Ik ben er ook mee eens dat een heli veel ingewikkelder is.
Ik vlieg al vanaf mijn 18e met modelvliegtuigen,(heb toen binnen een jaar wel mijn brevet gehaald) ben nu 33, maar heb altijd met een schuin oog naar een heli gekeken.
Een jaar geleden heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en een coaxiale heli aangeschaft,een Protech Helixx 3D.
Ik dacht daar vlieg ik zo mee weg....mooi niet.
De heli moest afgesteld worden,de swashplate (tuimelschijf) stond er niet recht in,dus via een forum op internet het een en ander opgezocht en de heli weten af te stellen.
Na een paar keer korte upjes hover,was ik in staat om de hele rustig in de kamer tot 1,5 meter hoogte te hoveren.
Toen maar begonnen met nose in vliegen,dat viel tegen....maar naar wat kunst en vliegwerk lukte mij dat ook.
Toen heb ik een Esky Lama V4 aangeschaft,dat ding vliegt zo uit de doos en strak!!!!
Heb toen een Walkera 36 (Collectieve Pitch) heli aangeschaft,dat is heel wat anders.
Na veel problemen met het afstellen,toch maar een Pitch meter erbijgekocht en via een forum de heli weten af te stellen.
Ik kan er nog maar net mee hoveren,dus zie je maar dat een heli veel ingewikkelder is dan een vliegtuig!!!!
Ik ben nu bezig met een Align Trex 450 Pro te bouwen,hiermee ga ik lessen bij mijn modelvliegclub.
Vlieggroeten:
Arjan.