Heli hangt schuin bij hoveren (MCPX), normaal?

Is het normaal en is er iets aan te doen dat m'n heli schuin hangt als ie stabiel in de lucht hangt?

Niet alleen hangt de heli schuin , maar ik zie dat het draaivlak van de wieken ook niet evenwijdig met de grond is.

Andere ergernis waarvan ik vermoed dat het hiermee te maken heeft: als ik 'm traag rond z'n as laat draaien vanuit hover drijft ie links- en rechtsdraaiend duidelijk verschillend af... Als je dikwijls binnen vliegt zoals ik kan dit nogal vervelend/schadelijk zijn...

Enige instelmogelijkheid de pushrods naar de swashplate, maar zal dit het gewenste effect geven?

Het is normaal dat hij schuin hangt in hover, en ook dat hij niet opzen plaats blijft bij rudder. (Bij mij is het ook gewoon zo, en bij vele anderen ook waarschijnlijk.)

Dit is inderdaad zo bij elke helicopter die de staartrotor niet op dezelfde hoogte heeft als het draaivlak van de hoofdrotor. Omdat de staartrotor bij vrijwel elke (model)heli lager ligt dan dat hangt hij scheef in de hover. Bij linksdraaiende helies hangt hij de andere kant op scheef.

Steven

Grappig: vandaag viel mij exact hetzelfde op met mijn mCP X.
Heb het nog niet als storend ervaren en er verder nog niet over nagedacht, maar jouw vraag hier viel me dus wel op ;) .

Dat afdrijven heeft ook met de staart te maken.
Ga je de ene kant op, werkt de staart hader, en wordt het ding dus van de plek geblazen.
De andere kant op zakt ie weer deandere kant op.

Kwestie van wennen
En vergis je niet in wat je eigen hoofd hierin rommelt
Als je erg goed rechtsom kunt draaien, en je gaat opeens bewust linksom, lijkt linksom opeens 100%anders
Terwijl hetwerkelijke verschil toch echt wel meevalt

Dit is inderdaad zo bij elke helicopter die de staartrotor niet op dezelfde hoogte heeft als het draaivlak van de hoofdrotor. Omdat de staartrotor bij vrijwel elke (model)heli lager ligt dan dat hangt hij scheef in de hover. Bij linksdraaiende helies hangt hij de andere kant op scheef.

Volgens mij heeft het niet zozeer met de hoogte van de staartrotor te maken, maar gewoon door het feit dat de staartrotor de complete heli naar links of rechts aan het blazen is (afhankelijk van de draairichting van de hoofdrotor), daarom MOET de heli wel iets schuin gaan hangen om op zijn plaats te blijven (dat doe je als piloot dus automatisch door iets roll te sturen). De hoogte van de staartrotor zal waarschijnlijk wel van invloed zijn op de hoeveelheid roll die je moet geven om de heli op zijn plaats te houden.

Ik snap 'm, thanx!

Ik had er nog niet zo over nagedacht, en ik denk dat heimhelicopters 't bij het rechte eind heeft ivm de hoogte vd staartrotor; het aangrijpingspunt vd kracht vd staartrotor is ligt niet op hetzelfde horizontale vlak als dat van de hoofdrotor waardoor een koppel ontstaat over de lengte-as vd heli. Daardoor gaat ie schuinhangen...

Waarom compenseren ze dit niet door 't zwaartepunt meer naar links te leggen? bv die batterijpack meer naar links?

Ik snap 'm, thanx!

Ik had er nog niet zo over nagedacht, en ik denk dat heimhelicopters 't bij het rechte eind heeft ivm de hoogte vd staartrotor; het aangrijpingspunt vd kracht vd staartrotor is ligt niet op hetzelfde horizontale vlak als dat van de hoofdrotor waardoor een koppel ontstaat over de lengte-as vd heli. Daardoor gaat ie schuinhangen...

Waarom compenseren ze dit niet door 't zwaartepunt meer naar links te leggen? bv die batterijpack meer naar links?

Dan Nog, al zou die op dezelfde hoogte liggen heb je nog steeds de stuwdruk naar rechts die de heli naar links wil drukken, en dus zal de heli nog steeds naar rechts moeten hangen om niet af te drijven.;)

Dat wegdraaien in een Piro kan je verhelpen door het CG goed te doen. even maingeartje eraf, en heli zijwaarts houden. zware kant valt dan naar beneden. en dan op de lichte kant materiaal toevoegen(of op de zware kant weghalen) of iets schuiven met de lipo

Het zwaartepunt naar links verplaatsen heeft weer andere nadelen.
Ten eerste zal de heli in hover altijd iets schuin moeten hangen om eerdere genoemde reden, de tailrotor creeert een zijdelingse kracht, de enige horizontale kracht die je daar tegenover kunt zetten is die van de main rotor.
Als je het zwaartepunt niet recht onder de main rotor hebt zal de heli willen rollen bij verticale bewegingen (eigenlijk bij elke manoeuvre waarbij de g-krachten ongelijk zijn aan 1, dit vanwege de massatraagheid. De kracht van de main rotor geeft dan een moment tov zwaartepunt.
Als laatste nog het moment van de tail rotor om de langsas, dit is puur afhankelijk van de hhogte van de tail rotor tov het zwaartepunt.

Mvg,
Andries.

Het veranderen van het CG lost niks op... de staartrotor geeft nog steeds stuwdruk. hoever je dat CG ook weglegt.

Enige manier die het echt laat verdwijnen is een 2e staartrotor monteren aan de voorkant. dan heb je dezelfde stuwkracht in de andere richting.

@Anko: Door het CG over de lengte centraal te plaatsen, kan het voorwaards/achterwaards afdrijven worden verminderd? Dit vind ik namelijk het vervelendste.

Nu moet ik beetje cyclic-input naar achter geven bij rechts roer, en naar voor bij links roer.
Ik vlieg heen en weer in m'n woonkamer, dus maak steeds 180° omkeer dmv roer, en probeer dit traag te doen wat precies moeilijker is, én meer drift geeft dan snel omdraaien en corrigeren.

Je hebt bij een heli altijd wel dat je alle functies moet gebruiken om een beweging goed uit te voeren...
Ik zit in een bocht ook altijd achteruit bij te geven, omdat ze allemaal de neiging hebben erg veel snelheid op te pikken indien je niet corrigeert..
en des te sneller je een bocht vliegt, des te meer elevator dat je moet gebruiken
En daarin reageert de mcpx echt als een kleine heli, indien je niet correct corrigeert, ben je de pisang

ga je een bocht in, heb je bepaalde krachten die op de heli werken waardoor er een reactie teweeg wordt gebracht. deze moet gecorrigeerd worden
linksom is deze reactie weer anders dan rechtsom

het grappige met een mcpx is dat een goed cg eigenlijk nog niet eens erg veel uitmaakt..
het fbl systeem corrigeert dit eigenlijk best goed..
Alleen hele snelle pirouettes heeft hij nu last van, maar die doe ik toch niet :mrgreen:
Zelfs een scheve swash maakt hem niet zo veel uit (kwam ik na een paaar vluchten achter..)
alles hardwarematig 100% is altijd aan te raden, maar iets afwijking vind hij dus niet zo erg.

Wat trouwens ook kan, is dat je staartrotor niet haaks tov de hoofdas staat.
als die bv iets omlaag/omhoog blaast, krijg je ook rare reacties in bochten...

@Anko: Door het CG over de lengte centraal te plaatsen, kan het voorwaards/achterwaards afdrijven worden verminderd? Dit vind ik namelijk het vervelendste.

Nu moet ik beetje cyclic-input naar achter geven bij rechts roer, en naar voor bij links roer.
Ik vlieg heen en weer in m'n woonkamer, dus maak steeds 180° omkeer dmv roer, en probeer dit traag te doen wat precies moeilijker is, én meer drift geeft dan snel omdraaien en corrigeren.

Je kan hiervoor kanaal Mixing gebruiken, als je zender zo'n feature heeft (heeft mijn Dx6i). Dan kan je een bepaald percentage van je rudder input terugkoppelen naar je cyclic input, net wat je nu manueel doet. Heb ik met mijn mSR ook al mee ge-experimenteerd. Daarmee kan ik hem netjes langzaam rond zijn as laten draaien zonder cyclic input, en zonder dat ie dan wegdrift. Met mijn mCPx heb ik daar nog geen behoefte aan gehad.

Enige manier die het echt laat verdwijnen is een 2e staartrotor monteren aan de voorkant. dan heb je dezelfde stuwkracht in de andere richting.
of meer realistisch: geen dwarse staartrotor maar twee (tegen elkaar in draaiende) main rotors (e.g. Chinook)

Revo mix? cyclic to rudder mix? Mensen, nergens voor nodig als je zorgt dat je trims op 0 staan in alle flightmodes en dat ze ook blijven staan!
CG kan je inderdaad iets verschuiven om het driften tijdens een piro te verminderen zoals ik al eerder aangaf.

Corrigeren moet je toch

dus als hij in hoover netjes hangt, moet de rest bij de piloot vandaan komen...
mixen zijn natuurlijk een leuk hulpmiddel, maar je moet een heli ook zonder wel kunnen sturen natuurlijk
Je hebt al die extra dingen echt niet nodig

Ik denk dat het schuin hangen bij hoveren de volgende oorzaak heeft. Een naar rechts draaiende heli blaast met de staartrotor naar rechts. Als de hoofdrotor precies horizontaal zou hangen dan blaast de staartrotor de heli naar links. Om dit tegen te gaan moet je de hoofdrotor naar rechts laten hellen.

Laatst bewerkt:
Back