Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Tommeke zou maar zo eens gelijk kunnen hebben: de hekrotor zoals hij nu staat oefent bij roteren om de top-as een koppel uit op de staartboom wat meehelpt de hoofdrotor "de bocht IN te rollen", m.a.w. als je links rudder geeft ontstaat er een lichte rolneiging naar links, en als je rechts rudder geeft ontstaat er een lichte rolneiging naar rechts.
Of dat ook de bedoeling van de ontwerper is geweest weet ik niet....
Groet, Bert
Dit is mijn theorie:
Een heli zal in een hover altijd licht naar links hellen, door de tegenkoppel die de staartrotor genereert. Als je dan pirouet met een staart die recht staat, zal de rotor disk nog altijd licht naar links hellen terwijl je aan je pirouet begint, hierdoor zal er altijd een soort van onbalans zijn, terwijl je fbl-unit 'vecht' om de rotor recht te houden.
Als je je staartrotor nu een klein beetje scheeft zet, zal de staartrotor de rotor disk recht 'trekken' tijdens het pirouetten, waardoor het pirouetten veel stabieler zal aanvoelen.
Nou, die theorie klopt helaas dan weer niet....
Je zult die helling altijd nodig hebben om de reactiekracht van de hekrotor op te vangen. Je heli zal dan ook NIET vlakker blijven in de piro, want hij heeft domweg die helling nodig (tegen het koppel in in ieder geval) om op zijn plek te blijven....
Een FBL set heeft daar normaal gesproken pyro-compensatie voor, die een klein beetje rol stuurt als je rudder geeft, maar een schuine hekrotor helpt de FBL unit wel....
Maar het is wel zo (nogmaals, ik weet niet of dit ook daadwerkelijk de bedoeling van de ontwerper was) dat bij die blackhawk de plaatsing van die hekrotor meehelpt de heli correct "in te rollen" voor een stationaire draaiing... Als je namelijk de staart optilt, ontstaat een rolneiging met de rotor mee, als je de staart neer drukt ontstaat een rolneiging tegen de rotor in. De hekrotor van die Blackhawk levert een linkse rol op bij links rudder...
Groet, Bert
the inclination of the tail rotor is intended to introduce a lifting force on the tail....so during hoverings and landings the tail will stay higher and the nose lower.
Dat ding duwt de staart juist naar beneden bij die blackhawk op dat filmpje.
Nou.... de staart wordt maar door één ding/persoon naar boven of beneden geduwd, en dat is de piloot met zijn cyclic...
Het citaat van Nodri, geen idee waar het vandaan komt, maar het is NIET zo, tenzij men bedoelt dat de "lifting force" het doorbuigen van de staart onder invloed van de zwaartekracht tegengaat... maar ik denk niet dat een blackhawk zo slap in ekaar zit.
Want als je even logisch nadenkt, dan betekent een hogere staart en lagere neus dat de rotordisc ook verder voorover ligt, en dus de heli weer naar voren wil gaan lopen... Je kunt namelijk vrij in de lucht niet de hoek van de rotordisc boven de romp naar believen veranderen.... Daarvoor moet je de rotor-mast verstelbaar in de romp bevestigen, en dat lijkt me dan weer héél stug....
Groet, Bert
Tja de 283 sites die Google vond zullen het wel fout hebben. Wat betreft het kantelen van de rotor mast, daar vlogen vroeger wel wat helis mee rond. Is niet echt van de grond gekomen (no pun intended).
De moderne helis waar ik in gevlogen heb zijn allemaal scheef op de grond. Kijk maar eens naar een AW139, eurocopters enz. Als die opstijgen gaat eerst de staart naar beneden. Als ze dan in level flight zijn is de romp recht in de lucht maar de rotor scheef. Das wel zo comfortabel.
Maar weer terug on topic
Ervaring is direct proportioneel aan de hoeveelheid geruïneerde spullen