Helies lopen weg met lessen via kabel

Tijdens het lessen met mijn collega
lopen mijn helies weg.
precise hetzelfde dus ligt niet aan de heli.
Staart draait weg en ook de aileron gaat naar
rechts.
Diverse richtingen getest dus het is geen wind.
Invloed komt echt uit het signaal.
Mijn zender DX7S aan de kabel DX6I en DX7S
beide exact dezelfde afwijking.
Waar moet ik dit zoeken.
Mvg

Bas

de leerling zender.

die moet een zuiver signaal geven, zonder trim, mixers etc.
endpoints op 100, eigenlijk domweg een leeg modelmenu.
dit modelmenu blijf je helemaal van af. echt helemaal. dan staat ie in vliegtuig meestal, en is er geen mixer actief.

dit kun je controleren door op de grond, motor even los, de zenders aan te sluiten
spul aan, stcks in het midden. leerling knop om, alles moet hetzelfde blijven.
sticks op de leraar en leerling zender in de hoek, knop om, en ook dan mag er niets veranderen.

jouw zender, de leraar zender, doet de instellingen en het mixen.
de leerling zender doet helemaal niets. die geeft alleen zijn knuppelstanden door, de hoofdzender mixt, en stuurt dat naar de heli.

Yup.... de signalen van beide zenders in neutraalstand, komen niet overeen.
Oplossing is heel simple: gewoon de leerlingzender trimmen tot het weg is.

Aan de sticks hangen ook maar gewoon potmeters, en die zijn nooit tot op de duizendste nauwkeurig gelijk aan elkaar....
Verder inderdaad, checken of de leszender op een "leeg" vliegtuigmenu staat....

Groet, Bert

o ja..
wat ik ook wel eens aan de had heb gehad: hou die leerling in de gaten...

heb er wel eens eentje aan mijn eigen heli gekoppeld, eigen leerling leraar set.. en iedere keer ging die heli alle kanten op wanneer ik de knop omhaalde.
snapte er niets van. de zenders waren goed, 100% zeker..

tot ik opzij keek tijdens het schakelen, en zag dat mn leerling best heftig tegen beide sticks "leunde" met zijn duimen.
dan blijft de heli natuurlijk niet stil hangen.

Ja, maar.... Doen jullie dan geen "neutraaltest" vóór het lessen????

Tenzij ik zojuist nog met de zelfde zendercombinatie gelest heb, doe ik altijd even het volgende: ik schakel collective uit, vraag de leerling zijn sticks volledig los te laten, en schakel in hoover even de leerling zender in. De heli mag dan niet gek gaan doen. Zo ja, trim ik de leerling zender (99% van de keren gewoon de trims terug naar neutral) en anders kan de les beginnen.
Vanaf dat punt weet je dat alles wat de heli doet, gebeurt ten gevolge van de leerling zelf.

Bovenstaand is ook heel vaak een goede "leermethode": als een leerling heftig aan het worstelen is om de heli op zijn plek te houden, laat ik op die manier even zien wat de heli doet, als die leerling eens met zijn tengels van de sticks af blijft.... Meestal valt het kwartje dan en sturen ze daarna een stuk rustiger....

Ik doe dat wel..
Inclusief verhaal dat ze rustig moeten doen, kleine bewegingen en grote gevolgen etc.
Maar ik kan niet in de zender zien of hij zo heftig tegen de stick leunt..
iig, tot nu toe 1 keer gehad van alle keren, dus de "leuntest" wil er wel eens bij inschieten..

Back