Helicopter welke voor beginner

• Topicstarter Topicstarter jwollies
  • Startdatum Startdatum
J

jwollies

Guest
Hallo ik ben Johan ben nieuw op dit forum heb in het verleden wel een rc auto gehad maar ben toen wegens drukte gestopt met mijn hobby nu wil ik graag mijn hobby weer op pakken. Een helicopter leek mij altijd wel leuk om zoiets te besturen.

Heb totaal geen ervaring met het besturen van een helicopter ik weet dat het ook totaal iets anders is dan het besturen van een een rc auto. Maar nu heb ik al een beetje rond gekeken zat zelf te denken aan een ESKY Helicopter, onderdelen daarvan zijn redelijk makkelijk te krijgen en is toch wel 1 van de betere merken. Nu wil ik wel beginnen met een Helicopter waar ik het mee kan leren mooiste zou zijn voor zowel binnen als buiten.

Welk model zouden jullie mij aanraden ??

wel johan, heli en auto is als een daf en een mercedes ,je kan de moeilijke weg of de goedkope weg ,de moeilijke is gelijk een cp heli nemen ,de gemakkelijke weg is wel een fp nemen zoals bv een honeybee en rustig uitbouwen ,of een kloon van de trex (cp) ,in beide gevallen is een club onontbeerlijk voor de informatie dan wel de hulp bij het afstellen.

Ben je meer van het zelf doen ,dan staat er een lange weg te wachten met een hoop frustraties

E-sky is niet 1 van de betere merken, oor mij is het een B-merk. Kijk eens naar een t-rex

Beginnen

Een heli vlieg je of buiten of binnen.:rolleyes:
Een heli die kwa grote geschikt is voor binnen is 350 dagen per jaar te licht voor buiten.Een heli die je het hele jaar buiten kan vliegen is te groot en heeft te veel power voor binnen.
Ga eens op een vliegclub kijken waar met heli's word gevlogen,daar maken ze je wat dat aangaat graag wijzer.

ESKY heeft leuke helikopters voor een redelijke prijs.
Ik ben zelf met alleen hulp van het internet begonnen met de Belt-CP.
Dit is te doen maar kostte mij in het begin heel veel geld omdat je leert door te crashen.
Met betrekking tot een heli voor binnen en buiten. Dat is moeilijk. Een heli die zich buiten redelijk houd heeft indoor en gymzaal nodig (Of om hoveren te leren toch al gauw 4x4).
Om indoor te spelen heb ik inmiddels een e-Flite mSR aangeschaft. Dit is een bijzonder leuke en eenvoudig te vliegen heli die enorm degelijk blijkt. Bovendien is hij leuk voor een beginner maar ook voor de gevorderde piloot.

Groeten, Wilbert.

ook beginner...

Heb gisteren voor het eerst echt gevlogen!

...Wat er vooraf ging:
eindeloos informeren op internet was mijn start.
Veel lezen en conclusies trekken, heli vliegen is uitdagend, leuk, maar ook duur. Mijn oorspronkelijke budget van 100 euries heb ik steeds bijgesteld, kleine heli's zijn vaak speelgoed, het reageert traag, onrealistisch vliegbeeld en vaak niet te repareren. Later leek leek E-sky voor mij lang dé heli, maar als je rondneust blijkt het een geldverslinder te zijn die technisch slecht gebouwd is en de kwaliteit is naadje, bovendien zééér lastig te vliegen, zelfs voor een ervaren helivlieger? (dat zegt toch wat?)

Tot ik de HK heli's (Hobby King) mijn interesse kreeg! Een cloon van de T-rex heli's, alle onderdelen zijn uitwisselbaar, en T-rex ziet er gewoon goed uit en is doordacht en wordt gevlogen door de beginner en wereldtoppers. Je krijgt ze in alle maten, echter weer: Hoe kleiner hoe lastiger te vliegen. Na advies ingewonnen te hebben koos ik voor de HK500 GT. Kost je toch wel zo'n 69 dollar.:rolleyes:

De setup (welke elektronica) is zeer belangrijk. Goedkoop is duurkoop.
Heb nu 500 euries uitgeven en heb 2x een HK500 (GT) met een setup van Futaba 401, Hitec en Align motor en Bec. incl 3 Zippy's. (Zender en lader had ik al)

Lees vooral veel, ook al wil je morgen vliegen, dat gaat niet. (of ren snel naar de speelgoedwinkel). Mij heeft het (meer dan) 3 maanden gekost voordat ik mijn eerste vlucht realiteit was!
Zorg dat je een goede sim hebt! Die heeft ervoor gezorgd dat ik gisteren voldaan weer met een onbeschadigde heli naar huis ging!!:mrgreen:

Hopelijk heb je er wat aan en doe je voordeel ermee!

Groetjes,
Luc

wat is je budget ongeveer?

Groeten,
Sam

Mijn budget is tot ± 150 euro.
Ik had op verschillende websites gelezen dat de Esky één van de betere merken is voordeel was ook dat je bij de meeste Esky's een simulator bij kreeg om te oefenen via de pc.

Een kameraad heeft een zo'n Micro helicopter een E-flight Blade MCX ik vindt het persoonlijk wel grappig maar niks voor mij,
als ik mijn hobby weer wil op pakken wil ik het ook meteen goed doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een heli is inderdaad niet iets waar je ff mee vliegt.
Het is zeker een lastig te besturen apparaat, maar:

het is te leren
zelfs zonder hulp
ook voor een budget van 150 euro

Als je wilt beginnen met heli vliegen is de eerste stap voor de meeste mensen een coaxiale of een fixed pitch heli. Coaxiale heli's zijn de heli's met twee contraroterende rotors boven elkaar. Deze heli's zijn erg stabiel, solide en goedkoop. Vanaf 80 euro vlieg je al met een coaxiale heli (ook wel lama genoemd).
Filmpje van een lama van esky:

Zoals je ziet zijn deze dus heel stabiel, maar er zitten ook nadelen aan. Ze kunnen wel buiten vliegen maar dan moet het wel echt windstil zijn. En dat is het niet erg vaak in Nederland, dus reken er op dat je hem voornamelijk als indoor heli zult gebruiken.
Ook zijn sommige mensen er snel op uitgekeken omdat hij niet super wendbaar of snel is.

Heb je al behoorlijk stickgevoel en een goede hand-oog coördinatie, dan kan je je beter richten op een Fixed Pitch heli (FP heli). Deze zijn minder stabiel maar ze lijken al meer op een echte heli. Deze FP's hebben gewoon 1 rotor en de hoogte regel je met het toerental van de motor. Omdat de rotorkop van zo'n FP al ingewikkelder in elkaar zit, is heb je sneller schade met een crash, maar in vergelijking met een CP (kom ik later op terug) zijn ze ook nog ontzettend crashbestendig. Deze heli's zijn meestal voor ruim 100 euro verkrijgbaar. Ook met fp's kan je binnen vliegen maar dit kan pas als je goede controle over het hoveren hebt, anders zal je gegarandeerd brokken maken. FP's zijn al een stuk minder windgevoelig dan lama's, maar ook voor FP's geldt dat je er boven windkracht 3 niet meer mee buiten kan (wilt?) vliegen.
Hier een filmpje van een FP: (esky honeybee FP v2)

Het is zeker mogelijk om met deze dingen te leren vliegen zonder begeleiding mits je voldoende gedult, spares en ruimte (liefst indoor) hebt om te leren vliegen.
Twee topics over de esky honeybee

het-honey-bee-fp-draadje
de-nieuwe-honey-bee-fp

Dan heb je nog de CP (collective pitch) heli's. Met deze bepaal je de hoogte met de pitch (bladhoekverstelling).

CP's zijn redelijk stabiel, maar de aanschaf is duur, de crashkosten zijn erg hoog (door het hoge toerental van de rotor en de ingewikkelde rotorkop) en ik zou alleen met CP heli's beginnen als je goede begeleiding (club bijv.) hebt.
Een CP heb je vanaf 150 euro (rommel!!) maar voor een goede CP betaal je minstens 300 euro.
Hier een filmpje van wat een CP kan: (dit is wel de top van de helivliegers)

Esky is inderdaad een goedkoop merk, en daar is de kwaliteit ook naar, maar dat betekend zeker niet dat het geen goede beginner heli's heeft.
Juist door hun prijs kan je veel spares kopen en kan je lekker vliegen en knutselen. Als je flink crasht met een cp ben je al gouw 100 euro kwijt aan onderdelen.

DIt is nog een handig draadje om door te lezen:

hoe-bepaal-je-de-keuze-van-een-micro-heli

En een sim is een MUST HAVE!!

Hier heb ik zeker wat aan ik weet al wel dat ik niet meteen een FP helicopter ga kopen wil eerst de besturing goed onder de knie hebben. Ook twijfel ik of ik voor een Esky moet gaan ook al hoor ik er wel goeie verhalen over.

Is een helicopter met zowel een staart rotor moeilijker te besturen als 1 zonder een staart rotor, daar zijn de meningen ook verdeeld zoals ik lees op verschillende websites.

Dit zouden mijn keuzes geweest zijn 1 van deze onderstaande lijst:

1) Walkera HM Lama 400D Helicopter (Yellow 2.4G Metal Edition)
2) E-Sky Lama 2.4G 2009 Upgrade

Iemand ervaring met de eerste ?

Een heli is inderdaad niet iets waar je ff mee vliegt.
Het is zeker een lastig te besturen apparaat, maar:

het is te leren
zelfs zonder hulp
ook voor een budget van 150 euro

Als je wilt beginnen met heli vliegen is de eerste stap voor de meeste mensen een coaxiale of een fixed pitch heli. Coaxiale heli's zijn de heli's met twee contraroterende rotors boven elkaar. Deze heli's zijn erg stabiel, solide en goedkoop. Vanaf 80 euro vlieg je al met een coaxiale heli (ook wel lama genoemd).
Filmpje van een lama van esky:

Zoals je ziet zijn deze dus heel stabiel, maar er zitten ook nadelen aan. Ze kunnen wel buiten vliegen maar dan moet het wel echt windstil zijn. En dat is het niet erg vaak in Nederland, dus reken er op dat je hem voornamelijk als indoor heli zult gebruiken.
Ook zijn sommige mensen er snel op uitgekeken omdat hij niet super wendbaar of snel is.

Heb je al behoorlijk stickgevoel en een goede hand-oog coördinatie, dan kan je je beter richten op een Fixed Pitch heli (FP heli). Deze zijn minder stabiel maar ze lijken al meer op een echte heli. Deze FP's hebben gewoon 1 rotor en de hoogte regel je met het toerental van de motor. Omdat de rotorkop van zo'n FP al ingewikkelder in elkaar zit, is heb je sneller schade met een crash, maar in vergelijking met een CP (kom ik later op terug) zijn ze ook nog ontzettend crashbestendig. Deze heli's zijn meestal voor ruim 100 euro verkrijgbaar. Ook met fp's kan je binnen vliegen maar dit kan pas als je goede controle over het hoveren hebt, anders zal je gegarandeerd brokken maken. FP's zijn al een stuk minder windgevoelig dan lama's, maar ook voor FP's geldt dat je er boven windkracht 3 niet meer mee buiten kan (wilt?) vliegen.
Hier een filmpje van een FP: (esky honeybee FP v2)

Het is zeker mogelijk om met deze dingen te leren vliegen zonder begeleiding mits je voldoende gedult, spares en ruimte (liefst indoor) hebt om te leren vliegen.
Twee topics over de esky honeybee

het-honey-bee-fp-draadje
de-nieuwe-honey-bee-fp

Dan heb je nog de CP (collective pitch) heli's. Met deze bepaal je de hoogte met de pitch (bladhoekverstelling).

CP's zijn redelijk stabiel, maar de aanschaf is duur, de crashkosten zijn erg hoog (door het hoge toerental van de rotor en de ingewikkelde rotorkop) en ik zou alleen met CP heli's beginnen als je goede begeleiding (club bijv.) hebt.
Een CP heb je vanaf 150 euro (rommel!!) maar voor een goede CP betaal je minstens 300 euro.
Hier een filmpje van wat een CP kan: (dit is wel de top van de helivliegers)

Esky is inderdaad een goedkoop merk, en daar is de kwaliteit ook naar, maar dat betekend zeker niet dat het geen goede beginner heli's heeft.
Juist door hun prijs kan je veel spares kopen en kan je lekker vliegen en knutselen. Als je flink crasht met een cp ben je al gouw 100 euro kwijt aan onderdelen.

DIt is nog een handig draadje om door te lezen:

hoe-bepaal-je-de-keuze-van-een-micro-heli

En een sim is een MUST HAVE!!

Om indoor te spelen heb ik inmiddels een e-Flite mSR aangeschaft. Dit is een bijzonder leuke en eenvoudig te vliegen heli die enorm degelijk blijkt. Bovendien is hij leuk voor een beginner maar ook voor de gevorderde piloot.

Groeten, Wilbert.

Wilbert,
Zou je deze opmerking eens willen toelichten? De topic-starter heeft net als ik geen ervaring met rc-heli's. Ik heb zelf de MSR ook in beeld maar twijfel aan de "gemakkelijkheid" van de besturing.

Jan

De mSR is heel stabiel in zijn hover.
Als je schrikt dan kan je de sticks loslaten en komt hij terug in hover...
In een beperkte ruimte kun je heel rustig en nauwkeurig rondvliegen met de heli.
Dit gaat tot een bepaald punt als je de snelheid op gaat voeren (In een grote ruimte of buiten) dan komt hij vrij plotseling op een punt waar hij echt veel meer snelheid op gaat bouwen en er echt vandoor gaat.
Een beginner zal niet snel op dit punt komen maar voor de gevorderde maakt het het vliegen met dit ding weer leuk;)
Verder ben ik erg onder de indruk van de crash bestendigheid.
Ik heb hem indoor al diverse malen tegen het plafond en andere obstakels gevlogen en ik heb nog geen schade. Als ik goed kijk heb ik gebruikssporen.
In mijn optiek is deze heli dus zeer geschikt voor een beginner.
Ik heb ook een keer met de Esky-FP gevlogen en die was veel moeilijker onder controle te krijgen.

Groeten, Wilbert.

Weet iemand misschien nog een goeie webshop in nederland waar de meeste merken gewoon verkrijgbaar zijn waaronder,
ook de Walkera/Trexx(of alternatief)/Esky

Om even op mijn vorige vraag terug te komen is het verstandig om als beginner ook meteen een heli te kopen waar ook een staart rotor op zit ??
Of kun je beter beginnen met 1 zonder staart rotor ??

Is bijvoorbeeld een Walkera HM Lama 400D ook crash bestendig ?

Zoals met de Helicopter simulators voor op je pc kan je daar elke zenders op aansluiten van elk merk ??

Je kunt best beginnen met een heli met een staart rotor. Die zal alleen niet zo stabiel zijn als een coax model.
Een Walkera CB100 is echter ook voor een beginner redelijk goed te vliegen. Die heeft een bijna coax achtig vlieggedrag. Is ook met twee brushless motoren uitgerust, dus daar heb je ook niet veel omkijken naar. De maat is goed voor een huiskamer.
Een E-Sky Honeybee FP geeft echter wel meer het vlieggedrag van een single rotor heli. Is goedkoper dan een Walkera CB100. Is echter ook wat groter (rotor diameter 510mm). de FP is wel wat minder stabiel dan een CB100, maar het is nu ook weer niet zo dat ie niet controleerbaar is.
Heb je de ruimte om een FP te vliegen, dan zou ik je die adviseren omdat die je wat beter zal voorbereiden op het echte werk.
Als je die ruimte niet hebt, pak dan een CB100 om het stickgevoel en de oriëntatie onder de knie te krijgen. Ga dan over een een FP, die je ook bij weinig wind in de achtertuin kunt vliegen.
Zoek op Youtube maar eens naar filmpjes van Nuttcaze over de FP. Heel informatief.

Een CB100 kun je bij RC Vliegshop kopen. Voor een E-sky model kan ik je Hobbymaniac adviseren.

Willem.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een Blade Msr en een CB 100?

Back