Heli swashplate instellingen?

Beste forumgangers,

Ik heb wat twijfels bij mijn Dx7 swash instellingen.
Ik had de pitch curves lopen op: 6 50 94, dit is dus GEEN liniaire pitchcurve. Hier was ik dus niet blij mee.

Wat ik heb gedaan: Ik heb de pitch curve gezet op 0 50 100, en toen liggen klooien totdat 0 en 100 -12 en +12 waren.

Huidige instellingen:

Swash mix:
  • Aileron + 65%
  • Elevator + 65%
  • Pitch + 70% (deze is hier dus van belang, heb het verhoogd om meer uitweiking te hebben op de swash wat betreft pitch.)
Travel adjust:

• Aileron L 80% R 112%
  • Evelator L 80% R 112%
  • Pitch L 80% R 112%
Pitch Curves:

• Normal: 25-50-100 (50-100 i.v.m geen kop beweging will hebben bij overschakelen)
  • Idle 1: 0-50-100
  • Idle 2: 0-50-100
  • Thr Hold: 0-50-100
Nu werkt deze setup goed, ik heb een liniaire curve, en uiteindes zijn +12 en -12 graden pitch. Maar ik heb de hele tijd het gevoel dat dit (misschien) onhandig gedaan is en dat ik iets over het hoofd zie.

Alvast bedankt :yes:

Ik geloof dat je je nulpunt van je bladen in je zender hebt geprogrammeerd ipv aan de linkjes te draaien. Daardoor heb je travel adjust nodig terwijl dit ook met de swash mix gedaan kan worden als je je bladen mechanisch op 0 graden hebt gezet bij midstick.

Okey bedankt, heb net even gekeken, en had 3+ graden pitch bij center stick.
Heb toen aan de linkjes gedraaid, maar ik krijg ze met (volledig ronddraaien niet half) niet beter dan +- 1+ pitch bij center stick.

Heb nu wel alle travel adjust's op 100-100 staan en swash mix op +70%

Dit is ~+12 graden en ~-12 graden.

Het is al wat beter dan wat het was... Het raare is dat ik merk dat op de hoogste linkjes (die zich aan de blades bevestigen) een kant 1 draai langer is dan de andere. (net getest geeft GEEN bladspoor en is zo perfect) als ik ze gelijk draai is de pitch anders tussen de twee blades.
De linkjes daaronder ook even gemeten maar ze zien er allemaal evenlang uit.

Alvast bedankt

p.s Go Go laurens :D

Het is al wat beter dan wat het was... Het raare is dat ik merk dat op de hoogste linkjes (die zich aan de blades bevestigen) een kant 1 draai langer is dan de andere. (net getest geeft GEEN bladspoor en is zo perfect) als ik ze gelijk draai is de pitch anders tussen de twee blades.
De linkjes daaronder ook even gemeten maar ze zien er allemaal evenlang uit.

Ik heb het vermoeden dat het niet helemaal goed gaat ;)

De linkjes boven je swashplate moet je laten staan volgens de manual...
Deze zorgen ervoor dat de mix van de kop goed verloopt.
(kan je ook zelf, maar de manual klopt meestal wel...)
De tracking (bladspoor) kan je natuurlijk wel bijstellen als deze niet goed is, maar ik zou wel de linklengtes volgens de manual aanhouden...

Als je servoarmpjes met standaart ATV, zonder Trim of subtrim allemaal netjes op 90º t.o.v. je hoofdas staan bij Mid-stick positie (pitch: 0-50-100), dan moet je alleen de linklengtes aanpassen van servo naar swashplate.
Alle drie de links even lang maken en zorgen dat je 0º op je pitchGauge ziet staan.

Pas als je swashplate te weinig bewegingsruimte heeft om twee kanten de zelfde weg af te leggen (onwaarschijnlijk), dan ga je de andere links gelijkmatig inkorten m.i.

M.vr.gr.
Eric

Laatst bewerkt:
Ik heb het vermoeden dat het niet helemaal goed gaat ;)

De linkjes boven je swashplate moet je laten staan volgens de manual...
Deze zorgen ervoor dat de mix van de kop goed verloopt.
(kan je ook zelf, maar de manual klopt meestal wel...)
De tracking (bladspoor) kan je natuurlijk wel bijstellen als deze niet goed is, maar ik zou wel de linklengtes volgens de manual aanhouden...

Als je servoarmpjes met standaart ATV, zonder Trim of subtrim allemaal netjes op 90º t.o.v. je hoofdas staan bij Mid-stick positie (pitch: 0-50-100), dan moet je alleen de linklengtes aanpassen van servo naar swashplate.
Alle drie de links even lang maken en zorgen dat je 0º op je pitchGauge ziet staan.

Pas als je swashplate te weinig bewegingsruimte heeft om twee kanten de zelfde weg af te leggen, dan ga je de andere links gelijkmatig inkorten m.i.

M.vr.gr.
Eric

Ga ik doen !! bedankt :proost:

Heb net even alles nagekeken en alle links zo gezet dat ze precies zolang zijn zoals in de handleiding is beschreven.

50 stick, servo linkjes 90 graden, swash recht (yay for beetje subtrim)
alle andere linkjes evenlang als dat in de handleiding staat.

Maar toch als ik dan 50 stick geef (center stick, default setting in tx) heb ik -2 pitch.

Dit is nu verholpen door aan beide kanten de linjes die zich aan de blades bevestigen te verkleinen naar 2.9mm, (handleiding 3.5mm) is dit een probleem?

bedankt

Op zich is dat geen probleem, maar de langste linkjes zijn degene die je moet verstellen om het bladspoor te verhelpen. Deze zijn net iets beter af te stellen.

Op zich is dat geen probleem, maar de langste linkjes zijn degene die je moet verstellen om het bladspoor te verhelpen. Deze zijn net iets beter af te stellen.

Als ik me goed herinner is 1 draai van de lange een halve draai van de korte :thumbsup:

ik heb nu -9 en +8 pitch bij 0 en 100, dit kan ik gaan verhelpen met endpoints... maar moet dit op deze manier?

Eerst met je swashmix, weet je zeker dat je het goed meet en geen kleine afwijking hebt?

alle linkjes eraf gehaald, nagekekenen nagemeten, weer -9 en +8, ik ga nu verder knutselen ;)

update: met swash mix 70% =
100 = +11,5 pitch
0 = -12,5 pitch

update2: travel adjust: L105% R95% =

100= +12 pitch
0= -12 pitch

Is dit een goede oplossing? is het atijd zo dat er een kant meer uitwijking is?

update3: na nog wat gepiel is nu bij R95-L95 travel adjust +12 en -12 pitch ga nu kijken of ik de swash mix kan verlagen

update4: Travel adjust: 100-100, swash mix pitch: +68% =

+12 & -12 ook 0 graden op center stick..

Opgelost?

update5: net even binnen (wel veilig gedaan natuurlijk) even mijn heli stationair laten draaien en gecontrolleerd op bladspoor, niets te zien! ben benieuwd wat dat gaat worden wanneer ik weer ga vliegen.

Bedankt iig

Laatst bewerkt:
Het klinkt alsof hij nu perfect afgesteld is. Een halve graad corrigeer ik zelf persoonlijk niet, ik denk dat ik dat toch niet merk of dat ik beter ga vliegen als ik het 100% symetrisch heb ingesteld.

@DaMiGe: Kan het zijn dat je servo's niet alle drie exact gelijk in de bevestigingsruimte zitten?! Aangezien je de HS82 gebruikt is dit ook een punt waar afwijking kan ontstaan.

@DaMiGe: Kan het zijn dat je servo's niet alle drie exact gelijk in de bevestigingsruimte zitten?! Aangezien je de HS82 gebruikt is dit ook een punt waar afwijking kan ontstaan.

Het kan dat een kleine afwijking zich hier bevindt, maar dat is er weer uitgehaald met een klein beetje subtrim. (swash is recht op 0 - 50 - 100) dus zou zover ik weet dan goed moeten zijn?

Mooi draadje hoe de forummers elkaar kunnen helpen. Alle krediet voor DaMiGe omdat hij zo volhardend is, leuk om dat te zien (en te herkennen).
Zo te lezen heb je het nu voor elkaar (zonder al te veel ATV , gewoon mechanisch de heli goed ingesteld).
Hoewel jouw metingen het doen vermoeden zijn de armen op de pitchcompensator en in je kop bij midstick(0 graden) ook volledig horizontaal?

Succes

Marc

DaMiGe, nog ff over de linkjes.
In de video's van Bob wordt duidelijk gesteld dat de korte linkjes aan de kop ZEKER even lang moeten zijn, tussen die 2 mag dus geen draai verschil zitten. Als de pitch dan niet goed ik kan je ze verstellen, maar altijd beiden tesamen.

Als er een verschil in pitch is tussen beide blades bij kleine verschillen pas je die aan met de lange links. Als het een groot verschil is is waarschijnlijk één van de 2 korte langer dan de andere.

Ik heb toen ik mijn T500 afstelde de pitch van beide blades apart afgesteld, ten dat allemaal perfect gelijk was ging ik testen en blade tracking was perfect. Ik zit ook rond de 12° + en -.

Nu, na mijn crash van dinsdag moet ik nog testen of het nog oké is...helaas laat het weer het momenteel niet toe...

Mooi draadje hoe de forummers elkaar kunnen helpen. Alle krediet voor DaMiGe omdat hij zo volhardend is, leuk om dat te zien (en te herkennen).
Zo te lezen heb je het nu voor elkaar (zonder al te veel ATV , gewoon mechanisch de heli goed ingesteld).
Hoewel jouw metingen het doen vermoeden zijn de armen op de pitchcompensator en in je kop bij midstick(0 graden) ook volledig horizontaal?

Succes

Marc

Inderdaad Toppie forum ! :cool: Bedankt voor je lof, ik wil het gewoon zo perfect mogelijk hebben :D
de armen aijn op midstick allemaal precies recht zoals het als mid positie van de heli beschreven staat( in de handleiding ).

DaMiGe, nog ff over de linkjes.
In de video's van Bob wordt duidelijk gesteld dat de korte linkjes aan de kop ZEKER even lang moeten zijn, tussen die 2 mag dus geen draai verschil zitten. Als de pitch dan niet goed ik kan je ze verstellen, maar altijd beiden tesamen.

Als er een verschil in pitch is tussen beide blades bij kleine verschillen pas je die aan met de lange links. Als het een groot verschil is is waarschijnlijk één van de 2 korte langer dan de andere.

Ik heb toen ik mijn T500 afstelde de pitch van beide blades apart afgesteld, ten dat allemaal perfect gelijk was ging ik testen en blade tracking was perfect. Ik zit ook rond de 12° + en -.

Nu, na mijn crash van dinsdag moet ik nog testen of het nog oké is...helaas laat het weer het momenteel niet toe...

Okey, bedankt , ik was het dus alweer vergeten... :o
Alle lengtes zijn nu precies volgens het boekje behalve de bovenste twee, die beide nu 2.9mm zijn in plaats van 3.5mm. Dit zou dus geen probleem meer mogen zijn?

Dat mag geen probleem zijn.
De waarden in het handboek zijn in principe startwaarden.
Als alles op midstick horizontaal is (zoals je beschrijft) heb je samen met jouw lineare pitchcurve zo'n beetje de maximale "lineariteit" die te bereiken is bereikt(en lineariteit/rechtlijnigheid is je vriend, het gedrag van je heli wordt voorspelbaarder)
Je subtrim kan nog wat roet in het eten gooien maar als dit heel weinig is is er niets aan de hand.

Vliegen zou ik zeggen en veel succes.

Huidige instellingen:

Swash mix:
  • Aileron + 65%
  • Elevator + 65%
  • Pitch + 70% (deze is hier dus van belang, heb het verhoogd om meer uitweiking te hebben op de swash wat betreft pitch.)
Travel adjust:

• Aileron L 80% R 112%
  • Evelator L 80% R 112%
  • Pitch L 80% R 112%
Pitch Curves:

• Normal: 25-50-100 (50-100 i.v.m geen kop beweging will hebben bij overschakelen)
  • Idle 1: 0-50-100
  • Idle 2: 0-50-100
  • Thr Hold: 0-50-100
Hier heb ik als beginner jammer genoeg nog niet echt genoeg kaas van gegeten... Heeft er iemand een website / link waar ik meer informatie kan vinden zodat ik me hierover ook eens kan inlezen? Lijkt me niet geheel onverstandig voor de toekomst.. ;-)

Hier heb ik als beginner jammer genoeg nog niet echt genoeg kaas van gegeten... Heeft er iemand een website / link waar ik meer informatie kan vinden zodat ik me hierover ook eens kan inlezen? Lijkt me niet geheel onverstandig voor de toekomst.. ;-)

De meeste termen heb je toch nog niet mee te maken met een falcon 3d ( heb zelf er ook een van) want dit zijn instellingen op de transmitter en die er bij de falcon bij zit kan je niets veranderen behalve de trims / richting.

Als je hier veel over wil leren raad ik de "finless" video's aan die ook in dit forum staan onder "belangrijk" Hij bouwt de heli's van een bouwpakket en filmt dit. Hier behandeld hij ook al die termen en legt uit wat ze doen en hoe ze ingesteld worden.

Het meeste helpt als je naar een vliegclub gaat (er ligt een mooie in de buurt van sittard) en daar je vragen stelt, ze kunnen het dan ook mooi op jouw heli laten zien. :D

Back