan lang goed, tot je na 5 jaar of meer iets heel specifieks nodig hebt.
Soms kun je van het type ervoor of erna wat lenen / passend maken.
mijn trex 450 se v2 is bv al een jaar of 15 oud..
bestaat uit 5 type heli's ondertussen.
niet omdat het nodig was, omdat ik het leuk vond.

OMP is stiekem ook al wat jaren bezig.
eerst als merk voor tuning parts. nu als leverancier voor een hele heli.

KDS..
ook al lang op de markt.

Omp of Goosky zijn door diverse leveranciers te leveren, zijn wel wat voor een gevorderde.
Je zou ook eens naar een WLToys kunnen kijken, daar zit een stabilisatie op, maar de kun je ook uit schakelen.

Hobbyking ben ik persoonlijk geen fan van, als dat ook de enigste winkel is met onderdelen...
hobbyking stopt nog wel eens zomaar met een merk.
zijn de onderdelen bij minimaal 5 winkels te vinden (op voorraad), en op dit continent, zal het wel goed gaan.
anders moet alles uit amerika komen of verder, loop je leeg op verzendkosten..

Align trex heli's zijn als merk al tientallen jaren op de markt.
brengen wel iedere 1 a 2 jaar nieuwe types uit. onderdelen gaan lang goed, tot je na 5 jaar of meer iets heel specifieks nodig hebt.
Soms kun je van het type ervoor of erna wat lenen / passend maken.
mijn trex 450 se v2 is bv al een jaar of 15 oud..
bestaat uit 5 type heli's ondertussen.
niet omdat het nodig was, omdat ik het leuk vond.

OMP is stiekem ook al wat jaren bezig.
eerst als merk voor tuning parts. nu als leverancier voor een hele heli.

KDS..
ook al lang op de markt.

Van Hobbyking en Bangood las ik de laatste tijd ook veel klachten het klopt die site's hebben soms in eens het niet meer op voorraad of leverbaar.
De OMP heb ik gezien op een Duitse site https://www.live-hobby.de/en/Helicopter/OMPHOBBY/ heb je ook ervaring met deze site denk dat verzendkosten uit Duitsland mee vallen in iedergeval geen invoerrechten inklaringskosten.

Laatst bewerkt:
Ik bestel bijna alles bij live hobby. Ben er ook een keer geweest. Top service. Verzenden is een 10tje. Ongeacht wat je koopt. Mijn omp's komen daar ook vandaan.

Mij omp 2 vliegt echt letterlijk als een 550 heli, stond ik echt oprecht van te kijken

Back