Heli vlieglessen

Die paar linkjes van mij kunnen echt niet op tegen live denk hier aan, heb je daar aan gedacht, hou in de gaten, heb je dit gecheckt ... En live kun je horen, zien en ruiken, dat kan (nog?) niet via een forum.

Leren vliegen...

Ikzelf heb mezelf leren vliegen met een fp heli. de piccolo v2.
Verschrikkelijk veel gecrasht met dat ding.. maar dat apparaat spetterde volledig uit elkaar, en kon je ook zo weer in elkaar klikken.
95% van de keren geen schade..

Daarna meteen naar de 450. Rob van de leverancier uit pijnacker had hem ingesteld en ingevlogen..
En zowaar: ik vloog er zo mee weg! Verademing om te vliegen..
Na weer wat jaren de 600 erbij genomen. Zelf afgesteld, maiden weer door Rob laten doen.
Mede door de brandstofmotor in de heli, die op dat moment nog een beetje nieuw was voor me.

Toen ook een club opgezocht. brevet gehaald. en meteen bestempeld tot instructeur :mrgreen:
Ik ben dus ook een voorbeeld van het feit dat je makkelijk zelf kunt leren vliegen.
toch had een instructeur me er sneller doorheen kunnen krijgen..
Ik heb nu letterlijk zelf al mn vliegfoutjes opgespoort, en zelf geprobeert te verbeteren. Nu zie ik al deze dingen terugkomen bij de leerlingen in de club..
grappig ;-)

En zeg het ook als ik het zie.
fout 1: overcorrigeren
fout 2: te weinig corrigeren (vaak pitch..)
fout 3: te lang vliegen, concentratieverlies, maar toch doorgaan
fout 4: met de staart omlaag, de heli relatief hard tegen de grond prikken. of opstijgen, en tegelijk de staart alvast omlaag duwen.. slecht voor het gras, slecht voor de staart..

Ik merk ook, dat sommigen soms zo hard proberen te hooveren, dat ze vergeten de heli rustig te houden.
Of een overdreven angst voor wind.. zucht in het gezicht, en ze geven alvast volgas "want de heli zal vast omlaag duiken door die wind"
Ik zie het ook nog wel eens dat mensen de heli graag naar zich toe corrigeren..
heli kort voor zich, en steeds weer die staart omlaag zien gaan.. en recht op zich af laten komen. vind ik eng.. 1 keer te laat terugcorrigeren, of de staart niet goed in de peiling en de beginner vliegt zichzelf aan..

En nogmaals.. heb het zelf ook allemaal fout gedaan (gelukkig zonder schade), maar iemand die dit had gemeld als ik het niet goed deed had wel veel tijd gescheeld..

Daarnaast ben ikzelf ook redelijk geduldig, kan mezelf echt verplichten sommige dingen niet, of juist wel te doen.
genoeg geduld, en je komt er wel.
maar tijd en geld spelen ook een factor ;-)

Geduld en zelfdiscipline is wat je ruim nodig hebt en waar het bij nog al wat beginners aan ontbreekt. Er zijn nog al wat van die mensen die een vliegend model kopen en dan denken dat ze er de volgende dag al direct mee kunnen vliegen.
We hebben dat soort "vliegers" bij ons op de club zien komen en ook weer zien gaan. Na een paar weken waren ze het zat en gingen ze vissen of hadden ze een race autootje gekocht. :rolleyes: Een paar dagen daarna staat de zaak te koop op marktplaats of zo.

Je ziet het hier op het forum vaker, en de regel bevestigd zich regelmatig: Iedere groep modelbouwers (boten, vliegtuigen, auto's, heli's, multicopters) trekken hun eigen type mensen aan.

Heli's heb je geduld voor nodig.. Meer dan bij de andere categorien..
maar als het dan eenmaal lukt, is dat zo geweldig :mrgreen:

Zo, wat een druk topic is dit ineens geworden! :D

Ik zie dat ik in elk geval niet de enige ben die het zichzelf geleerd heeft. Dat leek me ook al sterk. Ik ben het ook wel eens met de meesten hoor: als lessen tot de mogelijkheden behoort, doen! Maar als het niet kan, blijf ik erbij dat je in principe jezelf kan leren vliegen, ook zonder veel kosten!

Met onderstaande ben ik het echt niet eens:

Bot gezegd: IEDEREEN kan het zelf leren, als die persoon maar lang genoeg volhoud en een voldoende diepe beurs heeft. Maar dat laatste zeg je er niet bij, je zegt zelfs "dat dat wel kan zonder al te veel schade" en dat is dus simpelweg niet zo.

Het kan wel degelijk zonder schade. Ik heb met mijn dragonfly (waarmee ik heb leren hoveren) nooit schade gehad. Mijn eerste schade met mijn T-Rex was pas jaren nadat ik had leren vliegen. Door een stommiteit, verblind door de zon.

Nogmaals, ik kan nooit de enige persoon op aarde zijn die zichzelf heeft leren heli vliegen zonder schade. Het is alleen een kwestie van heel veel geduld hebben, zoals velen onder mij al hebben aangegeven. Gewoon niet te snel de volgende stap willen zetten. Als je nu zegt: 'de meesten hebben dat geduld niet, dus lukt het de meesten niet'. Ok, daar wil ik in mee gaan. Misschien hoor ik tot de 5% met voldoende geduld. Of tot de 1% of tot de 0.1%. Maar dat is dan puur een kwestie van geduld, niet van bijzondere skills. O ja, dat IEDEREEN het kan, heb ik ook nergens beweerd. Ik heb gezegd dat het kan, in het algemeen. In die zin van: 'het is niet onmogelijk'. Althans, zo heb ik het bedoeld, maar misschien kwam dat niet zo over.

Maar om het volledige verhaal te vertellen: vliegen met vliegtuigen heb ik mezelf ook geleerd, en dat heeft me wel menig vliegtuig gekost. Het nadeel van een vliegtuig is nu eenmaal dat je niet 'een beetje' kunt vliegen. Zodra hij vliegt, vliegt ie en kom je alleen maar heel beneden door netjes te landen.

Bij mijn dragonfly heb ik eerst de reflex aangeleerd: probleem -> gas dicht. Zolang je niet hoger dan 50 cm zit, overleeft een fp dragonfly dit zonder schade. Bij een T-Rex is dat wellicht al weer anders, nooit geprobeerd ;). Die reflex van 'gas dicht' heb ik inmiddels weer afgeleerd hoor. Niet meer nodig. Ook niet wenselijk ;)

Wat betreft deze:

En die heli staat in het midden van dat stuk, en jij aan de kant.
Je vliegt dus met een helie op plm 2 meter van je neus in een relatief hele kleine ruimte terwijl je nog niet kunt (helie)vliegen.

Ik zou dat toch niet doen..... :rolleyes:

Nee, het was iets minder erg. Ik had een open keuken en kon dus zeker een meter of 4 van de heli af staan en hem goed zien. De 4x4 meter was echt helemaal voor de heli, daar hoefde ik zelf niet bij :D

.... Maar om het volledige verhaal te vertellen: vliegen met vliegtuigen heb ik mezelf ook geleerd, en dat heeft me wel menig vliegtuig gekost. ...
Aha! Nu komt de aap uit de mouw Pieter ;) Je had dus al modelvlieg- en modeltechniek ervaring, dat scheelt enorm. Ik ben ooit tegelijk met iemand anders gaan heli-vliegen, lang, lang gelee. En ook al was ik net als hij gezegend met een behoorlijk technisch inzicht en achtergrond, bij hem ging het een stuk sneller doordat hij vlieg-ervaring had (F3A toestellen o.a.).

Ja, maar dat had ik in mijn eerste reactie in dit topic (inmiddels vele items terug :)) ook eerlijk gezegd hoor:

Ik moet daarbij wel zeggen dat ik al een zeer ervaren vliegtuigvlieger was toen ik begon, maar van de andere kant: voor het eerste deel dat je moet leren, het hoveren, heeft dat naar mijn idee niet eens zoveel voordeel.

Zie hier voor het hele verhaal, inclusief vliegles :D:
[post4]

Ik vind alleen hoveren met een heli heel iets anders dan vliegen met een vliegtuig. Dus het leek mij dat ik weinig voordeel had van het vliegen met vliegtuigen. Maar misschien zit ik er naast.

Bij voluit vliegen zie ik wel voordeel. Als ik op flinke snelheid achtjes vlieg met mijn heli, lijkt dat best wel op achtjes vliegen met mijn vliegtuigen. Alleen kun je bij een vliegtuig prima zonder richtingroer en bij een heli heb je de linkerstick echt wel nodig. Merkte ik tot mijn schrik de eerste keer :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Aha, gezien maar vergeten. Qua hoveren maakt vliegtuig-ervring m.i. niet viel uit heb ik toen gemerkt, qua rondvliegen helpt fixed-wing ervaring zeker. En je kent de techniek al.

Het kan wel degelijk zonder schade. Ik heb met mijn dragonfly (waarmee ik heb leren hoveren) nooit schade gehad. Mijn eerste schade met mijn T-Rex was pas jaren nadat ik had leren vliegen. Door een stommiteit, verblind door de zon.

Nogmaals, ik kan nooit de enige persoon op aarde zijn die zichzelf heeft leren heli vliegen zonder schade. Het is alleen een kwestie van heel veel geduld hebben, zoals velen onder mij al hebben aangegeven. Gewoon niet te snel de volgende stap willen zetten. Als je nu zegt: 'de meesten hebben dat geduld niet, dus lukt het de meesten niet'. Ok, daar wil ik in mee gaan. Misschien hoor ik tot de 5% met voldoende geduld. Of tot de 1% of tot de 0.1%. Maar dat is dan puur een kwestie van geduld, niet van bijzondere skills. O ja, dat IEDEREEN het kan, heb ik ook nergens beweerd. Ik heb gezegd dat het kan, in het algemeen. In die zin van: 'het is niet onmogelijk'. Althans, zo heb ik het bedoeld, maar misschien kwam dat niet zo over.

Maar om het volledige verhaal te vertellen: vliegen met vliegtuigen heb ik mezelf ook geleerd, en dat heeft me wel menig vliegtuig gekost. Het nadeel van een vliegtuig is nu eenmaal dat je niet 'een beetje' kunt vliegen. Zodra hij vliegt, vliegt ie en kom je alleen maar heel beneden door netjes te landen.

Bij mijn dragonfly heb ik eerst de reflex aangeleerd: probleem -> gas dicht. Zolang je niet hoger dan 50 cm zit, overleeft een fp dragonfly dit zonder schade. Bij een T-Rex is dat wellicht al weer anders, nooit geprobeerd ;). Die reflex van 'gas dicht' heb ik inmiddels weer afgeleerd hoor. Niet meer nodig. Ook niet wenselijk ;)

Je bent wel een beetje onredelijk nu...

Je zegt enerzijds dat het kan (ik heb ook nooit gezegd dat het NIET kan) maar je bent het NIET eens met mijn stelling dat OF het kan afhangt van of je een voldoende diepe beurs hebt, en vervolgens ga je doodleuk vertellen dat toen je leerde vleugeltjes vliegen, dat het je toen WEL de nodige schade gekost heeft....

Vervolgens ga je allemaal randvoorwaarden stellen, zoals heli''s die je van 50 cm hoogte zonder schade in het gras kan pletteren etc etc....

Beetje bullshit allemaal, want je zegt eerst dat je het niet met me eens bent, om vervolgens vrolijk te gaan vertellen dat ik wel gelijk heb....

Heel bot gezegd: wat ik eerder zei, BLIJFT overeind, OOK in je eigen beweringen: je loopt verhoogde kans op schade.

Je hebt als vleugelvlieger in bepaalde opzichten heel, echt hééél veel voordeel, ook al is hooveren niet met vleugelvliegen te vergelijken: Je hebt reeds stickgevoel (bent reeds gewend met je handen te reageren op wat je ogen doen, en hebt reeds gevoel voor proporties: meer of minder uitslag, en wat dat doet). Daarnaast heb je ook reeds een beetje "luchtgevoel" ofwel je weet reeds dat lucht geen vast medium is zoals een modelautootje op straat: dat je model continue iets gecorrigeerd dient te worden, en je bent daar op voorbereid. Je weet ook, dat als je wat rol geeft en daarna loslaat, dat de ligging dan zo blijft, en dat de kist niet weer terugrolt als je de stick loslaat. Dat scheelt ECHT ENORM!

Veel van mijn leerlingen hebben die voorsprong niet, en verwachten überhaupt niet dat de heli iets anders doet dan stilhangen als ze de sticks loslaten. Die verwachten dat de heli dezelfde stand aanneemt als de stick, en houden de stick dus vast als ze de heli een beetje scheef willen hebben.
En dat zijn de gezegenden, want het meerendeel verwacht een aan/uit reactie, en drukt de stick botweg in de hoek als je zegt "nu een beetje links"....

En al die mensen, die hebben WEL enorm veel doorzettingsvermogen
nodig, want niet iedereen heeft na de eerste crash gelijk door waar het aan lag. Die gebeurt namelijk vaak zo snel dat ze niet eens door hebben DAT ze wat fout deden. En vaak na de tweede crash ook nog niet, wellicht na de derde dat er wat gaat dagen.... En dan hebben ze nog vele, vele crashes te gaan, want ze moeten eerst stickgevoel ontwikkelen, en daarna komen ze pas aan leren vliegen toe....

DAT is de realiteit.

Maar het kan inderdaad, ik heb het ook gedaan. In mijn geval heeft het anderhalf jaar geduurd voor ik de heli voor het eerst zonder schade mee terug kon nemen vanaf het veld....

Groet, Bert

Je bent wel een beetje onredelijk nu...

Je zegt enerzijds dat het kan (ik heb ook nooit gezegd dat het NIET kan) maar je bent het NIET eens met mijn stelling dat OF het kan afhangt van of je een voldoende diepe beurs hebt, en vervolgens ga je doodleuk vertellen dat toen je leerde vleugeltjes vliegen, dat het je toen WEL de nodige schade gekost heeft....

Ik ben niet onredelijk en ik ben het ook niet met je eens. Nog steeds niet. Je haalt vliegtuigen en heli's door elkaar. Mijn stelling ging over heli's.

Dat je niet zonder schade zelf kunt leren vliegen met vliegtuigen, daar zijn we het over eens. En dat is ook logisch. Als een vliegtuig eenmaal vliegt, moet je zowel een circuit kunnen vliegen als landen. Dat kun je niet als beginner. Dus gaat het mis.

Maar met een heli kun je wel rustig aan beginnen. Je kunt best een paar cm boven de grond hoveren en stoppen als het niet direct lijkt te lukken. Jij blijft volhouden dat zelf leren heli vliegen wel kan, maar alleen met een dikke beurs.

Ik blijf beweren dat het ook zonder dikke beurs kan. We zijn het dus zeker niet eens.

Waar je wellicht wel een punt hebt, is dat vliegtuig ervaring een groot voordeel is, ook bij leren hoveren. Je argumenten klinken plausibel. Ik kan natuurlijk niet meer nagaan of ik het ook had kunnen leren zonder vliegtuigervaring.

Goed, ik pas mijn stelling iets aan:

Als je veel vliegtuigervaring hebt, kun je zelf leren heli vliegen. Ook zonder dikke beurs!

Hier blijft de crash schade (en aantal crashes) toch serieus binnen de perken hoor. En vorig jaar deze tijd had ik nog NOOIT een heli gevlogen (tenzij jullie een PicooZ als heli durven benoemen ;-) ).
Half augustus vorig jaar een 4-kanaals coaxiale heli gekocht en van daaruit is het helivliegen gegroeid.

Huidige stand:
Sim: misschien totaal 15uur?
mCPx: 107 lipo's
300x: 35 lipo's
Trex450: 12 lipo's
(héél, héél klein beetje Trex500)

Rustig aan, niet voor willen lopen en de heli blijft heus wel heel. Ook zonder instructeur.
Alleen heb ik zonder instructeur geen enkele backup. Geen enkele...

Vleugelvliegen is absoluut geen zekerheid voor snel en schadevrij heli kunnen vliegen...
Ik zie vleugelmensen vaak te weinig met pitch werken, en hierdoor de heli in de grond neerzetten.

Vliegtuigmensen zijn ook veel minder gewend om met de staart te werken. Terwijl deze bij een heli nog al eens regelmatig een haartje wegloopt.

Zoals ook brutus bedoelt..
alles kan.
maar alles met zijn mitsen en maren.
Aangenomen dat een beginner een 450 cp pakt..
een absolute beginner prakt deze een aantal keren in de grond. Feit.
Geen instructeur, alleen internet, geen feeling. En afstellen gaat een tik gevoel in zitten. Teveel dingen die samenwerken. Teveel kleine dingen die grote gevolgen hebben.
Rtf bestaat niet in heli's van deze maat..

Heb je dat goed, heb je nog het vliegen zelf..
ik heb een paar gevorderd vliegtuigvliegers onder mijn hoede gehad.
allemaal hebben ze dankzij een instructeur schade beperkt of voorkomen doordat een instructeur ze op hun pitchgedrag wees..

En alvast waarschuwde..
etc. En er zijn er zo ook een paar die de staart in de grond planten met landen.

alles kan. Maar het is gewoon geen algemeen feit dat iedereen zo wegvliegt met een cp.
het kan. Maar de gemiddelde mens vliegt schade in het proces.
Doe je dat niet, ben je een stuk geduldiger dan de meesten, en misschien wat meer natuurtalent dan de meesten.

instructeur beperkt schade, en verkort de leerweg.
maakt dat je niet uit, mag je dit natuurlijk zelf weten..
maar vertel niet dat iedereen het moet kunnen.
dat is namelijk echt niet zo.

Ik ben niet onredelijk en ik ben het ook niet met je eens. Nog steeds niet. Je haalt vliegtuigen en heli's door elkaar. Mijn stelling ging over heli's.

De onredelijkheid zit in dat je argumenten door elkaar haalt, en dat je DENKT dat ik niet weet van vliegtuigen....

Ik ben zelf ook begonnen met vliegtuigen, en hoewel ik er daar ook de nodige van geprakt heb, is de kans dat je met een goede trainer zelf leert vliegen redelijk groot: ik heb dat ook grotendeels zelf gedaan (eerste kist zelf aan gort "gevlogen":rolleyes:, daarna heeft er drie keer een instructeur naast me gestaan, en ondanks dat ik verder nog niks kon, heb ik mezelf daarna wel leren landen, daarna circuits geleerd, etc etc). Heel lang geleden....
Maar toen was ik net 15 en zoog ik kennis en vaardigheden nog op als een droge spons, zoals veel mensen op die leeftijd.

Maar ik haal die dingen echt niet door elkaar, ik denk, dat ik gezien de nogal grote hoeveelheid leerlingen die ik in de afgelopen 30+ jaar heb leren vliegen met zowel vleugels als met heli's, een redelijk goed beeld heb van wat er wel en niet kan, en wel of niet makkelijk gaat.

Ik heb vrij sterk de indruk dat jij denkt in de trant van "als ik het kan moet een ander het ook zo kunnen", en verder weinig vergelijkingsmateriaal hebt.

Ik kijk daarentegen naar het gemiddelde van nu toch wel zo dik over de 100 mensen die ik heb leren vliegen over al die jaren...

Je onredelijkheid schuilt in het feit dat je tegelijk erkent dat het snel fout kan gaan, maar "jij kunt nooit de enige zijn die het geleerd heeft zonder schade". Dat laatste klopt, maar dat geluk of toeval wat jij hebt, heeft NIETS te maken met of het vaak voorkomt of niet. Aan die bewering KUN je gewoon niet ophangen "dat het gerust kan zonder les", of "dat je het ook zonder dikke beurs kunt leren". Dat is gewoon niet realistisch

En dat laatste, dat bepaalt of het een verstandige zaak is om les te nemen, of dat je kunt zeggen "het kan wel"....
De cijfers zeggen: het kan niet.

het wordt tegenwoordig wel steeds waarschijnlijker, deels omdat er heli's zijn die bijna niet te beschadigen zijn (maar dat is hetzelfde als zeggen dat je schadevrij en zonder rijles kunt leren autorijden, als je eerst voldoende in de botsautootjes oefent) en deels omdat er simulators zijn die hetzelfde effect bereiken.

Maar dat verandert niets aan het feit, dat als iemand, of die nu wel of geen vleugels gevlogen heeft, zonder hulp een heli opstart, anders dan een MCPX o.i.d, met zeer grote waarschijnlijkheid binnen 10 seconden brokken maakt, en slechts een enkeling red dat zonder schade op... Zelfs bij de mensen die eerst met een SIM geoefend hebben, komt schade nog steeds redelijk vaak voor. Als ik het schatten moet, boven de 50% (maar ik heb daar geen keiharde gegevens over, ik baseer me nu op wat ik zie bij leerlingen die voor ze aan lessen begonnen, eerst op de sim geoefend hadden, daarvan was minstens 50% gegarandeerd binnen de eerste twee vliegmiddagen met brokken thuis gekomen).

Maar mensen zijn rare wezens: er wint er iedere week maar één de staatsloterij, en toch hopen we allemaal dat wij die ene zijn en kopen we allemaal een lot....
Ik heb alleen nog nooit een winnaar zien roepen: "zie je wel dat iedereen miljonair kan worden?"

Groet, Bert

Bert , ik ben het voor de volle 100% met je eens.. :thumbsup:

Zoals ik al schreef heb ik het heli vliegen ook voor het grootste deel zelf geleerd, voor een groot deel op een simulator. Dat was toen één van de eerste computer simulators die te koop was. Toen ik na een jaar!!!! zo ver was dat in een "echte" heli kocht schrok ik me de eerste keer dat ik hem probeerde een slag in de rondte, dat ding was veel feller en onstabieler dan de simulator heli!
Zeker een half jaar ben ik met die heli bezig geweest zonder ernstige schade en werd mijn vertrouwen steeds groter. Na een zware crash was dat vertrouwen een heel stuk minder wat pas terug kwam tijdens de lessen die ik toen heb gekregen. Ik weet het niet precies meer maar ik ben vijf zondag middagen bij Gerrit op het veld geweest en heb zo om en nabij de vijf uur les gehad. De eerste twee lessen waren grotendeels nodig om bepaalde dingen die ik mij zelf verkeerd had aangeleerd weer af te leren en daarna weer goed aan te leren. En dat is best lastig. :mrgreen:

Heli les geef ik niet maar les met vleugel vliegtuigen wel. Het is nog niet eens zo lang geleden dat ik een oude rot in het modelvliegen heb geleerd hoe hij goed moest landen. 8O Die man vloog al minstens dertig jaar maar had zichzelf een verkeerde manier van aanvliegen en laden aangeleerd waardoor de landing vrijwel nooit een landing was maar meer een gecontroleerde crash. Toen hij een keer bij ons op het veld was eindige de eerste vlucht van hem in de sloot langs ons veld door die verkeerde manier van aanvliegen.
Niets ten nadele van die man maar hij had even iemand nodig die hem kon wijzen op wat hij fout deed. Met mijn eigen model heb ik het hem ook laten zien. Hij nam het gelukkig direct aan en is gaan oefenen. Ik ben bij hem gaan staan en heb aanwijzingen gegeven. Aan het einde van de middag had hij het goed door waarna hij gewoon ZELF is doorgegaan met oefenen. Ik ben er zeker van dat hij het nu wel goed doet en dat zijn landingen er nu vele malen beter uitzien.

Ben ik zo'n goede leraar? Niks hoor, ik heb het zelf ook vele jaren op die verkeerde manier gedaan. :oops: Pas toen ik mijn PPL ging halen en de instructeur een paar keer moest ingrijpen om te voorkomen dat ik het vliegtuig in de bomen voor de landingsbaan zou planten kreeg ik dat door. Pas toen leerde ik goed aanvliegen en landen! In mijn eentje zou ik daar niet zo snel achter zijn gekomen. Daar zijn die instructeurs dan ook voor. Weest verstandig en "gebruik" ze!!!!!!

Bedenk ook dat op forum sprake is van een zeer slechte steekproef: mensen die het niet leren, zullen dat niet melden, die blijven gewoon weg.

Bedenk ook dat op forum sprake is van een zeer slechte steekproef: mensen die het niet leren, zullen dat niet melden, die blijven gewoon weg.

Of juist andersom? Mensen die problemen hebben (met bouwen of vliegen) komen hier voor advies. Mensen die zich prima redden, blijven weg.

Als ik naar mezelf kijk: vliegen met vliegtuigen doe ik al 30 jaar. Daar hoeft niemand me nog iets over te vertellen. Dus in het vliegtuigforum kom ik nooit.

Maar speedbootjes zijn relatief nieuw voor mij. Daar kan ik nog veel over leren. Dus in dat forumdeel kom ik veel.

Wat Ron volgens mij wil zeggen:

Iemand die op een mooie zomerdag een modelwinkel binnen stapt en er buiten gaat met een 450-size heli met alle randonderdelen, de heli diezelfde dag nog de vernieling in vliegt, vervolgens de heli laat herstellen en weer de vernieling in vliegt. Om dan alles in een doos op zolder te zetten.
Zo iemand ga je hier niet horen. En zo zijn er ook veel.

Ik heb vrij sterk de indruk dat jij denkt in de trant van "als ik het kan moet een ander het ook zo kunnen", en verder weinig vergelijkingsmateriaal hebt.

Dat is waar, ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal. Ik heb alleen geconcludeerd dat als ik het kan, er vast wel meer mensen zijn die het kunnen. Maar je hebt gelijk, ik kan geen zinnig woord zeggen over de aantallen.

Wel zie ik in dit draadje al dat ik in elk geval niet de enige ben:

Hier blijft de crash schade (en aantal crashes) toch serieus binnen de perken hoor. En vorig jaar deze tijd had ik nog NOOIT een heli gevlogen.

Rustig aan, niet voor willen lopen en de heli blijft heus wel heel. Ook zonder instructeur.

Om je voor te zijn :): nee, hier kan ik inderdaad nog steeds geen conclusies qua getallen uit halen.

Maar ik had eerder in de discussie al toegegeven niet zeker te zijn van de getallen:

Als je nu zegt: 'de meesten hebben dat geduld niet, dus lukt het de meesten niet'. Ok, daar wil ik in mee gaan. Misschien hoor ik tot de 5% met voldoende geduld. Of tot de 1% of tot de 0.1%. O ja, dat IEDEREEN het kan, heb ik ook nergens beweerd. Ik heb gezegd dat het kan, in het algemeen.

Wat ik me wel afvraag: zou het niet kunnen dat je zelf ook een vertekend beeld hebt van de aantallen, juist omdat je instructeur bent? Er zijn tegenwoordig best veel vrije vliegers, die zonder club vliegen, gewoon op de hei, in een park of een industrieterrein. Een deel ervan doet alles zelf. Een deel zal het niet alleen lukken, maar vind het wel heel leuk. Mogelijk dat juist deze mensen besluiten les te nemen of bij een club te gaan. Ik beweer niet dat het zo is hoor, ik noem het alleen als optie.

Maar nogmaals, ik kan niks zinnigs zeggen over de getallen. Ik bestrijd alleen dat het niet kan. Om je eigen lotto voorbeeld aan te halen: het feit dat de kans zo klein is dat je de lotto wint, wil niet zeggen dat het niet kan. Je kunt hooguit zeggen dat het onwaarschijnlijk is. En de kans om zelf te kunnen leren heli vliegen, lijkt me nog wel een stuk groter dan de kans om de lotto te winnen.

Nog een aanpassing dan :D ->

"Sommige mensen met veel vliegtuigervaring kunnen zelf leren heli vliegen, zonder instructuur en zonder veel schade."

Hierbij is 'sommige' een percentage tussen de 0.1% en 99%

(En hiermee is het dan eigenlijk zo'n VN slotverklaring geworden, die niets zegt, maar waarmee wel alle deelnemers het eens zijn :D)

Misschien moeten we het hierbij maar laten, anders wordt het alleen maar een herhaling van standpunten.

Ik heb het vliegen ook zelf geleerd zonder enige rc ervaring.
Mijn heli virus begon met een picooz daarna een coax van graupner.
Toen een blade msr en ik bleef het leuk vinden.
Daarna dacht ik aan cp te beginnen met een dx6i en mcpx en phoenix simulator.
En ik heb daar giga veel mee geleerd en ook heel veel gecrashed.
Maar als je iets graag wil en je wilt er ook tijd instoppen dan is het zeker te doen.

Back