heli opbergen

• Topicstarter Topicstarter bas30
  • Startdatum Startdatum
B

bas30

Guest
hoi,

Meschien een domme vraag en meschien is hier al iets over gezegd.

Wat moet ik doen als ik de heli wil opbergen?
moet de benzine er uit gehaald worden en iets met afterrun olie doen?

De laatste tijd is het niet echt lekker weer hier in arnhem:(

alvast bedankt voor de reactie`s

groetjes
bas

Hallo BAS30,

Zowiezo altijd je tank van de heli leegmaken/zuigen. Methanol is bijtend spul. En na elke vlucht draai ik de gloeiplug los, en doe daar een beetje afterrunoil in ook in de caberateur doe ik een beetje. Bij de luchtinlaat. Verder bij opbergen zou ik accu`s eruit haalen -> zender, en heli.

Mvg,

Bas,

Bij methanol motoren, de boel leeg zuigen en vervolgens de motor starten en laten hobbelen tot ie afslaat, daarna nog een paar pogingen doostarten tot ie geen "plof" meer geeft.
Zo zet ik een nitro heli weg ZONDER ook maar afterrun olie te hoeven gebruiken.
Belangrijkste is dat ELK spoortje brandstof uit de motor is, anders corroderen de onderdelen.

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Bas,

Bij methanol motoren, de boel leeg zuigen en vervolgens de motor starten en laten hobbelen tot ie asflaat, daarna nog een paar pogingen doostarten tot ie geen "plof" meer geeft.
Zo zet ik een nitro heli weg ZONDER ook maar afterrun olie te hoeven gebruiken.
Belangrijkste is dat ELK spoortje brandstof uit de motor is, anders corroderen de onderdelen.

Grt,
Eric.

Licht ook aan je brandstof denk ik, ik zet hem al meer dan een jaar met peut in de tank weg en nergens roest hiero. Ik moet er dan wel bij vermelden dat ze op mijn (verwarmde) kantoor staan en niet een onverwarmde ruimte

Methanol brandstof (Ik ga d'r nog steeds vanuit dat je met methanol vliegt en niet benzine zoals je vermelde) met nitro werkt hygroscopisch (trekt vocht aan).
Dus trekt het vocht aan waardoor je inwendig corrosie krijgen kunt.
Een warme ruimte helpt altijd wel iets maar ook daar is vocht aanwezig.
...
Bij een splinter nieuwe OS50 sx in een trainer vliegtuigje heb ik 1 keer niet juist afgetankt en de motor niet schoon laten lopen, en de lagers waren direct voor een volgende vlieg weekeinde stuk. Het leek wel een koffiemolen!

Eric.

Laatst bewerkt:
Methanol brandstof (Ik ga d'r nog steeds vanuit dat je met methanol vliegt en niet benzine zoals je vermelde) met nitro werkt hygroscopisch (trekt vocht aan).
...
Bij een splinter nieuwe OS50 sx in een trainer vliegtuigje heb ik 1 keer niet juist afgetankt en de motor niet schoon laten lopen, en de lagers waren direct voor een volgende vlieg weekeinde stuk. Het leek wel een koffiemolen!

Eric.

Dat kan idd gebeuren, ik weet echter dat er bij Wildcat wel iets inzit om corrosie tegen te gaan, ik heb er dus ook nog nooit last van gehad.

ik tank mijn heli nooit leeg
erger nog bij de Trex 700 heb ik geen header tank maar gebruik een fuel magnet
het zijn voornamelijk de uitlaatgassen die deze "mouse" aanvreten en daarom vul ik deze altijd opnieuw na de vlucht
heb al verschillende motors open gehad (kogellagers of segment vervangen) en nog nooit enig teken van corrosie gezien maar een mooie groene film olie
vlieg met Coolpower 15%

...

Eric.

Dan moet je je toch wel vragen stellen bij de brandstof die je gebruikt hoor... zo snel gaat dat nou ook weer niet.

Leegmaken en doordraaien is idd verstandig, dat ben ik met je eens.

Ron

Hey Ron,

Als het een methanol motortje had, vloog ik alles met coolpower 12,5%.
Dus zelfs daamee kan het je overkomen...

Ik vlieg nu alleen nog maar met benzine heli's en vliegtuigen.

Grt,
Eric.

Dan moet je je toch wel vragen stellen bij de brandstof die je gebruikt hoor... zo snel gaat dat nou ook weer niet.

Ik had dat OS motortje uit elkaar gehaald om de hoofdlagers te vervangen, en zag dat de krukas bruin van de roest was net als de lagers.
Het kan dus wel zo snel.

Eric.

Ik had dat OS motortje uit elkaar gehaald om de hoofdlagers te vervangen, en zag dat de krukas bruin van de roest was net als de lagers.
Het kan dus wel zo snel.

Eric.

Het is niet altijd roest als het bruin is, kan ook olie zijn, deze koekt ook aan. Daar heb ik me nl ook al een keer in vergist toen ik de motor los haalde

oke mensen,

Ik zal hem van de week even leeg tanken en even laten draaien.

weer hartstikke bedankt voor de info.

begin steeds meer te leren:)

groetjes
bas

Wat ik altijd doe na een dag vliegen is alle brandstof uit de tank leegtanken.
Daarna start ik de motor totdat alle resterende brandstof uit de motor is, dit doe ik net zo lang totdat de motor niet meer start.
Ik zet ook helemaal niets in de motor, dus geen afterrun of wat dat ook.
Vlieg met 20% Titan olie en 5 % Nitro.
Ook heb ik al mijn heli's opgeboren in een normale kamer met verwarming, dat scheelt ook wel.
Heb allemaal OS motoren waarvan ik eentje pas de lagers heb vervangen, totaal geen roest in de motor.

Frank 8)
MMVC De Pioniers Venray
24 Augustus 2008 3de Heli-Meeting MMVC De Pioniers

Methanol EN Nitro trekken vocht aan (zoals Eric al zei).
Er zijn 2 theoriën die logisch zijn.

1)
Laat de motor vol zitten met brandstof. Zonder zuurstof kan het niet roesten.
Maar ja, dan moet hij HELEMAAL vol zitten. En dat is lastig.

2)
Zorg dat er niets in zit wat roesten kan veroorzaken.
Dat probeer ik dus te bewerkstelligen.

Wat ik doe:
Motor leeg laten lopen NET na mijn laatste vlucht.
Als het nodig is eerst de restjes wegtanken.
Gewoon stationair en niet op volle toeren want dan loopt hij te heet.
Als de motor nog heet is verdampen de laatste druppels in de motor wel.

Dan een Buttplug in het tuutje van de uitlaat
Carburateur helemaal dicht.
Zo komt er weinig tot geen lucht bij.

Ik vlieg met 30% Wildcat btw en toch moet ik zo ieder jaar mijn lagers vernieuwen. Nu help het ook niet dat ik een stick-banger ben :rolleyes:

Back