Heli-zender?

Ik weet niet om wat voor heli het gaat maar als het zegmaar een type '3d' heli is zou ik die wel als zodanig afstellen dus: 0 graden pitch op mid-stick (50%) en evenveel positief als negatief dus bv een bereik van -10 tot +10,
Vervolgens regel je met de pitch curve op de zender dan dat de heli hovert op mid-stick en je een bereik hebt van bv -2 tot +10.

Geen echte 3D heli (Shuttle, mechanisch gemixt ontwerp jaren '90) en Jan wil hoover op midstick....

Met een shuttle krijg je het mischien nét voor elkaar om -10 tot +10 in te stellen, maar dan zit je wel tegen de mechanische aanslagen aan....

Groet, Bert

Oke, dan is mijn post niet echt van toepassing. Ik zocht eens op helicommand offset en vond http://rc.runryder.com/helicopter/t469773p1/
For every model there is a factory recommendation (depending on flight style) for minimum,
maximum, neutral and hover pitch at recommended headspead.
Lets put an virtual example like MaxiJoker: -6, +10, +3,+6. The difference betw. min and max
is 16.
So I install the HC with factory settings ....
Now I put pitch on TX to min and measure pitch on blades. Lets say its -9. Now I put it to
max and measure pitch again. Lets say its +11.
The difference is 20.
Now I decrease the pitch way in the software of the HC to a value (which depends on the
construction of Your specific model) that the
difference between min and max goes to the 16 desired ... NO MATTER WHAT THE
EFFECTIVE PITCHES ARE. Lets say they show -9, +7.
Now You only have to adjust the pitch offset to a value that makes the delta 16 "slide" from
-9,+7 to the desired -6,+10.
Done.
The big advantage besides easy setup is that the whole programming except expo-settings is
within the HC and somebody else can easily fly Your heli with the simple 1servo setup. It
might be You trying a different TX for example :-)

(posted with a tablet)

Dat is dus precies wat ik bedoelde: met range en offset aan de gang tot je de gewenste min/max waardes hebt....
En ik heb (duh....:rolleyes:) niet heel veel verstand van Helicommands en aanverwante zaken.... ;)

Je zult alleen even een of twee keer heen en weer moeten, want de beschrijving van RR die je aanhaalt, ziet de geometrie in de aansturing, en de daaruit voortvloeiende afwijkingen, over het hoofd: als je zoals in het voorbeeld, eerst range instelt tot je 16 graden verschil hebt, en daarna met offset gaat schuiven naar de gewenste minimum waarde, dan heb je tien tegen een daarna opeens een range van 16.5 tot 17 graden, afhankelijk van de verhouding tussen servohevel lengte en blade grip arm lengte....
Bij specifieke FBL koppen valt dit erg mee vanwege de lange blade grip armen, maar met flybarred koppen gaat dat dus niet helemaal op.

Heel erg is het niet, het is gewoon een beetje "heen en terug" de afstellingen lichtjes aanpassen, en een half graadje teveel of te weinig is ook weer niet een heel grote ramp. Zeker niet voor de vliegstijl die JPV nastreeft.
Maar als je de boel perfectionistisch afstelt, kan het wat frustrerend zijn dat de ene afstellingsmogelijkheid de andere beïnvloed....

Groet, Bert

Ik heb mijn Bell

op 50 in de zender al met 5 graden pitch,
dus heb ik veel range na 10 graden
en ook terug na 0 of -2 graden.

De heli is met of zonder HC niet meer gevoelig op pitch
en dus mooi voor rondjes vliegen
(met de Bell vlieg je toch niet invert of 3D)

gr. Uwe

Hallo.

Kom ik hier maar even met een reactie, ik heb nét drie uur in de kayak gezeten, dus de heli en z'n probleem is wat uit m'n hoofd, met andere woorden, tijd om er fris tegenaan te gaan :D.

Welnu, zoals ik het nu kan bekijken krijg ik dat zo niet voor elkaar, simpelweg omdat je een instellingsmogelijkheid tekort komt in die HC (en dan meteen even een reactie op Brutus: ik wil zo'n ding er met plezier uit gooien, maar alleen als het eerst lukt om 'm goed in te stellen, ik leg mij nooit neer bij mechanische of electronische grenzen, een nare eigenschap die ik nu eenmaal heb ;)).
Maar goed, verder met de beschrijving. Volgens de instel-aanwijzing van de HC moet je de pitch op je zender gewoon lineair van -100 naar +100 instellen, dus géén mixers of curves. Als je dat hebt gedaan moet je naar hun computerprogramma en dan die + en - 100% in de zender verhogen totdat de balken in het computerprogramma netjes 100% aangeven, heb ik ook gedaan, de uitsturing op de zender is daarna iets van 125% naar iedere kant, en dan is de uitsturing op de HC mooi van -100 naar +100. Verder, de Shuttle staat mechanisch precies volgens het boekje afgesteld qua lengte van stangetjes en hoeken tussen stuurstang en servoarm, enz, ik heb vroeger een aantal Shuttles gehad, ik stel die dingen met de ogen dicht af, en van de Shuttle is bekend dat als je ze volgens het boekje afstelt, je er zó mee wegvliegt (maar dan wel zónder HC). En dan komt het: als ik de pitchknuppel midstick heb dan heb ik te weinig hoverpitch. Ook het totale pitchbereik is te groot, maar dat kun je in de HC verkleinen, zodanig totdat óf min óf max juist is, het zou stomtoevallig zijn dat ze juist beiden goed zijn. Maar dan maakt ook niet uit, want als ik vervolgens in de HC het (totale)pitchbereik ga verschuiven totdat ik bij midstick die 6 graden heb, dan zijn die min en max dus ook meegenomen, en dus fout komen te liggen. Met andere woorden, je komt daar nóóit uit. Nu haalde Brutus al het gegeven aan dat er als gevolg van de geometrie van de servoarm-stuurstangcombinatie nog iets te halen valt, en daarom ben ik ook blij dat ik vroeger de tijd nog heb meegemaakt dat je in de zender nog niet eens de draairichting van een servo kon wisselen, laat staan uiterste standen en middelpunt; als gevolg daarvan zat je bijna eindeloos te klooien met servo-armpjes verzetten op de as, en daarna weer stanglengtes aan passen, enz. Ik kan nu dus de arm van de pitchservo zo zetten dat hij onder hoverpitch een flinke slag maakt, en erboven nog nauwelijks (ik bedoel, wél qua hoekverdraaiing, maar niet qua verstellen van de stuurstang), immers, van min naar hover is 10 graden (van -4 naar +6), maar van hover naar max is maar 4 graden (van 6 naar 10). Trouwens, ik ben dan op die manier wel de hele basis set-up van de Shuttle om zeep aan het helpen. En by the way, pitchcurves in de zender aanpassen mag volgens Captron (Helicommand) niet, maar kan in mijn geval ook niet, want ik heb geen heliprogramma geselecteerd omdat de HC helemaal geen gemixte signalen mag ontvangen, het liefst gewoon van -100 naar 0 naar +100, en zo staat hij nu. Maar, dan moeten ze in hun eigen programma natuurlijk wel de mogelijkheid bieden om een differentie in de pitch aan te brengen, anders lukt het nooit. Ik heb hen gemaild, maar krijg (wijselijk) geen antwoord terug, tot nu toe.
Dus, om het even kort samen te vatten (voor zover ik dat nu kan, ik hoop namelijk nog steeds dat ik een enorme fout maak): de HC geeft qua pitch-aanpassing twee mogelijkheden: a) de totale pitchweg vergroten of verkleinen waarbij het midden exact op dezelfde plaats blijft liggen. b) het midden verschuiven waarbij de eindpunten beide worden meegenomen. In mijn voorbeeld, bij mijn heli, heb ik van midden naar minimum 10 graden, en van midden naar maximum 4 graden, met andere woorden, dat lukt je nóóit. Maar nogmaals, misschien maak ik een enorme denkfout, en komt het toch nog goed. Wie het weet mag het zeggen :rolleyes:.

Groet, Jan.

Even een stapje terug, en even rustig nadenken:

Je vliegt de HC met een "vliegtuig set-up" in de zender....

Echter, de Shuttle verlangt OOK een "vliegtuig set-up" (aparte pitch, rol en nick servo)

Ergo, alle mix dingen die de HC normaal gesproken voor zijn rekening neemt onder de tuimelschijf, zijn overbodig.
Hooguit pitch/tailrotor, en in geval van HH ook dat niet.

Je kunt GERUST je zender op "heli" instellen, en dan tuimelschijf optie H1 selecteren. Dan heb je dezelfde set-up.
Vervolgens zet je alle actieve mixers op inhibited, en klaar ben je. Als het goed is zijn dat alleen pitch/throttle en pitch/tailrotor. Als je zender geen mogelijkheid tot inhibit heeft dan zet je ze gewoon op nul, dan zijn ze ook uitgeschakeld....
(loopt gas overigens ook via die HeliCommand???? Zo niet, zul je de pitch/throttle mixer wel actief moeten houden)

Nu heb je totaal geen actieve mixers, en geloof me vrij, het zal die HeliCommand dan VOLLEDIG worst wezen, of jij je pitch curve lineair houd of niet.
Dat ding ziet namelijk het verschil niet tussen een pitch curve met een katterug en de stick in het midden, of een rechte curve met de stick op 75%. Echt niet!

Gewoon, doen wat ik zei: Éérst die pitchservo weer gewoon afstellen zoals het hoort (niet met offset in de servo hevel), vervolgens met range in de HC het pitchbereik in stellen, en met offset in de HC zorgen dat minimum en maximum goed zijn, en daarna met de curve in je zender hoover op midstick leggen....

En hoe meer ik dit soort dingen lees, hoe meer ik er van overtuigd raak, dat die dingen voor de gewone zondagsvlieger absolute overbodige onzin is, die alleen maar het hobbybudget verkleint. Zonder dat ding had je namelijk op zijn hoogst een maand nadat je je heli gekocht had, al gevlogen, en nooit meer achterom gekeken, en had je een paar honderd euro om brandstof van te kopen op de koop toe gehad....

Groet, Bert

Zonder dat ding had je namelijk op zijn hoogst een maand nadat je je heli gekocht had, al gevlogen, en nooit meer achterom gekeken, en had je een paar honderd euro om brandstof van te kopen op de koop toe gehad....

Groet, Bert

Hallo.

In verband met grote tijdnood (ik zit voor m'n hobby dagelijks ook nog een paar uur tussen de koeien :D), kom ik er vanavond op terug. Eén vraagje: wat mot ik met al die brandstof, die Shuttle is electrisch :mrgreen:.

Groet, Jan.

Met de basis setup heb je 0 graden op midstick, wat ik dan doe is de stangetjes naar de bladen verlengen zodat hij op midstick hoovert. Daarna de endpoints checken of er niks klemloopt. Je hebt toch niks aan -10 graden pitch met het shuttletje.

Hallo.

In verband met grote tijdnood (ik zit voor m'n hobby dagelijks ook nog een paar uur tussen de koeien :D), kom ik er vanavond op terug. Eén vraagje: wat mot ik met al die brandstof, die Shuttle is electrisch :mrgreen:.

Groet, Jan.

:D :D :D in dat geval had je er een knoepert van een veldlader en de allerbeste LiPo's, motor en ESC voor kunnen kopen :D :D :D

Melk ze!

Groet, Bert

Met de basis setup heb je 0 graden op midstick, wat ik dan doe is de stangetjes naar de bladen verlengen zodat hij op midstick hoovert. Daarna de endpoints checken of er niks klemloopt. Je hebt toch niks aan -10 graden pitch met het shuttletje.

Shuttle kent (als ik mij goed herinner) twéé basis set-ups: eentje met symetrische pitch en nul graden op midstick, en eentje met 5 graden op midstick en -3 tot +10.

En wat je met - 10 moet op een Shuttle? De Shuttle was er een van de eersten in de .30 klasse die zo uit de doos geschikt was voor inverted....

Groet, Bert

Zo, daar ben ik weer.

Even wat reacties: eerst, die engelse tekst m.b.t. dat afstellen van de pitch, in het bericht van Chrisdv: leuk stukkie tekst, alleen de schrijver van het originele stukkie maakt het zich makkelijk, want aan het eind van zijn verhaal geeft hij als voorbeeld dat hij een pitch heeft van -9 tot +7, en hij schuift dat dan op tot -6 en +10. Dat lijkt lekker handig, maar is het niet, want in zijn voorbeeld moeten beide waarden, dus minimum en maximum allebei met 3 graden omhoog, van -9 naar -6 en van +7 naar +10. Nogal wiedes dat dat kan, simpelweg omdat er in dat voorbeeld toevallig bij beide punten hetzelfde bedrag bij moet. Het was beter geweest als er in zijn voorbeeld bij de minimumpitch bijvoorbeeld niets af had gehoeven, maar van de max wel, dat had hij niet voor elkaar gekregen, vrees ik.

Dan de reactie van Brutus, dus over het gebruik van een pitchcurve: dat zou / zal de oplossing zijn, maar momenteel zoek ik het daar nog even niet in. Het is immers niet de bedoeling van de HC setup: in het bijgeleverde instel-programma moet je in het tabblad diagnostics de balken die de stuur-input naar de HC weergeven netjes van 0 tot -100 en +100 instellen, en als je bijvoorbeeld de instructie-video van HC bekijkt (met Joachim Eulefeld) dan zegt hij dat je ná het instellen op die diagnose-pagina niets meer aan je zender mag verstellen, hooguit wat expo. Nu ben ik natuurlijk vrij om dat toch te doen, maar dan kan altijd nog. Dat brengt mij dan op het volgende punt: ik moet in dat geval eerst een ander programma in de zender kiezen, want ik heb nu (zoals je al aangaf) een vliegtuig programma gekozen, en daar staat (uiteraard) geen pitchcurve in. Dat vond ik trouwens een beetje het rare van de MC-22; als je gaat programeren moét je eerst een keuze maken tussen vliegtuig of heli, anders gebeurt er niks (heb je bijvoorbeeld een bootje dan kun je niet tegen je zender zeggen dat je maar twee kanalen nodig hebt, voorruit/achteruit en links/rechts, maar moet je bijvoorbeeld via een zwever-programma je bootje aan gaan sturen), en neem je een heli dan legt hij meteen alvast een aantal kanalen vast die je voor een bepaalde functie moet gebruiken (en dat is nou nét niets voor mij). Ik heb me na aanschaf van die zender het schompes gezocht in de 235 pagina's dikke handleiding, totdat ik op bladzijde 74 eindelijk de tekst vond die ik nodig had: als je eerst "vliegtuig" selecteert, en dan de simpelste zwever, dus zonder motor en alleen gewoon hoog/laag en links/rechts, dan staat daar "nur beim modelltyp "normal" sind alle empfängerausgänge getrennt voneinander steuerbar". Net wat ik zocht, en zo staat de Shuttle dus momenteel geselecteerd, dit omdat ik aannam dat de HC voor de rest alles voor zijn rekening neemt, en dat doet ie ook, behalve dan dat hij die belabberde pitch-afstelling heeft, ik snap werkelijk niet hoe ze daar in deze tijd nog mee aan kunnen komen. Zoals gezegd, je moet mijns inziens minimum pitch, hoverpitch, en maximum pitch onafhankelijk van elkaar in kunnen stellen, voor mij ónvoorstelbaar dat dat HC-programma dat niet kan, maar zo is het helaas wel. Afgezien daarvan vond ik het idee van zo'n HC wel aardig, je kunt het ding met één klik afzetten zodat je "gewoon' vliegt, en gaat het mis dan klik je 'm er zo weer op.
Tot slot, de zin "je hebt toch niks aan -10 graden pitch op een Shuttle": welnu, dat vind ik nou ook, en daarom schreef ik dat dus ook niet; gewoon -4 als minimum, 6 als hoverpitch, en 10 als maximum.

Trouwens, Brutus: melken gaat met twee robots, je kunt er met de handen in de zakken naast gaan staan :p.

Groet, Jan.

als je bijvoorbeeld de instructie-video van HC bekijkt (met Joachim Eulefeld) dan zegt hij dat je ná het instellen op die diagnose-pagina niets meer aan je zender mag verstellen, hooguit wat expo.

Je maakt het jezelf absoluut onnodig moeilijk!!!!!

Er zit, meet-en-regel technisch gezien, geen SIKKEPIT verschil tussen een EXPO curve en een pitch curve.
Die zender geeft een waarde door op het pitch kanaal die afhankelijk is van de stickpositie en de eventuele curve die daarop gesuperponeerd is. Een pitchcurve heeft een andere vorm dan een Expo curve, maar curve is curve, en als het ding met expo overweg kan, kan hij ook met een pitchcurve overweg:
De ontvanger, die weet niks van die stickpositie, die geeft alleen de ontvangen waarde door aan de uitgang. En daar gaat de HC er weer mee aan de slag. Het zal, nogmaals, die HC worst wezen, dat wanneer hij een ingangssignaal krijgt van 50%, of die stick dan wel of niet in het midden staat.

Dat soort waarschuwingen, die zijn bedoeld voor mensen die ECHT niet weten wat ze doen, om te voorkomen dat ze van alles en nog wat gaan verstellen. Precies het zelfde als de bewering dat je met HH gyro's niet mag trimmen. Tot nog toe heb ik daar nog bij geen enkele gyro problemen mee gehad, maar dan moet je wel weten wat je doet. Weet je dat niet, dan KAN het fout gaan (hoeft niet, kán....)

Wat modelselectie betreft: Zoals ik al zei kun je ook heli H1 selecteren, en dan zijn OOK alle uitgangen "getrennt steuerbar" met dien verstande dat je even moet checken of je de ReVo-mixer op nul of op inhibit hebt staan, en de throttle loopt met de pitch mee (tenzij je een flatcurve er in hebt staan, en dat is voor electro wel de meest logische keuze)

Je moet het zelf weten: dat ding had vorig jaar al kunnen vliegen zonder deze zooi, en hij had bij wijze van spreken afgelopen middag al kunnen vliegen als je gewoon die pitchcurve ingesteld had.

Je kunt gaan zoeken wat je wilt, maar die HC gevallen, die zijn ontworpen met de gedachte "dat iedereen toch wel 3D instellingen gebruikt". Dus waar jij naar op zoek bent, dat zit er domweg niet in....
Slaat nergens op, want op deze manier gaan mensen ook met schaalheli's vliegen die half ingesteld zijn alsof het 3D machines zijn....

Ik begrijp dat niet, het is niet wat ik "vooruitgang" noem....

Gewoon die pitchcurve er in zetten, en "morgen vliegen" :D :D :D

Groet, Bert

Hallo.

Ben ik weer, het wordt zowaar nog een heel boekwerk, deze discussie. En dan te bedenken dat het begon met een zender-vraag van een jaar geleden :).

Maar goed, even een paar dingen. Ten eerste, over dat de Shuttle al lang zou kunnen vliegen. Dat klopt, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dat niet aan de HC ligt. Het inbouwen en aansluiten was een fluitje van een cent, en ik ben met het instellen eigenlijk pas afgelopen week begonnen, een paar uur in twee middagen. De bouw heeft gewoon zo lang geduurd, af en toe stond de heli er simpelweg maanden zonder dat ik er naar omkeek.

Dan even verder over de HC: misschien ben je op de hoogte van de website van Skyjumper, uit Duitsland. Die heb ik al een tijdje geleden gevonden, zoals ik het begrijp is dat een site van een privé persoon die uitsluitend over de Helicommands gaat. Ook over het instellen ervan, met forum en al. Nu had ik daar de afgelopen tijd eigenlijk niet zo op gekeken, maar naar aanleiding van de pitch-problemen toch maar eens wel. En dan kom ik een erg vreemd dingetje tegen.
Bij de afstelling van de HC 3A heeft hij het op zeker ogenblik over de pitch-offset (dat is dus een stelmogelijkheid in het computer-instelprogramma wat standaard bij de HC wordt geleverd) maar hij zegt expliciet dat je dan de min en max omhoog of omlaag verschuift waarbij met midden GELIJK blijft. En het is geen schrijffout of leesfout of zo, want hij verduidelijkt dat ook nog eens een keer met dat voorbeeld van die luciferhoutjes, de bovenste en onderste worden verschoven terwijl de middelste blijft LIGGEN, volgens hem. Maar, dat is nu net mijn probleem, want dat middelpunt schuift bij mij gewoon mee. Dus, of hij heeft dat fout (het is namelijk bij de ándere stelmogelijkheid in dat computerprogramma, het pitchbereich, wél zo dat min en max groter of kleiner worden waarbij het midden gelijk blijft), of er zit een fout in mijn programma of HC. Immers, als het zo is dat je bereich en offset beiden kunt verstellen terwijl het midden niet mee verschuift dan klopt het in een keer, het is dan een beetje heen en weer stellen met beide mogelijkheden ("ein bisschen herumfummeln" noemt hij dat geloof ik ergens), maar dan krijg je het wel voor elkaar. Dan maakt die "pitch-offset" mogelijkheid ook "sense"; als je namelijk min en max kunt verschuiven terwijl het midden (= de hoverpitch)blijft liggen dan heb je echt een offset, zoals het nu is is het niet meer dan het hele gebied omhoog of omlaag schuiven, en is dus zodoende eigenlijk helemaal geen offset.
Dus, ik zal mij maar eens aanmelden op dat forum, of de vraag stellen via een mail (anders geniet de hele wereld mee van mijn Duits ;)).
Het wordt trouwens zo nogal een verhaal, als het hier als vervelend wordt ervaren dan laat het maar weten, dan stop ik wel. Het gaat mij eigenlijk allang niet meer om de HC an sich, maar gewoon om een probleem zien te tackelen waarvan je de oplossing eigenlijk al kunt zien (die hoverpitch moet blijven liggen als ik de rest verstel, dat is eigenlijk alles), nu nog zien dat we zover komen.

Groet, Jan.

Hoi Jan,

het is jou discussie,
en ik vind ze interessant,
alleen een oplossing met de HC3A heb ik niet,
maar misschien kom je zo iemand tegen,

ik gebruik die HC3-X,
en dat is toch wel een verschil

succes verder,
groetjes van Uwe

Hallo.

Kreeg vandaag een reactie van Helicommand zelf (ze gaan daar tegenwoordig door het leven onder de, in mijn ogen, nogal puberale naam "Bavarian Demon", maar dat terzijde). Anyway, ik (of eigenlijk vooral alle mensen die in dit topic gereageerd hebben) zat/zaten er niet ver naast; het middelpunt wordt inderdaad tegeljkertijd met de eindpunten verschoven zodat je op die manier nooit een normale set-up van je pitch kunt bereiken (dus, hover op midstick, een paar graden daarboven als maximum, en een paar graden negatief als minimum, dat noem ik normaal). De oplossing die ze geven is inderdaad gewoon een pitchcurve instellen in de zender! Blijkbaar mag het in dat geval dan tóch weer wel.
Wat daarbij wel aardig is, is dat ze dat daar een "scale setup" noemen. Met andere woorden, de setup die je in hun instelprogramma wél kunt bereiken is (bijvoorbeeld) -10 / 0 / +10, wat volgens mij een 3d-setup is. En dat is dan helemaal wat merkwaardig, want met de HC 3A mag je niet eens op de kop gaan, want dan snapt ie het niet meer, daar moet je de 3D of 3D-rigid voor hebben. Dus, in een apparaatje dat specifiek bedoeld is voor scale-heli's kun je alleen een 3D-pitchbereik instellen, maar dan moet je tijdens het vliegen niet op de kop gaan. Zal een raar stukkie 3D worden dan :p.
By the way, niet dat dat erg is trouwens; in mijn beleving is 3D vliegen sowieso al gewoon dingen doen met een rc-heli die je met een heli helemaal niet moet willen, maar nogmaals, dat is slechts mijn eigen visie, ik zou het trouwens niet eens kunnen, en blijf het knap vinden. Een tijdje geleden zag ik trouwens tot mijn schrk iets wat nóg erger is dan 3D: 3D op muziek :mrgreen:.

Groet, Jan, en bedankt voor de reacties.

Mooi Jan!

verder boven schreef ik ook, dat mijn Bell
op midstick (50) ingestellt is op 5,5 graden pitch:

vervolgens ga ik 6 graden naar boven en ben bij het limit (rond 10 graden)
en 6 graden naar beneden en ben je ook bij het limit (rond -1 graden)

klaar: en een lineaire pitchcurve

groetjes van Uwe

Back