heli voor buiten

Shit, een uur lang een lap text zitten typen. Volgens de pagina was ik ingelogd. Ik heb ook ingelogd. Ik druk op submit en krijg de melding dat ik in moet loggen. Alle text weg. Het ging al beroerd (W8.1 explorer) Stukken tekst met halve letters, dubbel, of gewoon weg. (daarom duurde het zo lang). De tweede keer idem. Gelukkig toen eerst gecopieerd. Derde keer weer niet. Nu hopen dat het via Chrome wel lukt.

Ik heb nu een msr-x, Phoenix sim en dx6-i.

Via hulp op het forum afgeregeld gekregen en binnen gevlogen. Kwam niet verder dan voor/achter/links/rechts hooveren.

Virus stak weer de kop op door freddy can fly tutorial waar ik per ongeluk tegen aan liep. ben een paar weken weer aan het simmen. De MSR ging voor geen meter maar blijkt ook totaal anders dan de x te zijn. Ik vlieg daar hwet liefste met een 450 cp of groter (de nitro Trex 600 is mijn favoriet)

De stoute schoenen aan en vorige week naar buiten met de msr-x. Erg leuk maar een msr-x en buiten is niet echt ideaal. De wind leverde soms heftige reacties op en ook mijn eerste schade (bladegrip) Kruipt tegen de wind in om dan bij de eerste 90 graden bocht gelijk door te draaien en dan als een raket weg te vliegen.

Ik wil nu een wat grotere voor buiten, ik zie me zelf niet met een 450 circelzaag door de tuin gaan (wel mooi maar niet praktisch denk ik) en mijn keus kwam na lang zoeken en in de sim proberen op een 130x uit. Daar lees je echter erg veel over staart problemen en die moet je blijkbaar flink modificeren. Ik ben erg technisch aangelegd en handig in mechanisch en electronisch werk maar ik weet nog niet veel van heli's. Voor dat geld koop ik ook wel wat tussen een 130 en 450 in, dacht ik. Dat blijkt niet zo makkelijk te zijn.

CP is in de sim erg fijn. Geen idee in het echt. Een echte CP is blijkbaar compleet niet crash bestending. En ik ben nog erg goed in crashen. Maar om beter te worden moet ik wel een beetje vaker buiten kunnen vliegen. Het is hier zelden windstil.

Verder lijken de helis tussen 130 en 450 vooral fp met flybar te zijn (in de sim vind ik dat echt niet fijn vliegen). Een cp reageert daar lekker snel en direct. Blade heeft de nieuwe 200 met tante truus knop (wel een veilig gevoel) maar die is weer fp. Wel mooi gebouwd met wat meer metaal en lijkt wat meer helicopter dan de 130x over ik kan zien. Maar geen idee hoe dat vliegt tov de msx-r die ik nu dus meestal in niet zo ideale omstandigheden gebruik en door de wind erg onvoorspelbaar is.

Ik vlieg hier in de tuin en woon in het open veld dus echt windstil is het hier zelden. Ben niet bij een club en ken ook niemand met een heli. De winkel hier vlak bij is RC addicts en heeft blade. Vandaar dat ik op de 130 of 200 kwam. Conrad (ken ik vanwege electronica componenten en mijn 3D printer komt daar weg) heeft meer merken. De andere shops ken ik niet. Mijn zender kan in ieder geval met blade werken en er zijn veel onderdelen voor. Hiervoor 2 helis gehad (iets groter als 130, een van 80 euro rtf en een van 150 rtf maar beide bleken duur speelgoed te zijn )

Ik lees overal andere meningen. Wel cp of juist niet, wel groot of klein enz. Wat ik weet is uit de Phoenix sim en daar kan ik met cp beter overweg dan met fp. Daar de msr en 120R geprobeerd, zal vast aan mij liggen maar het waren net vliegende jojo's. Mijn msr-x bevalt wel maar is te windgevoelig en ook mijn eerste niet speelgoed heli.

Ik heb de 130x en zoals meerdere ben ik wel er vrij tevreden over zene,zen staart is idd een zwakker punt (heb ook al wel wat tandwieltjes moeten vervangen daar) maar als je er wat netjes mee land valt het wel mee.

En ik heb de pech gehad van een main board te hebben gehad dat stuk ging maar dit komt vrij zelden voor, heb mezelf dan maar een andere in occasie aangeschaft,had ik ineens wat spare parts erbij ;)

Voordelen: volwaardige CP flybarless 3D heli die door zen lage gewicht crashbestendig is. En hij vliegt met de vliegeigenschappen van een grotere. Gemakkelijk te programmeren in je Dx6i, alles staat in het boekje van instellingen.
Lagere kost van onderdelen dan een grotere

Nadelen: tandwieltjes in de staart/trillingen. Alhoewel ik bij men 2de praktisch geen trillingen meer heb,denk dat ze nu standaard uit de doos daar wel wat van verlost zijn)
Motor: word echt warm,niet direct een andere accu plaatsen,effe laten afkoelen na een vlucht..
Het is allemaal klein spul om aan te werken tov een 450 maar ergens dan ook wel weer leuk want het schroeft allemaal wel vrij eenvoudig uit elkaar.

Ik heb de fout gemaakt van te snel een blade 450 te nemen, ik kan je verzekeren, 1 tik(je) tegen de grond en je hebt onmiddellijk schade.. En niet altijd even goedkoop..

Ik zou niet twijfelen en voor de 130x gaan,heb men 450 opzij gezet tot ik het echt "blindelings" kan nu.

Je hebt de 300x van blade ook,geen ervaring mee,zal wel goed vliegen denk ik,maar hoger gewicht dus sneller kans op schade en ook weeral een stuk duurder

Je kan ook de instellingen wat aanpassen nog he,heb de mijne in het begin erg tam geprogrammeerd, nu gaan de set instellingen al naar hogere waarden.

tja de discussie tussen de 130x van blade en de v120 van walkera zal altijd blijven bestaan.

Persoonlijk vind ik de walkera beter omdat ik hier nog nooit iemand heb horen praten over staart problemen. En zelf ook nooit ondervonden.
De 130x daarin tegen heeft wel eens wat aandacht nodig qua sleutelwerk / upgrades.

Daarnaast maakt walkera ook de Master CP en Super CP.
Beide helaas niet brushless, maar wel met een staart motor en buiten goed te vliegen tot windkracht 2 - 3 en goede modellen voor beginners. Ben er zelf ook mee begonnen.

Het voordeel van de master cp of super cp van walkera en de nano cpx, mcpx of mcpx bl van blade is dat ze gewoon een motorrandrijving op de staart hebben. Raak je met de 130x een keer ongelukkig de grond met de staart, dan heb je meteen stripped gears.

Dat zelfde geld ook voor de V120D02S inderdaad. Ik heb inmiddels ook al meerder keren een cone gear moeten vervangen (kosten overigens geen knoop). Desondanks ben ik daar toch erg blij mee. Vliegt lekker strak t/m windkracht 2/3 ("jojo" effect houd je met zo'n kleintje toch, zeker bij vlagerige wind).

Hisky komt als het goed is binnenkort met een brushless 130 size CP welke zowel met tt als brushless outrunner beschikbaar komt. Misschien dat dat iets is?

tja de discussie tussen de 130x van blade en de v120 van walkera zal altijd blijven bestaan

Die snap ik niet. Ik twijfelde tussen een Blade 200SRX en een Blade 130.

Ik ging gisteren om een extra accu voor mijn msrx halen en gelijk even ze in het echt te zien. Die 200SRx was kleiner dan ik dacht (ik was bang dat hij te groot voor de tuin zou zijn. Ik vond hem best mooi en solide gebouwd. De 130 was dus ook kleiner dan ik dacht. Ook mooi maar zag er wat kwetsbaarder uit.

De verkoper, die me toen de msrx ook tot tevredenheid had geadviseerd, (en twee RC auto's) zei dat een 200 beter paste bij wat ik wilde. Gewoon lekker buiten vliegen en oefenen. Ik heb geen 3D aspiraties. Ik was een beetje bang voor een soort grote msrx op steroïde. En bij de 130 dat ik in paniek het gas zou dicht gooien bij een bijna crash (en hem zo extra hard de grond in te boren)

Ik ging dus een beetje onverwacht met een 200SRx naar huis.

Gisteren alles nagelopen, accus geladen en de DX6i ingesteld op deze helicopter (staat niet in het boekje maar Horizon heeft de settings ondertussen wel gepubliceerd. Ik hoop dat alles goed staat want blijkbaar is het te moeilijk om daarbij de zelfde kreten en menu volgorde van de zender aan te houden. Ik weet van de meeste opties nog niet wat ze doen, ook niet met het manual erbij. Blijkbaar moet je daarvoor al lang vliegen en op forums meelezen.

Vanmorgen op de sim geoefend en net met knikkende knieën de tuin in.
Eerst alles even gechecked en wat laten opspoelen. Dat klinkt best lekker, heel wat volwassener dan zo'n msrx mug. Ging ook mooi vloeiend.

Ik heb een soort landing-platformpje in de tuin (omgekeerde kunststof onderbak van een konijnenkooi. Daar ga ik normaal naast zitten en vlieg zo de msrx. Bij deze ben ik echter snel een meter of 5 weg gaan zitten. Zo'n rotor is toch heel wat afschrikwekkender dan die van de msrx.

Ik heb hem in beginner mode gevlogen. Opstijgen ging bijna vanzelf. Makkelijker dan bij de msrx. Ik heb een minuut of 10 gevlogen (vergat de timer maar heb die na een redelijke tijd vliegen alsnog gezet en die stond op 6 minuten verstreken toen ik stopte en de accu was nog niet leeg. Dat is wel prettig. Bij de msrx moet je altijd net als het lekker gaat de accu weer wisselen.

Hij is heel goedmoedig en deed precies wat ik wil. Geen last van wind gehad. In een overmoedige bui stuurde ik hem dwars voor me, en zo een meter of 10 gevlogen en ook voor mijn doen hoog (een meter of 3 a 4)
Toen hij op het eind was, werd het even spannend. Normaal zou ik daar achteruit terug gaan, of als ik durfde om zijn as draaien. Bij de msrx eindig ik daar meestal in de heg of de bomen.

Dus hand bij de paniek knop maar dat was nergens voor nodig. Ik heb zelfs een heel mooie hangend bochtje gemaakt. Waarbij hij daarna nose-in naar me toe vloog. En dit zonder wegglijders of rare hoogte veranderingen. Daarna een paar landingen geoefend. Ging ook erg soepel en precies waar ik wilde. De laatste zelfs nose in op mijn platform. Je leest dat de gasrespons veel travel van de stick nodig heeft. Dat klopt ook wel maar dat beviel me eigenlijk wel. Geen zenuwachtig omhoog schieten maar heel gedoseerd de hoogte bepalen. De landing ging heel mooi zachtjes en dan staat hij ook mooi uit te draaien alsof het een echte is.

Kortom, ik ben er erg blij mee.

Proficiat met je aankoop,zal vast wel iets goed zijn,weet enkel niet wat hij gaat doen bij meer wind, wel is benieuwd hoeveel hij aankan.

Wat een CP helicopter betreft,als je deze in de normale mode vliegt kan je hem nooit negatief in de grond boren zene,staat altijd een schakelaar tussen geprogrammeerd waarmee je de keuze hebt om de pitch samen te laten gaan met de gas of je de motor constant laat draaien en je pitch positief of negatief aanstuurt.
Maw een CP kan je ook vliegen als een FP

En ik vind persoonl dat in de idle up functie de heli beter vliegt,had er in het begin ook schrik van maar zou nu niet meer zonder idle up willen vliegen.

Maar anyway je hebt plezier en bent tevreden,wat wil een mens nog meer?! :)

Back