Heli setup advies gevraagd...

Ik ben een setup aan het uitpluizen voor mijn volgende 700size heli.Waarschijnlijk wordt het een TDR

Dit wordt een topper met goed spul er op.

Nu twijvel ik tussen twee setups;

Aanraden van Jan henseleit zelf;
kontronik pyro 700-52 motor met 120 hv heli jive.
Futaba BLS 451/251 .../ Savox(eigen keuze niet van Henseleit)
Futaba SBUS R6203SB
Radix 710 V2
BeastX

Een power setup;
YGE 120hv/160hv.
WR superbec 14S
met de scorpion 4525 le 520.
Futaba BLS 451/251 .../ Savox
Futaba SBUS R6203SB
Radix 710 V2
BeastX

Met weinig ervaring op dit gebied denk ik door veel te speuren, dat de eerste setup het efficientst is en de tweede setup een power setup is.Ik wil ook niet dat het me minuten scheelt door de bonk extra power...

Ik vlieg nu nog wat loops en flips met een 700size maar tegen de tijd dat de TDR er is zal ik misschien wat verder zijn en wat meer willen...
Naast misschien wat 3D werk zou ik ook graag een snelle TDR willen ...(niet de snelste)

Naast deze setup denk ik dat ik voor de futaba bls 451 251 servo's ga.
Dit omdat deze super veel gebruikt worden op de TDR.De Savox servo's zijn veel prijsgunstiger maar ken ik verder ook niet.

Als bladen ga ik voor de 710 radix v2 waarschijnlijk.

Het is nog een beetje onzeker allemaal welke componenten het allemaal gaan worden maar zou graag wat tips ervaringen of adviezen horen.

Groeten

Peter

Laatst bewerkt:
Setup nr2 biedt het meeste qua performance. De 45serie van Scorpion is echt goed. Vliegtijd verschil tussen beide setups ga je niet merken hoor, het is seconden werk. Wel is het zo dat een power setup meer uitnodigt om ook agressiever te vliegen en dat kost vliegtijd ;)
De servo's zijn op zich ok, maar de 451 is niet erg sterk voor een 700 size heli. Je kan deze ook op 6V zetten of de 452 (sterker, maar langzamer) nemen op 6V wat hem nog sterker en sneller maakt, dat geldt ook voor de 251, gaat probleemloos. Over het algemeen heb je bij flybarless setups meer aan kracht dan aan snelheid.
De 2e setup biedt de mogelijkheid HV servo's te nemen, leuk voor een toekomstige upgrade. Daar kan ik de BLS255 en 256 (staart) aanbevelen, maar is wel prijzig. Die draai ik op 8,3V (ook Hercules BEC)
Savox ben ik niet in thuis, misschien kunnen anderen daar wat over vertellen.
Bladen maakt niet zoveel uit, zolang het maar een FBL versie is, dat is prettiger voor de regeling en bij hoge snelheden kan je dat gaan merken.
O ja, neem bij setup 2 meteen de 160HV, de 120HV van YGE kan nl niet zoveel aan als de 120HV van Kontronik... Dan hoef je je daar in elk geval geen zorgen meer over te maken.

Oke dus jij zegt de bls 452 en voor de staart dan de 252? De prijs verschilt niet zo veel met de 451 servo's.Echter wordt toch 9 van de 10 tdr's met de 451 251 gevlogen kan je dat verklaren?

Met het oog op de toekomst is het idd misschien het makkelijkst om de power setup te gaan.Deze is trouwens wel een stuk zwaarder als ik alleen al kijk naar het gewichts verschil tussen de scorpion en de pyro.. wat logisch in natuurlijk.

De hele setup wordt ook zwaarder volgens mij, denk je dat dat de TDR ten goede komt? Deze wordt toch beschreven als zeer licht en daarom juist zo geweldig is.Het moet gewoon helemaal top deze keer.
De HV setup is zeker aan mij nog.. niet besteed.

Edit; in samenwerking met hoogst waarschijnlijk de beastx.Deze heb ik nog leggen namelijk.

groeten

Peter

Of ik dat kan verklaren? Waarschijnlijk omdat het destijds is aanbevolen en het goed genoeg bleek. Heli's worden steeds krachtiger en moeten de meest waanzinnige moves kunnen, dat vraag ook een ontwikkeling in de servotechniek. Toen de TDR er kwam was de 4535 (als extreem voorbeeld) er ook nog niet en nu moet de heli daar ook ineens mee om kunnen gaan volgens sommigen. Dat geeft hardere moves/hogere snelheden en ook zwaardere belastingen voor de servo's.
Over het gewicht zou ik me niet zoveel zorgen maken, een krachtiger setup voelt nl ook lichtvoetiger aan.
Je kan ook overwegen de Jive te gebruiken met de 4525, misschien is dat voor jou nog beter: toch vrij licht (geen externe BEC) en de Jive trekt dat nog best. Helemaal interessant als je toch geen HV setup zoekt. Bovendien is de Jive echt plug en play, geen gedoe met uitzoeken van motor timing en pwm. Dat is wel zo relaxed.

Je kan gedachten lezen denk ik ;).
Ik ben gek op de jive ik gebruik hem nu ook op mijn 700.

Het was voor mij alleen de vraag of deze de scorpion ging trekken.

De 251 voor de staart is voldoende?

Ik kom steeds dichter bij mijn droom setup ha ha. ..

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, dat komt dan mooi uit, Jive en Scorpion werken goed samen.
De 120HV kan pieken aan tot wel 300A en is daarmee echt een topper.
De BLS251 kan zonder problemen op de staart.

Zit toch ook nog even naar SAVOX te kijken.ALs ik de specs vergelijk is de savox ook wel erg intressant.Helaas ken ik savox verder niet...
Qua prijs maakt het niet veel uit.

Savöx SC-1268SG Servo Specifications:
Control System: +Pulse Width Control 1520usec Neutral
Required Pulse: 3-5 Volt Peak to Peak Square Wave
Operating Voltage: 4.8-6.0 Volts
Operating Temperature Range: -20 to +60 Degree C
Operating Speed (4.8V): 0.18sec/60 degrees at no load
Operating Speed (6.0V): 0.14sec/60 degrees at no load
Stall Torque (4.8V): 156 oz/in. (11.2kg.cm)
Stall Torque (6.0V): 194 oz/in. (14kg.cm)
Operating Angle: 45 Deg. one side pulse traveling 400usec
360 Modifiable: Yes
Direction: Counter Clockwise/Pulse Traveling 1520-1900usec
Motor Type: Brushless Motor
Potentiometer Drive: Indirect Drive
Bearing Type: Dual Ball Bearings
Gear Type: All Metal Gears
Connector Wire Length: 12"
Dimensions: (40 x 20 x 36.8mm)
Weight: 2.0oz. (58g
Artikel No.SC-1268SG
Afmetingen (mm): 40.3*20*37.2
Gewicht (g): 62 gram
Snelheid: 0.11 sec/60° @7.4V (2s LiPo)
Koppel kg-cm: 26.0 @7.4V
Kogellager (aantal): 2
Tandwielen: Metaal
Behuizing: Aluminium
Uitgaande as: 25 tands (Futaba compatibel)

Futaba 452

Modulation: Digital Torque: 4.8V: 156.0 oz-in (11.23 kg-cm)
6.0V:194.0 oz-in (13.97 kg-cm)
Speed: 4.8V:0.18 sec/60°
6.0V:0.14 sec/60°
Weight: 2.05 oz (58.0 g) Dimensions: Length:1.57 in (39.9 mm)
Width:0.79 in (20.1 mm)
Height:1.46 in (37.1 mm) Motor Type: Brushless Gear Type: Metal

FBL systemen stellen wat hogere eisen aan servo's dan gebruikelijk omdat de servo in een regeling is opgenomen. Dan is het belangrijk dat de servo snel en nauwkeurig op zijn eindpositie komt. Sommige merken komen snel in de buurt van de eindpositie maar hebben eerst nog wat overshoot voordat de servo echt stilstaat. Wat dat betreft kan je met Futaba eigenlijk niet fout gaan.
Een voorbeeld is bv de BLS251 vs de Savox 1290MG staartservo. Beide hebben min of meer dezelfde specs maar de Savox geeft als staartservo meer problemen. Ik heb het hier ook gezien op een Protos: de staart was met de Savox niet goed te krijgen en toen de BLS251 erin is gezet was het probleem weg.

Ik ben dus duidelijk pro-Futaba, dus even wachten op een pro-Savox gebruiker...

Is er al een bestelling gedaan.

Ben zelf aan het kijken voor de HKIII 4035-560 voor de TDR iemand daar ervaring mee.

Mvg

Ed

Waar heb je hem vandaan, volgens mij kumn je dan alleen maar met een 14T tandwiel vliegen of heb ik dat verkeerd?

Mvg

Ed

over de hele set up kan ik weinig zeggen, wel over de YGE esc. Ik heb zelf een 90HV met WR 14s bec op mijn 6 HV en ben er erg te spreken over.

De esc laat zich met de program card erg makkelijk programmeren en de governor fuctie van de YGE is erg goed.

Komt bij dat YGE 24 maanden garantie geeft en de service super te noemen is!!!!

Het is de kontronik geworden meer omdat ik deze in mijn andere heli's ook vlieg en het gebruiks gemak me zeer bevalt.De service van kontronik heeft mij al eens een zeer goede dienst bewezen.

Een HV setup is voor mij met mijn vliegkunsten toch niet nodig.

Ik ben op dit moment de TDR aan het opbouwen, met als motor 4525, regelaar de 120hv Kontronic, als servo's de outrage 9080 en 9088, omdat ik deze nog had liggen, en als bec een gryphon... de outrage zijn namelijk HV...beastX V3 en edge 710 main en 105 tailblades... verder heb ik er een lipotray bij besteld en carbon skidpipes...

de 4525 levert aan beide kanten 1.5mm ruimte tussen motor en frame... dus dat gaat net, en de 2011 modellen hebben daar een uitgevreesde mount voor bijgekregen... daarvoor paste de 4525 dus niet zonder aanpassingen in de TDR..

img1762d.jpg

img1760ag.jpg

img0201vn.jpg

Ik denk dat de meesten de TDR een simpele bouwdoos vinden, een Align is moeilijker te bouwen... de TDR is gewoon mooi van Bouw en erg simpel...

groet Marcel

BTW, de gewone savox servo's(1257/1290) zijn gewoon de ds610/650 servo's van Align

Oei... dat gaat maar net!!Dus de 4525 past zonder problemen op het 2011 model met de motormount?
Gebruik je ook de counter bearing?

Als servo's ga ik voor de bls 452 en de mks 990 op de tail denk ik.
Als bladen heb ik gekozen de Radix 710 V2 main en cy 105 tail blades.

Ik hoop dat mijn TDR ook snel komt.

Wat voor verschil zit er dan in versie qua motor mount? volgens mij zijn die allemaal hetzelfde? De regelaar die ik ga gebruiken blijft de Robbe roxxy 9120 die in combinatie met de pyro 30-12 goed van dienst is geweest.

Over de motor ben ik aan het twijfelen tussen de 4035-560 HKIII de 4525 of een pyro 700-42 met een gewikelde 1.4 zoals de black edition.

Mvg

Ed

de 2011 versie heeft wel dezelfde motormount, alleen het lagerblok achter de motor is dieper gevreesd, zodat de 4525 er ook in past zonder zelf ze moeten modificeren... de counterbearing gebruik ik ook, met de gewone motoras, eigenlijk moet je die nog inkorten maar ik ben denk ik de ruimte niet nodig...

ik vlieg de pyro52l op de kasama, en dat gaat perfect... maar ook met een 4035-500 deed hij het goed... dus een 560 gaat ook cker wel werken.... ik vond de 4525 gewoon dik, en kon er mooi aan komen....

Nu blijkt er wachtijd van 4 maanden te zitten op de 4525.

Ik wil zolang de TDR niet laten staan. Ik zie bij mijn 2009 en 2011 geen verschil in de lagerblok.

Mvg

Ed

Laatst bewerkt door een moderator:
Leg ze maar op elkaar... zie je dat het een ander lagerblok is... of je hebt de verkeerde te pakken, is was er 1 aangevinkt met zwarte stift... die moet achter de motor voor de mainshaft en die is wel degelijk dieper gevreesd...

Back