Hallo.
Kom ik hier maar even met een reactie, ik heb nét drie uur in de kayak gezeten, dus de heli en z'n probleem is wat uit m'n hoofd, met andere woorden, tijd om er fris tegenaan te gaan

.
Welnu, zoals ik het nu kan bekijken krijg ik dat zo niet voor elkaar, simpelweg omdat je een instellingsmogelijkheid tekort komt in die HC (en dan meteen even een reactie op Brutus: ik wil zo'n ding er met plezier uit gooien, maar alleen als het eerst lukt om 'm goed in te stellen, ik leg mij nooit neer bij mechanische of electronische grenzen, een nare eigenschap die ik nu eenmaal heb

).
Maar goed, verder met de beschrijving. Volgens de instel-aanwijzing van de HC moet je de pitch op je zender gewoon lineair van -100 naar +100 instellen, dus géén mixers of curves. Als je dat hebt gedaan moet je naar hun computerprogramma en dan die + en - 100% in de zender verhogen totdat de balken in het computerprogramma netjes 100% aangeven, heb ik ook gedaan, de uitsturing op de zender is daarna iets van 125% naar iedere kant, en dan is de uitsturing op de HC mooi van -100 naar +100. Verder, de Shuttle staat mechanisch precies volgens het boekje afgesteld qua lengte van stangetjes en hoeken tussen stuurstang en servoarm, enz, ik heb vroeger een aantal Shuttles gehad, ik stel die dingen met de ogen dicht af, en van de Shuttle is bekend dat als je ze volgens het boekje afstelt, je er zó mee wegvliegt (maar dan wel zónder HC). En dan komt het: als ik de pitchknuppel midstick heb dan heb ik te weinig hoverpitch. Ook het totale pitchbereik is te groot, maar dat kun je in de HC verkleinen, zodanig totdat óf min óf max juist is, het zou stomtoevallig zijn dat ze juist beiden goed zijn. Maar dan maakt ook niet uit, want als ik vervolgens in de HC het (totale)pitchbereik ga verschuiven totdat ik bij midstick die 6 graden heb, dan zijn die min en max dus ook meegenomen, en dus fout komen te liggen. Met andere woorden, je komt daar nóóit uit. Nu haalde Brutus al het gegeven aan dat er als gevolg van de geometrie van de servoarm-stuurstangcombinatie nog iets te halen valt, en daarom ben ik ook blij dat ik vroeger de tijd nog heb meegemaakt dat je in de zender nog niet eens de draairichting van een servo kon wisselen, laat staan uiterste standen en middelpunt; als gevolg daarvan zat je bijna eindeloos te klooien met servo-armpjes verzetten op de as, en daarna weer stanglengtes aan passen, enz. Ik kan nu dus de arm van de pitchservo zo zetten dat hij onder hoverpitch een flinke slag maakt, en erboven nog nauwelijks (ik bedoel, wél qua hoekverdraaiing, maar niet qua verstellen van de stuurstang), immers, van min naar hover is 10 graden (van -4 naar +6), maar van hover naar max is maar 4 graden (van 6 naar 10). Trouwens, ik ben dan op die manier wel de hele basis set-up van de Shuttle om zeep aan het helpen. En by the way, pitchcurves in de zender aanpassen mag volgens Captron (Helicommand) niet, maar kan in mijn geval ook niet, want ik heb geen heliprogramma geselecteerd omdat de HC helemaal geen gemixte signalen mag ontvangen, het liefst gewoon van -100 naar 0 naar +100, en zo staat hij nu. Maar, dan moeten ze in hun eigen programma natuurlijk wel de mogelijkheid bieden om een differentie in de pitch aan te brengen, anders lukt het nooit. Ik heb hen gemaild, maar krijg (wijselijk) geen antwoord terug, tot nu toe.
Dus, om het even kort samen te vatten (voor zover ik dat nu kan, ik hoop namelijk nog steeds dat ik een enorme fout maak): de HC geeft qua pitch-aanpassing twee mogelijkheden: a) de totale pitchweg vergroten of verkleinen waarbij het midden exact op dezelfde plaats blijft liggen. b) het midden verschuiven waarbij de eindpunten beide worden meegenomen. In mijn voorbeeld, bij mijn heli, heb ik van midden naar minimum 10 graden, en van midden naar maximum 4 graden, met andere woorden, dat lukt je nóóit. Maar nogmaals, misschien maak ik een enorme denkfout, en komt het toch nog goed. Wie het weet mag het zeggen

.
Groet, Jan.