Heli tolt in het rond met gas geven.

Ja, alleen kan ik maar van 0% tot 100% in de DX6i,
Ik zal morgen de stick een in het midden zetten, en dan die bladen opnieuw de pitch instellen, zodat ze op 50% neutraal staan ( beginnersfoutje ).
En ik zal die softstart eens beluisteren.
EN alles even testen in het park! dank U!
Hoeveel graden pitch is het op 0% en 100% ongeveer ?

stick laag = 0%
stick hoog = 100%

De totale hoeveelheid pitch hangt af van je rotorkop, afstand van hartservo naar ballink aansluiting op je swash servos en wat er in je zender aan totaal draaibereik voor de swashservo's ingesteld staat.
Bij de wat duurdere computerzenders kan je dat laatste instellen in het swash menu (kan ook op de DX6i volgens mij).
Bij RTF modellen is dat vaak vooringesteld.

Laatst bewerkt:
Mijn persoonlijke ervaring met een regelaar zonder softstart is dat het prima te doen is dat idle up.
Ik heb mijn normal mode zo aangepast dat ik bij midstick al op 70% ofzo van de toeren zit, de pitch is dan nog laag en de heli stijgt niet op. Dan switch ik idle up zonder dat de toeren echt veranderen en dan stijg ik op.

Werkt prima, en door de normal mode kun je gewoon de stick rustig omhoog doen voor rustig optoeren. Geen problemen met gestripte tandwielen en dergelijken.

Dat klopt Jaap,
Maar als iemand nog aan het zoeken is naar de bedoeling van curven, wat je ermee kan doen, en hoe alles werkt...
Dan kom ik niet gelijk met het afstemmen van twee curven om de overgang van Normal naar Idle-1 soepel te laten lopen.
Wordt onnodig ingewikkeld.
Kan ik ook volledig uitleggen als daar behoefte naar is, maar het lijkt me handiger als iemand eerst goed leert hoveren alvorens de Idle-up schakelaar in vlucht te gaan bedienen ;)
Die staart moet ook in normal mode goed te krijgen zijn, dat was het probleem namelijk.

Grt,
Eric

Ok dat is waar,

ik zou nog graag wat willen weten.
Molen, hoe heb je de pitch range MECHANISCH ingesteld. Als deze mechanisch bijvoorbeeld -10 +10 is (bij een curve lineair van 0 tot 100 %).
Dan zorg je er voor dat mid stick 0 graden heeft. (oftewel 50% van je curve). Daarna als je deze instelling goed hebt, kun je gewoon elektronisch begrenzen. En zo een bereik creëren van bijvoorbeeld -3 tot +10 graden...

Ik heb net ook een turnigy plus regelaar manueel ingesteld, maar de super softstart heeft helemaal niet hetzelfde effect dan een align regelaar !Bij de turnigy zie je bijna geen verschil met de normal startup mode.

Softstart heeft hier dan ook niets mee te maken. Softstart betreft de start van het draaien, dus het punt tussen 'stilstand' en 'draaien'. Daarna doet het niets meer.

Er zijn wel regelaars waarop je een maximale opspintijd kunt instellen, dat werkt over de hele curve. Of dat voor die controller van toepassing is, weet ik niet.

Ik begrijp het nu allemaal, ik ga nu even aan de slag ermee,
50% pitch moet neutraal worden i.p.v. 0% pitch.
bedankt iedereen!

Ik heb de blades nu goed staan, wel heb ik het probleem nog een beetje van het ronddraaien, alleen niet zo snel meer.
Nu wil ik tog idle up proberen binnenkort, alleen heb ik alles stock op mijn HK450 :
Blades met gaten en een sticker erover, en plastic rotorkop.
Iemand ervaring?, ik heb veel filmpjes gezien waar zo de plastik bladhouders knappen.
Ik weet het nog niet.

Idle-up zegt eigenlijk niets over je headspeed.
en de belasting op de kop en bladen neemt ook niet toe, neemt eerder af.
Als je je idle-up gascurve maar goed instelt.
Als je nu in normal mode bijvoorbeeld een lineaire gascurve van 0-25-50-75-100 zou hebben, dan betekent dat dat je in een hover op ongeveer 70-75% throttle zit.
Stel je een vlakke idle-up gascurve in van 75%, dan veranderd er dus weinig.
Het grootste voordeel wat je ermee haalt is dat je headspeed veel constanter blijft.
en daarmee het gehele vlieggedrag.
Let er wel op dat als je negatieve pitch geeft, dat deze dan ook veel effectiever wordt.
De gasstick dichtgooien bij twijfel (fixed pitch gewoonte) is geen optie, dan kan je waarschijnlijk nieuwe skids kopen ;)

Ik heb nu een throttlecurve van : 0, 35, 70, 70, 70.
En een pitchcurve van : 40, 45, 50, 75, 100.
dat is normal mode

stunt mode heb ik throttle : 70, 70, 70, 70, 70.
pitch : 0, 25, 50, 75, 100.

Alleen heb ik nu een probleempje dat ik niet in de programming mode kom van de esc, die wil ik met met afstandsbediening programmeren, alleen geen piepjes.

mss om te testen eerst nog de pitch curve in stunt mode zetten zoals die in normal mode staat. als je dan je gas toetrekt komt ie minder snel naar beneden
dus je stunt mode heb ik throttle : 70, 70, 70, 70, 70.

dat is normal mode

Alleen heb ik nu een probleempje dat ik niet in de programming mode kom van de esc, die wil ik met met afstandsbediening programmeren, alleen geen piepjes.

Laatst bewerkt:
Dat begrijp ik even niet Ketnet, oh zo , ok zal ik doen!
edit : achteraf gezien kan je tog beter met negatief erbij, mocht je per ongeluk volle toeren gaan, blijft de helikopter aan de grond vastgeplakt!

Laatst bewerkt:
Hoi,

Denk eraan dat je nu wel met twee verschillende modes probeerd te vliegen!!

die 70 70 70 70 7o lijn is bodoeld dat je de regelaar op govenor mode set. Zodat die mooi de toeren contstant probeert te houden. Dit vliegt uiteindlijk het fijnste.

Maar eerst voordat alles werkt kun je het beste een regelaar die je pitch / gas knuppel volt. Dan is gas weg ook altijd motor uit!! Als je kunt hooveren wat ik in jou video gezien heb, stel dan gewoon die rechte lijn in op 70 en stel de regelaar met softstart op govonor. Dat vliegt heerlijk!!

dat is normal mode

Je komt in de program mode door voor het inschakelen 100% gas te geven en dat kan niet door de throttlecurve die jij hebt (maximaal 70%). Je moet het laatste punt tijdelijk op 100% zetten, dan kom je er wel in.

Dat heb ik ook geprobeert, maar wel de motor afgekoppelt voor de zekerheid.
Mischien ligt het hieraan ?

De piepjes worden gemaakt door de motor!, als hij aangesloten is dan......
:mrgreen:
Wist ik ook niet de eerste keer dat ik een ESC instelde :)
Even er voor zorgen dat je pinion niet tegen het hoofdtandwiel aanstaat voor de veiligheid.

Laatst bewerkt:
Hebbes, softstart ingesteld, mn wieken blijven mooi recht nu bij het opstarten, draait ook niet meer als een gek in het rond bij het opstarten, en het loopt allemaal gewoon heel soepel, morgen even vliegen ermee.

Kost wat tijd en zweetdruppels... maar dan heb je ook wat!
Is een normaal onderdeel van het helivirus,
De volgende keer dat je iets in elkaar zet of opnieuw opbouwd, neem je deze kennis allemaal mee en is het in 1x redelijk perfect.
Het gaat je zeker lukken :)

Back