Ik heb een Helix Bell en sinds kort een Helix Long Ranger. Beide toestellen hebben hetzelfde euvel en zijn standaard uit de doos zeer moeilijk te vliegen. Dit komt door het volgende.
De stickbezetting is mode 2
Rechter knuppel vooruit, toestel gaat vooruit en naar links
Rechter kunppel achteruit, toestel gaat achteruit en naar rechts
Rechter knuppel naar links, toestel gaat naar links en naar achteren
Rechtre knuppel naar rechts, toestel gaat naar voren en naar rechts
Uit bovenstaande blijkt dat de reactie van de helicopter op een knuppeluitslag van de rechter stick steeds 45 graden tegenkloksgewijs verloopt aan de knuppeluitslag.
Ik heb dit opgelost door ipv van de meegeleverde zender een Robbe FC-16 programmeerbare zender te gebruiken. Ik heb 2 mixers gemaakt. Eén mixer van kanaal 1 naar kanaal 2 (+100 %) en één mixer van kanaal 2 naar kanaal 1 (-100%).
De helicopter is nu perfect te besturen zonder dat ik constant 45 graden kloksgewijs moet corrigeren met de rechter stick.
Omdat ik twee Helixxen heb met hetzelfde probleem vraag ik mij af of er niet structureel iets mis is met het ontwerp van deze helicopters of de zenders.
Ik heb het pobleem nu wel opgelost met de mixers in de zender, maar de Long Ranger heeft een andere ontvanger dan de 3D. De Ranger heeft een 3 in 1 ontvanger en die wil niet werken met mijn Robbe FC-16 zender.????????? (Inmiddels wel als ik de Robbe kristallen gebruik)
Ik vraag me af of anderen hetzelfde probleem ervaren (of juist niet ervaren) en wat ze er evt. aan gedaan hebben om het op te lossen.
Laatst bewerkt: