heli valt spontaan uit de lucht

Mijn Protech Helixx vertoont de laatste tijd kuren.
5 min geleden ook weer.

Ding vliegt goed, lipo niet leeg, alsmede de afstandsbediening: ook niet leeg.
Opeens valt hij uit de lucht met een rood lampje op de 4-1.

En uit de lucht vallen is ook spontaan uit de lucht vallen, rotoren draaien niet meer en hij valt met een knal op de grond.

Ik heb er verder niets vreemds mee gedaan.
Kan iemand mij helpen?

Lijkt op storing..

- Doet ie het alleen op een afstandje, of ook als hij dichtbij is?
- Zit je op 35 mhz opf op 2.4 ghz?
- Zit al je bedrading wel goed vast?
- Zit er geen draadbreuk tussen de batterij tot de regelaar?
- Loopt de bedrading van de motor langs de ontvanger?

1. Hij doet het ook als hij dichtbij is.
2. 35 mhz.
3. Jazeker.
4. Nee, anders had hij het helemaal niet gedaan.
5. Nee, ik heb gekeken, heeft een ruime afstand.

Ik denk dat ik al weet wat het is: de batterijen van de ontvanger zijn oplaadbaar en al vaak gebruikt.
Oplaadbare batterijen hebben sowieso wat minder kracht en ik doe de antenne nooit helemaal uit.

Ik ga nu weer even testen.

Vlak een draadbreuk nooit zomaar uit..
Ik heb er wel eens 1 gehad, nergens last van tot ik een bepaalde manouvre ging doen, viel ie opeens een stuk naar beneden

Maar aangezien je op 35 mhz zit, zal het waarschijnlijk storing zijn.
Doe eens een rijkweidte test
dus met ingeschoven antenne kijken hoeveel bereik je hebt.
Een goed zender zal een 60-80 mtr of meer halen, ik vermoed dat die van jou bij 40 zat bereik moet hebben.

Een storing herken je door bibberende servo's, spontaan uitvallende of startende motor, of zeer trage reacties van servo's op stuursignalen.

En dan nog zoeken wat er stoort..

Kijk of er geen grote stroomverbruikers langs bedrading van kleine stroomverbruikers lopen (dus draden van bv een motor langs die van een ontvanger of gyro), deze zijn hier erg gevoelig op. Zelfs servodraden kunnen een gyro of ontvanger van de kook brengen.
De regelaar (als jij al een losse hebt) moet overal zo ver mogelijk bij vandaan zitten

Verder wordt het dan een zoekplaatje en een kwestie van veel uitproberen, als niemand je recht op het probleem kan wijzen...

Succes

O ja,
Je batterijen zouden het probleem niet mogen zijn.
Je kan proberen om ze eerst op te laden en dan te gaan vliegen, maar ik denk niet dat het extreem veel uit zal maken.

Je antenne daarentegen wel.
Deze moet je, zeker als je ontvangstproblemen hebt, uitrekken.
Per cm dat je hem uitschuift kan dit al erg veel schelen...

Hallo,

Ik ben vandaag weer eens gaan hoveren en ik heb het gelukkig niet verleerd.
Ik heb nu niet oplaadbare batterijen in mijn zender gedaan, en wat een verschil.
Er gaan op de zender keurig de power indication lampjes branden en hij vliegt een stuk beter, zelfs met half lege lipo.

Wat nog wel een mogelijk probleem kan zijn: de staart trilt.
Niet zo erg dat dit het vliegen beïnvloed maar volgens mij kan je dit grotendeels wegwerken.
Hoe kan je dat doen?
Stormbreaker.

Back