heli vliegt schuin?

• Topicstarter Topicstarter Shark
  • Startdatum Startdatum
al hartelijk bedankt voor al deze uitleg! ik wist niet dat er zelfs al professors over bezig geweest zijn, om dit alles uit te schrijven in artikels 8O

maar ik denk toch dat er 1 heli op nitro is die deze krachten dan niet heeft :wink:

normal_006.jpg

zijn er misschien nog enkele verborgen krachten die een heli heeft? Die we enkel zien als we er echt op letten? :) vind het wel interessant :D

Elke heli met twee contraroterende rotors heeft geen last van scheefhangen, of het nou Flettner is, een Vertol, een Piasecki 'Vliegende Banaan' (beiden tandem) of een Kamov (coaxiaal).

Bovenstaande heli is de Wisnicopter van Wil Snitjer, foto's en fillum:
http://www.snitjer.net/

Met Google is er ook het e.e.a. op internet over te vinden.

Hallo Kuperus,

Model helikopters kennen zeker translatie lift.

Hoe groter ze zijn hoe meer.

Maar in je gegevens schrijf je dat je piloot bent, ik neem aan dat je piloot bent in een fix wing ( vliegtuig) .

waar vlieg je doorgaans ,toevallig op Lelystad

groeten,

leo

@PH-JGR: ik vlieg zowel heli als fixed-wing, daarom ook mijn vraag, heb zelf weinig ervaring met model heli`s.

ik zou verwachten dat je er wel profijt van hebt, maar of het ook bruikbaar/merkbaar is weet ik niet...

ik vlieg op bijna elk veld boven de rivieren en een enkel er onder :)....

Texel, Eelde, Teuge, Lelystad, Hilversum, Rotterdam, Maastricht, Bergen op Zoom (helispot)

@ron: inderdaad, de lift die je krijgt doordat je voorwaartse airspeed hebt.

Hoi,

Kort gezegd,

Translatie lift heb je dus in de overgang van standvlucht naar richtingsvlucht.

Ik ben van mening dat je translatielift bij RC helikopters niet kunt voelen.

maar dat het er is is wel zeker

Als je van hover over gaat naar voorwaardse snelheid krijg je een kadotje en dat is die extra lift.

dat komt door dat je extra lift opwekt door de airspeed die je opbouw.je hoeft er niets voor te doen komt vanzelf.
Er is trouwens ook translatie lift in de hover als er meer wind is dan 12 tot 14 knots

Bij de meeste 1:1 helikopters is translatielift merkbaar tussen 12>15 knots,en uit zich in een lichte trilling of schudden

groeten,

Leo

kuperus zei:
volgens mij niet... als je voorwaartse snelheid ontwikkeld, ontwikkel je ook translatie lift...

Voorbeeld :

Heli A met half symetrische bladen hangt in de hoover naast heli B met vol symetrische bladen.
Plots gaat het heel hard waaien, heli A zal veel meer stijgen dan B.

Het lijkt mij dus wel van invloed.

ik weet niet of het effect zo groot is, of dat misschien de ene piloot het wel op vangt en de ander niet... zou ik zo niets over durven zeggen...

Hoi,

Voor de rotor maakt het eigenlijk niet uit,hoe de vereiste luchtmassa de rotor passeerd om de gewenste TRT( totale rotortrekkracht) te krijgen.Uit oogpunt van prestaties maakt het wel degelijk verschil.
De translatie lift is bv ook van toepassingop de te bereiken vliegplafonds.Zo zal het plafond bij een niet zuiver verticale stijgvlucht groter zijn dan bij een zuiver verticale stijgvlucht.

Dus zoals Kuperus al aan geeft"hoe meer voortwaardse snelheid des te meer translatie lift"

"Heli A met half symetrische bladen hangt in de hoover naast heli B met vol symetrische bladen.
Plots gaat het heel hard waaien, heli A zal veel meer stijgen dan B. "

Rene, wat jij daar opmerkt klopt,want een halfsymetrisch blad geeft de meeste lift waarde.

Want het is eigenlijk ook veel veiliger om een running take off te doen dan een verticale takeoff,zeker als je met volle tanks of op grote hoogte moet vertrekken.

Bij 1:1 helikopters zal je geen volsymetrische bladen tegen komen.wat natuurlijk te begrijpen is.

groeten,

Leo

Hallo,
PH-JGR schreef,
Ik ben van mening dat je translatielift bij RC helikopters niet kunt voelen.

maar dat het er is is wel zeker

Klopt, want je zit ook niet in een rc-heli.
Maar de lift kan je wel zichtbaar maken, je moet het een beetje oefenen.

Bij lichte wind breng je de heli, op voldoende hoogte, met de neus in de wind in de hoover.
Geef nu een kleine nick impuls naar voren (dus niet vasthouden), maar doe nu verder niets meer met de sticks.

De heli zal een kleine nick beweging laten zien maar pas na 2-3 sec langzaam naar voren gaan.
De heli maakt hierbij een lichte dalende vlucht voorwaarts en zal steeds meer snelheid opbouwen, wanneer
de heli voldoende snelheid heeft opgebouwd zal hij overgaan in een lichte stijgvlucht.
Het is hier belangrijk dat je voldoende hoogte heb en absoluut van de pitch afblijft.

Het leuke is dat de heli ook stopt met de lichte stijgvlucht en uiteindelijk tot volledige stilstand komt en naar
verloop van tijd weer achteruit komt en door de HH-gyro blijft de staart mooi staan en zal de heli in mindere
maten dezelfde translation-lift ook achteruit vertonen.

Leuk om uit te testen op een mooie zomeravond.

Gr Frans.

Back