Heli vliegen, Welke modes..?

• Topicstarter Topicstarter Vortex
  • Startdatum Startdatum

Welke Mode Vlieg Jij Heli's..?

• Total voters
    47
Vortex, dit stick mode verhaal klinkt bekend. Ik heb ongveer hetzelfde meegemaakt.

Sinds +- mei 2006 vlieg ik met mode 2 alleen heli, zelf aangeleerd via simulator, internet en vliegen in de praktijk.
In november een brandstof trainer gekocht en een leuke club in de buurt opgezocht. De instructeurs vliegen met mode 1 en werken met zender overpakken. Ik heb toch gekozen om mode 1 te gebruiken en lid geworden van de vliegclub.

De 1e uren op de sim was echt raar, echt veel virtuele crashes. Na een weekje simmen met een heli (uurtje per avond) begon het al te wennen. Na 2 weken simmen kon ik alles weer en even vloeiend als vroeger op de sim.
De 1e echte heli vlucht in mode 1 was flink wennen, zelfs met de sim ervaring. 1 accu gehoverd, 2e t/m 3e accu wat schuiven. Vanaf de 4e accu weer alles gedaan als vroeger: nose in, fast forward, stall turns.
Daarna 5 weken pauze vanwege het weer en mechanische pech. Tijdens de indoor gisteren was het weer wat wennen, maar dat is gewoon een kwestie van tijd.

Vandaag zelfs de maiden flight gemaakt met het vliegtuig, een protech skystar 7.5cc. Ik mocht op grote hoogte de zender overnemen en rondjes sturen. Dat was echt geweldig en best makkelijk door de sim ervaring, dat vliegtuig vliegt heerlijk stabiel.

succes met je stick keuze!

Wij hebben nogal een heel klein modelbouwclubje dus wij doen het met overpakken ^^
Zenderkabels hebben we ook maar dat hoeft van mij nou ook weer niet...

Met een heli is overpakken eigenlijk niet te doen, zeker tijdens het leren hoveren, maar ook tijdens het leren van de meer ingewikkelde figuren. Het beste is les krijgen met een actief meesturend systeem, zoals sommige futaba zenders hebben.

Ik heb mezelf overigens leren vliegen zonder kabel, met 0% hulp en dat is ook goed gekomen...

Cheers,

Richard

Bigbird zei:
Vortex, dit stick mode verhaal klinkt bekend. Ik heb ongveer hetzelfde meegemaakt.

Sinds +- mei 2006 vlieg ik met mode 2 alleen heli, zelf aangeleerd via simulator, internet en vliegen in de praktijk.
In november een brandstof trainer gekocht en een leuke club in de buurt opgezocht. De instructeurs vliegen met mode 1 en werken met zender overpakken. Ik heb toch gekozen om mode 1 te gebruiken en lid geworden van de vliegclub.

De 1e uren op de sim was echt raar, echt veel virtuele crashes. Na een weekje simmen met een heli (uurtje per avond) begon het al te wennen. Na 2 weken simmen kon ik alles weer en even vloeiend als vroeger op de sim.
De 1e echte heli vlucht in mode 1 was flink wennen, zelfs met de sim ervaring. 1 accu gehoverd, 2e t/m 3e accu wat schuiven. Vanaf de 4e accu weer alles gedaan als vroeger: nose in, fast forward, stall turns.
Daarna 5 weken pauze vanwege het weer en mechanische pech. Tijdens de indoor gisteren was het weer wat wennen, maar dat is gewoon een kwestie van tijd.

Vandaag zelfs de maiden flight gemaakt met het vliegtuig, een protech skystar 7.5cc. Ik mocht op grote hoogte de zender overnemen en rondjes sturen. Dat was echt geweldig en best makkelijk door de sim ervaring, dat vliegtuig vliegt heerlijk stabiel.

succes met je stick keuze!

Dat is precies hetzelfde verhaals als die van mij! :D
Ik heb nu namelijk ook een brandstoftrainer..

Ik vlieg met mode 2. Dit leek mij het meest logisch (gevoelsmatig).
Ben lid van een redelijk grote club die hun leden niet voorschrijven in welke mode ze moeten knuppelen. Er zijn genoeg instructeurs beschikbaar voor de diverse modes. Dus een ieder is vrij om aan te leren zoals hem dat het beste lijkt (anders had ik ook een andere club gezocht!).
Helivliegen (althans pogingen daartoe) ook in mode 2, doe ik tot nu toe alleen op de sim en sinds enkele weken met een T-rex (sporthal en eigen tuin). Het hoveren gaat nu redelijk, maar ik zie er nogal tegenop om nu in mijn eentje verder te gaan sturen. Denk dat ik maar eens een vliegschool in de buurt ga zoeken. Heli-leren gebeurt via kabel dus dan is er zowieso geen probleem met modes.
Grtz, Hans

Zelf vind ik jammer eigenlijk dat ik met mode 1 vlieg.. dan worden pyroflips bijna onmogelijk xD

Zelf vind ik jammer eigenlijk dat ik met mode 1 vlieg.. dan worden pyroflips bijna onmogelijk xD

Wat een onzin, ik heb vanmiddag nog staan piroflippen op mode 1.

Dennis (Sprokkel) kan het ook op de simulator en probeerde het vanmiddag na maanden niet gevlogen te hebben ook en dat lukte bijna... het leken meer piro tic toc's maargoed, ook gaaf!

OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN,
En owjah, nog wat meer oefenen!

Cheers,

Richard

Jah.. Ik heb zelf ook contact met Z900 en ik heb een weekje geleden mn T-Rex 450S ontvangen :D

Ik wacht nog ff op mn gereedschap en dan kan ik mn flybar erop zetten.
Daarna de electronica! :D

9 Gram Towerpro's
GY401
Robbe Micro Ontvanger
Himodel 3s1p 1700 mah

:o

Voor deze heli heb ik alleen met een Walkera 04 gevlogen..
Maar op de sim kan ik 3D vliegen zonder te crashen dus ik waag het erop! :P

Ik vind het wel erg stimulerend dat je dat kan.. ik werd een beetje gedemotiveert als ik zag dat goede helivliegers met mode 2 vliegen...
Maar nu ik dit hoor zit ik weer vol met energie! :D

Grt. Nick

Ik denk dat ik in mode 2 vlieg. Dat stond toch in de handleiding dat deze er standaard opstond.(gas en rudder links)
Ik ben dan ook nog maar een beginner. :D

ik begrijp niet waarom de ene mode voordelen kan hebben tov de andere 'bij helivliegen' of op welke manier dan ook.
de afstandbediener is symmetrisch, de duimbediening is symmetrisch, en een helicopter/vliegtuig is ook symmetrisch,
dus hoe kan er dan een verschil zijn in 'voordelen'?

Helivliegen lijkt mij makkelijker omdat je 1 stick gebruikt om te hoveren en de andere voor andere dingen..

Met vliegtuigen weet ik t niet zeker maar ik vond zelf mode 1 secuurder vliegen omdat je 1 stick gebruikt als aileron en de andere voor elevator..

Vortex zei:
Helivliegen lijkt mij makkelijker omdat je 1 stick gebruikt om te hoveren en de andere voor andere dingen..
maar zijn mode1 en mode2 niet exact hetzelfde behalve dat de 2 hendels van plaats verwisseld zijn? dus dat maakt toch niks uit dan?

Mode 1 heeft elevator en rudder aan de linker kant en gas en ailerons aan de andere kant..

Mode 2 heeft aileron en rudder aan dezelfde kant..

Dat is t verschil..

Luister naar Dennis..
Je vliegt mode 2 dit is in het 3d gebeuren wel makkelijker bij pyroettende figuren.Je beheerst dit al, dus gewoon zo laten..
Je kan al vliegen neem ik aan ? Als je een nieuw figuur wil proberen dan vraag je aan een instructeur of hij jou backup wil zijn met kabel ertussen.

Ik heb mezelf leren vliegen op mode 1 omdat ik al 3 weken vliegtuig ervaring had:D toen de eerste looping en de grond in gegaan. Toen kwam ik via het forum met Richard in aanraking en die heeft een aantal keer als backup fungeerd als ik een beetje onzeker was over een nieuw figuur. Hij heeft overigens nooit in hoeven grijpen.

Het komt er dus op neer veel te oefenen op de sim beheers je het daar dan kan je het in het echt ook.
Zijn het echt de regels van de club dan nieuwe club zoeken.

Groet,
Dennis

Back