Heli vliegt zweeft naar rechts

• Topicstarter Topicstarter honey bee
  • Startdatum Startdatum
H

honey bee

Guest
Hi,

Mijn honey bee heeft voortdurend de neiging ( en hij doet dat ook)
om naar rechts te (zweven)- vliegen. Zodra hij op toeren is en de lucht in gaat
'trekt' ie naar rechts-achter. Met de trimmers op de afstandsbediening krijg ik het niet weg.

Wie heeft de tip?

Bij die van mij stond de tuimelschijf niet recht, uit de doos.

Kogellinks losnemen en assen iets in of uitdraaien tot alles recht staat.

En wel weer die rode stekkers uit het mixer board nemen, zodat hij niet gaat draaien.

gr Remco

De tuimelschijf moet dus van alle kanten bekeken
op 90 graden van de rest staan :?:

Horizontaal van de vloer.
Zowel van opzij als achter/voor.

ik heb hier ook last van maar ik heb geen honey bee maar de caliber m24. maar wanneer weet je dat de tuimelschijf precies 90 graden staad? hoe kan je dit uit meten?

Hoi

Hoewel ik zeker geen expert ben, zorg ik dat de swachplate 90 graden tov de hoofdrotor as staat. (dus evenwijdig met je rotorbladen)

Als je landings gestel namenlijk iets afwijkt en je heli niet helemaal horizontaal staat, klopt evenwijdig aan de grond dus niet meer.

De bedoeling is volgens mij dat in de neutrale stand van de rechter stick, bij het optoeren de swachplate evenwijdig met je bladen loopt, zodat je paddles horizontaal blijven en er dus niet gestuurd wordt.

Je kunt dit checken door je bladen met de hand steeds een stukje verder rond te draaien en vanuit alle standen te kijken of je paddles vlak blijven tov je hoofdbladen(dit is een must, om je heli stabiel te krijgen)

De beste afstelling zou je krijgen als je de trims op je zender (van de rechter stick) allebei in het midden zet, en dan de lengte van je servo armpjes dusdanig langer of korter maken, zodat de swachplate goed staat.

Succes Rob C

die swash moet bij micro helis echt niet horizontaal staan hoor. Het is gebruikelijk voor alle helis om naar links of rechts te neigen (afh vd draairichting vd rotor) omdat de staartrotor de heli opzij duwt. Dit moet je gewoon compenseren met trim of je linkjes aanpassen

Honeybee hoofdrotor draait met de klok mee, dus is het normaal dat hij naar links "drift" en niet naar rechts laat staan naar achteren.
Tuimelschijf recht/paddles recht is een uitgangspositie.

P.S is de Balans (zwaartepunt) wel 100%?

Ik heb "de balans check" gedaan. Het was eve wat werk maar dan heb je ook wat. Alles was nagenoeg goed. Moest een heel klein beetje compenseren. Na dit gedaan te hebben ben ik weer gaan test vliegen. Nog steeds hetzelfde euvel. Baal er wel van. De swashplate staat nu niet meer horizontaal. hij staat een klein beetje naar voren. Toch blijft hij driften. En niet zo'n beetje ook. Hij trekt naar rechts en tegelijkertijd ook naar achteren. Hij draait dus met de klok mee.

Gisterenmiddag de stoute schoenen aangetrokken en een zeer groot
open veld opgezocht. Na de full trottle was hij als een speer weg in voorwaarste richting. Hij ging een meter of 8 de lucht in. Draaide daarna zijn staart weg en zocht de grond op. Resultaat: staartprop in de grond geboord en afgebroken. De hoofd(aandrijf)as is ook niet recht meer.

Dat wordt dus een paar uurtjes klussen.

De heli heeft trouwens ook nog steed moeite om op te steigen.
Als je de trottle langzaam opbouwd ( met de trim helemaal open )
komt hij geeneens van de grond. (3 cell li-po 1300)

zijn er andere dingen waar ik naar moet kijken? Swashplate in zijn geheel hoger/lager zetten?

Gastrim op dicht gasstick op dicht, zender aan heli aan, van daaruit trimmen.
Mischien klinkt het dom maar staan de servo's niet reverse?
Ik had ook iemand zijn heli in de handen en het viel mij op als hij de stick naar voor deed, ging de heli naar achter.............
Och, dat was vanaf het begin zo was het antwoord en het was wel best.
Ieder voor zich denk ik dan.
Ok, weer terug on topic.
Waarom sloeg hij zijn staart weg? Storing?

dat zweven en dansen kan ook aan het zwaartepunt liggen.
als je de heli aan de paddle bar met 2 vingers optilt moet je main-rotoras bijna loodrecht naar beneden gaan
heb het ook eens gehad met een accu die tever naar voren hing (blijf je als een gek trimmen en er gebeurt niks )

Ok,
Ik zal de accu eens een stuk naar achteren plaatsen. Is misschien wel
1 van de dingen die het probleem veroorzaken.
De servo's staan niet reverse.
Ik ga vanmiddag een nieuwe staartmotor halen.
Hij blijft namelijk ook niet stil staan bij het optoeren komen.
Ook dit krijg ik niet weggetrimed. Wellicht zal die nieuwe staartmotor oplossing bieden.
Ik zag op het forum een filmpje van een honey bee die aan het hoveren
was in een huiskamer op een ruimte van 50 vierkante centimeter. Daar moet ik nu even niet aan denken. Met deze instellingen heb ik een 'hover-ruimte' nodig van 500 vierkante meter :?
Ik zal ook de servo's nog exact in 90 graden gaan zetten. ( staan ze nu bijna ).

Waarom de staart wegsloeg is voor mij nog een raadsel....misschien de wind en een niet stabiele heli :(

"Ik ga vanmiddag een nieuwe staartmotor halen.
Hij blijft namelijk ook niet stil staan bij het optoeren komen."

Het is ook niet de bedoeling dat deze stil blijft staan
Als de hooftrotor meer toeren maakt.
moet de centrifucaal kracht gecompenseerdt worden
Dus zal het toerental van de hekrotor mee varieeren met het toeren tal van de hoofdrotor
voor een deel.

"Stelschroefje"
Ja..2 stuks zelfs! :wink:

Beide geprobeerd af te stellen. Je merkt wel dat er iets gebeurd na het trimmen van deze schroefjes. De proportion staat net voorbij het midden naar (+) en de Gain staat volledig naar (+).

Ik begrijp dat hij niet stil moet blijven staan, maar op een gegeven moment als je trim op de afstandsbediening helemaal naar links staat moet ie toch wel een keer stoppen met draaien dacht ik.

Onlangs had ik een breuk in mijn paddle bar exact in het midden, dit maakte dit soort vliegeigenschappen. Check met een paddle naar je toe of deze recht staat, draai vervolgens de andere paddle naar je toe en deze moet dan natuurlijk ook recht staan. Kan mogelijk gebeurd zijn met een val. succes

ok 1 van die 2 is de gyro en de andere de mixer.
je moet eens 1 opendraaien als je rotor heel stil draait (beetje gas)
dan kan je het best uitvogelen wat de mixer is
bij de piccolo staan ze standaard op 5 voor 12 ,snap ie ?

Simpele pre-flight checklist:

- Paddles horizontaal bij cyclic in het midden
- Zwaartepunt in het midden of iets ervoor
- staartprop/staartmotor haaks op de hoofdrotor

Als je paddles niet horizontaal staan, word ie nooit stabiel.
Zwaartepunt uit het midden, dan zal de heli gaan 'drijven' richting de zwaarste kant (Ik vlieg met de accu iets naar voor, hooveren met iets trekken aan de nick maar snel vooruit gaat perfecto).
Als je staartrotor niet haaks op de hoofdrotor staat, zal de staart op- of neergedrukt worden. Hoe meer pitch (gas) je geeft, hoe meer hij kantelt.

Succes,

Ton.

Bij het afstellen van de mixerboard het volgende
De hekrotor moet onder alle omstandigheden niet verdraaien
Dus de twee stelschroefjes moeten zo worden ingesteld dat onder alle
toeren tallen van de hoofdrotor de staart niet weg draait
zoals $olo al schrijft begin bij een laag toerental en probeer bij een hoger toerental de verhoudig tussen mixer en gas stelschroefje te vinden
(stelschroefje zoals je het noemt maar het zijn eigenlijk instelpotmeterstje)
indien de gain potmeter niet goed staat zal de staart wegdraaien tijdens het verhogen van het toerental van de hoofdrotor

Back