ron van sommeren
Forum veteraan
Die paar linkjes van mij kunnen echt niet op tegen live denk hier aan, heb je daar aan gedacht, hou in de gaten, heb je dit gecheckt ... En live kun je horen, zien en ruiken, dat kan (nog?) niet via een forum.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
En live kun je horen, zien en ruiken, dat kan (nog?) niet via een forum.
Bot gezegd: IEDEREEN kan het zelf leren, als die persoon maar lang genoeg volhoud en een voldoende diepe beurs heeft. Maar dat laatste zeg je er niet bij, je zegt zelfs "dat dat wel kan zonder al te veel schade" en dat is dus simpelweg niet zo.
En die heli staat in het midden van dat stuk, en jij aan de kant.
Je vliegt dus met een helie op plm 2 meter van je neus in een relatief hele kleine ruimte terwijl je nog niet kunt (helie)vliegen.
Ik zou dat toch niet doen.....![]()
Aha! Nu komt de aap uit de mouw Pieter.... Maar om het volledige verhaal te vertellen: vliegen met vliegtuigen heb ik mezelf ook geleerd, en dat heeft me wel menig vliegtuig gekost. ...
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik al een zeer ervaren vliegtuigvlieger was toen ik begon, maar van de andere kant: voor het eerste deel dat je moet leren, het hoveren, heeft dat naar mijn idee niet eens zoveel voordeel.
Het kan wel degelijk zonder schade. Ik heb met mijn dragonfly (waarmee ik heb leren hoveren) nooit schade gehad. Mijn eerste schade met mijn T-Rex was pas jaren nadat ik had leren vliegen. Door een stommiteit, verblind door de zon.
Nogmaals, ik kan nooit de enige persoon op aarde zijn die zichzelf heeft leren heli vliegen zonder schade. Het is alleen een kwestie van heel veel geduld hebben, zoals velen onder mij al hebben aangegeven. Gewoon niet te snel de volgende stap willen zetten. Als je nu zegt: 'de meesten hebben dat geduld niet, dus lukt het de meesten niet'. Ok, daar wil ik in mee gaan. Misschien hoor ik tot de 5% met voldoende geduld. Of tot de 1% of tot de 0.1%. Maar dat is dan puur een kwestie van geduld, niet van bijzondere skills. O ja, dat IEDEREEN het kan, heb ik ook nergens beweerd. Ik heb gezegd dat het kan, in het algemeen. In die zin van: 'het is niet onmogelijk'. Althans, zo heb ik het bedoeld, maar misschien kwam dat niet zo over.
Maar om het volledige verhaal te vertellen: vliegen met vliegtuigen heb ik mezelf ook geleerd, en dat heeft me wel menig vliegtuig gekost. Het nadeel van een vliegtuig is nu eenmaal dat je niet 'een beetje' kunt vliegen. Zodra hij vliegt, vliegt ie en kom je alleen maar heel beneden door netjes te landen.
Bij mijn dragonfly heb ik eerst de reflex aangeleerd: probleem -> gas dicht. Zolang je niet hoger dan 50 cm zit, overleeft een fp dragonfly dit zonder schade. Bij een T-Rex is dat wellicht al weer anders, nooit geprobeerd. Die reflex van 'gas dicht' heb ik inmiddels weer afgeleerd hoor. Niet meer nodig. Ook niet wenselijk
![]()
Je bent wel een beetje onredelijk nu...
Je zegt enerzijds dat het kan (ik heb ook nooit gezegd dat het NIET kan) maar je bent het NIET eens met mijn stelling dat OF het kan afhangt van of je een voldoende diepe beurs hebt, en vervolgens ga je doodleuk vertellen dat toen je leerde vleugeltjes vliegen, dat het je toen WEL de nodige schade gekost heeft....
Ik ben niet onredelijk en ik ben het ook niet met je eens. Nog steeds niet. Je haalt vliegtuigen en heli's door elkaar. Mijn stelling ging over heli's.
Bedenk ook dat op forum sprake is van een zeer slechte steekproef: mensen die het niet leren, zullen dat niet melden, die blijven gewoon weg.
Ik heb vrij sterk de indruk dat jij denkt in de trant van "als ik het kan moet een ander het ook zo kunnen", en verder weinig vergelijkingsmateriaal hebt.
Hier blijft de crash schade (en aantal crashes) toch serieus binnen de perken hoor. En vorig jaar deze tijd had ik nog NOOIT een heli gevlogen.
Rustig aan, niet voor willen lopen en de heli blijft heus wel heel. Ook zonder instructeur.
Als je nu zegt: 'de meesten hebben dat geduld niet, dus lukt het de meesten niet'. Ok, daar wil ik in mee gaan. Misschien hoor ik tot de 5% met voldoende geduld. Of tot de 1% of tot de 0.1%. O ja, dat IEDEREEN het kan, heb ik ook nergens beweerd. Ik heb gezegd dat het kan, in het algemeen.