heli draait volop rondjes

Hallo allemaal,

ik heb het volgende probleem.. tot gister vloog mn belt cp v2 perfect. Nu ben ik licht gecrasht en nu vliegt hij helemaal niet meer...
de heli draait constant rondjes.. en komt maar heel iets los van de grond. Ik heb alles (volgens het draadje) al geprobeerd, maar ik weet het niet, heeft iemand de oplossing voor mij, waar kan dit aan liggen? wat moet ik veranderen?

hopelijk wil iemand deze vraag beantwoorden

alvast bedankt

Groet Dennis

de staartrotor doet het nog wel?,
maarja dat zou wel heel makkelijk zijn,
ehm miss de gyro kapot of moet bijgesteld worden?

De info is erg summier.
Ik gok dat je staart servo verschoven is..
Als dat niet zo is dan:
-Wat was er kapot bij de crash.
-Wat heb je gedaan om het te repareren.
-Heb je foto's van je staart
-welke kant draait de heli op
-Waar woon je

Groeten, Wilbert.

hallo allemaal,

dank voor de reacties. de staartservo heb ik al opnieuw ingesteld en werkt weer goed. Op de ene of de andere manier ging er iets mis bij het landen. De vleugels raakten de staart, deze was krom. Ik heb de staart vervangen en daarna traden de problemen op. De mainblades heb ik opnieuw afgesteld, ongeveer op 7 graden. Is het misschien noodzakelijk om hier 10 te halen?
hoe kan ik de gyro checken of opnieuw afstellen?

groet Dennis

Mag ik hieruit opmaken dat de heli niet meer rond draait?
Het probleem dat over blijft is geen lift bij 7graden pitch?

Bij 7 graden pitch moet de heli beslist los komen (Als de motor voldoende toren maakt:rolling:).
Komt hij dan niet los dan heb je waarschijnlijk als de kop draait niet die 7 graden pitch. Waarschijnlijk is dan een linkje van je flybarecase afgebroken. Ik weet uit ervaring dat dat bijna onzichtbaar kan zijn. Als dat niet zo is moet er iets anders in je kop niet goed vast zitten.

Groeten en succes,

Wilbert.
PS. Een tail boom strike noemen we meestal niet een lichte crash;)

Mr nice schreef:

De info is erg summier.
Ik gok dat je staart servo verschoven is..
Als dat niet zo is dan:
-Wat was er kapot bij de crash.
-Wat heb je gedaan om het te repareren.
-Heb je foto's van je staart
-welke kant draait de heli op

Euhm....je hebt de vragen nog niet beantwoord....;)

Welke onderdelen van de staart heb je vervangen? Daar is waarschijnlijk iets misgegaan dan.....

Andere/kleinere staartrotorbladen of verkeerdom geplaatst?
Riem verkeerdom gelegd?
Poelietje slipt op asje ergens in staartaandrijving?

Enzoverder.....;)

ik heb vandaag de hele staart uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, de staartrotor draait wel de goede kant op. De vleugels heb ik ook weer bijgesteld...
Maar bij het starten trilt de heli heftig en gaat ie ook weer rondjes draaien.. iemand een oplossing?

Heftig trillen na een crash kan zijn:
- Feathering shaft krom (Asje tussen je beide bladhouders)
- main shaft krom
- Bladhouders te strak aangedraaid
- staart as krom

Op de melding de staartrotor draait de goede kant op kan ik je niet helpen. Draait hij langs de staartbuis omhoog of naar beneden?

- Heb je misschien na het vervangen van de staartbuis de servo aan de andere kant als voorheen geplaatst?
- Als je de staart naar je toe trekt komt de pitch slider dan naar je toe of gaat hij van je af? (Test gyro werking)

wat bedoel je met:
Als je de staart naar je toe trekt komt de pitch slider dan naar je toe of gaat hij van je af? (Test gyro werking)

Oftewel, als je de staart naar je toe laat wijzen en je draait de heli met de staart naar links, wat doen de staartbladen dan?

Deze horen bij deze beweging met de onderkant van het blad (dunne kantje) naar links te gaan om de linksgaande beweging tegen te houden.

Als hij precies andersom corrigeert, is het niet vreemd dat ie rondjes draait. Dan corrigeert hij de staart niet, dan helpt hij de rondgaande beweging juist.
Kwestie van de gyro zelf (dus op de gyro, niet in de zender) te reversen.

En we hebben nog een lijstje nodig van alle dingen die vervangen zijn...
Dit is nodig zodat we weten waar het probleem kan liggen

Ik heb één en ander veranderd. De staart heb ik omgewisseld voor een nieuwe (deze had ik hier nog liggen). De mainshaft heb ik ook vernieuwd. De vleugels heb ik niet al te vast gedraaid. Featheringshaft omgewisseld voor een nieuwe. Kortom veel vernieuwd. De vleugels / staartservo opnieuw afgesteld.

Het resultaat van deze inspanning is dat de heli niet meer draait, wel iets naar link afwijkt maar lijkt me niet het ergste. Als ik nu de heli start gaat deze enorm trillen, wat heb ik nu nog fout staan dat dit opgelost kan worden? Hij is absoluut niet rustig ook niet als ik een halve meter hoog vlieg. Iemand een oplossing?

Ik heb wel een filmpje gemaakt van het starten, maar ik zie zo niet hoe ik deze kan plaatsen? iemand hier ook nog een idee over?

Groet

Wellicht
Proportion trimmer
Als de helikopter vliegt draait de staartrotor, als het goed is, juist zo snel dat de staart niet naar links of rechts beweegt. Je kunt dit regelen door aan de ‘proportion trimmer’ te draaien:
· Draait de staartrotor te snel dan zal de staart naar links willen bewegen. Draai de trimmer een klein beetje linksom;
· Draait de staartrotor te langzaam dan zal de staart naar rechts willen bewegen. Draai de trimmer een klein beetje rechtsom.
Gain trimmer
· Als de staart tijdens de vlucht een beetje van links naar rechts waggelt en kun je dat niet corrigeren, dan dien je de ‘gain trimmer’ iets losser te zetten;
· Als de staart tijdens de vlucht een ernstig naar links en naar rechts beweegt en kun je dat niet corrigeren, dan dien je de ‘gain trimmer’ iets vaster te zetten.

Nee op de controller. In mijn tekst staat welke kant op. Steeds slects een klein stukje svp en eerst alles uitzetten
Groeten
Martin

Back