Helikopter formaat

Hallo allenmaal,

Ik ben rendenlijk nieuw in deze hobby, ik heb net na een versleten walkera dragon fly een Esky Belt CP besteld. Ik heb al veel gelezen hier op het forum maar ik kom telkens zinnen tegen als "mijn 450 size heli..." Wat wordt er bedoel met 450? Hoe zit het in het algemeen met de helikopter maten? heeft die 450 betrekking op de rotor diameter?

Groeten,
Sander

Eh, niet om lullig te doen, maar das dus niet zo ;)

450 slaat op de motormaat ('Can size'). Een 450 heeft meestal namelijk 325mm blaadjes... De motormaat zegt iets over het motorvermogen (Ongeveer) en daarmee over de rotordia.
De bladlengte word naar mijn beste weten niet gebruikt om een maat aan te geven, bij brandstoffers word de cylinderinhoud in cubic inch gebruikt (Een .50 is een 8,5 cc heli met 600-620 mm bladen) en bij de e-heli's de uit de borsteltijd gebruikelijke can-size.

Groetjes,

Ton.

Je hebt gelijk Skidz :p Ik wist dat niet van de E-helies en dacht dat het met bladmaat te maken had.

De ene maker noemt de bladmaat, de ander de can-size van een borstelmotor die ze er toch niet op gebruiken... Het is inderdaad heerlijk verwarrend.

Of logo 500, die bladen zijn toch 50 cm dacht ik.

Uiteindelijk zul je toch de specs. moeten lezen voordat je er aan begint, de naam van het beestje hoeft natuurlijk niet altijd het formaat te vermelden.

Klopt,
Iedere fabrikant houd er zijn eigen methode op na...
maar met een 450'er wordt dan toch meestal een heli met 325 mm bladen bedoeld :).
Dit is dankzij Align aardig ingeburgerd geraakt.
De Logo 400, T-rex 500 en de MSH500 gebruiken allemaal weer 425 mm bladen...
Je went er vanzelf aan...

Eric

@FBK lol, die heb ik zelluf ;) Stom dat ik die over het hoofd zag zeg... De Logo is een Can 500 frame, en das net als de Trex 600 ook de eventuele bladmaat. Dat maakt het dus verwarrend...

hoi hoi

Misschien kan iemand in de F.A.C. schrijven welke formaten er zijn en welke rotorbladlengtes erbij horen.

zowel ele en (met aan hol) en benzine

door al die maten weet ik het ook niet meer.

iemand?

b.v.d. Richard

We willen graag een lijstje met de standaards,
Je kan je hely voor diverse dingen natuurlijk aanpassen.
t.w. langere of kortere bladen.
Dragracing met een 3,5cc hoogtoerig jankende moter met hoop pk`s
maar een simpel lijstje met rotor diameter/bladlengte/cc`s...meestal in C.I.D.
Het gaat dus om de standaards en niet of je in een 30 size ook nog wel eens een turbine kan proppen

greeeeez Richard

Back