Helixx besturing klopt niet (opgelost)

Ik heb een Helix Bell en sinds kort een Helix Long Ranger. Beide toestellen hebben hetzelfde euvel en zijn standaard uit de doos zeer moeilijk te vliegen. Dit komt door het volgende.

De stickbezetting is mode 2

Rechter knuppel vooruit, toestel gaat vooruit en naar links
Rechter kunppel achteruit, toestel gaat achteruit en naar rechts
Rechter knuppel naar links, toestel gaat naar links en naar achteren
Rechtre knuppel naar rechts, toestel gaat naar voren en naar rechts

Uit bovenstaande blijkt dat de reactie van de helicopter op een knuppeluitslag van de rechter stick steeds 45 graden tegenkloksgewijs verloopt aan de knuppeluitslag.

Ik heb dit opgelost door ipv van de meegeleverde zender een Robbe FC-16 programmeerbare zender te gebruiken. Ik heb 2 mixers gemaakt. Eén mixer van kanaal 1 naar kanaal 2 (+100 %) en één mixer van kanaal 2 naar kanaal 1 (-100%).

De helicopter is nu perfect te besturen zonder dat ik constant 45 graden kloksgewijs moet corrigeren met de rechter stick.

Omdat ik twee Helixxen heb met hetzelfde probleem vraag ik mij af of er niet structureel iets mis is met het ontwerp van deze helicopters of de zenders.

Ik heb het pobleem nu wel opgelost met de mixers in de zender, maar de Long Ranger heeft een andere ontvanger dan de 3D. De Ranger heeft een 3 in 1 ontvanger en die wil niet werken met mijn Robbe FC-16 zender.????????? (Inmiddels wel als ik de Robbe kristallen gebruik)

Ik vraag me af of anderen hetzelfde probleem ervaren (of juist niet ervaren) en wat ze er evt. aan gedaan hebben om het op te lossen.

Laatst bewerkt:
Dit probleem is inmiddels opgelost. Na de aanschaf van een LAMA V4 bleek dat deze een langere flybar heeft dan de Helixx. Het probleem met de Helixx was opgelost na het plaatsen van een langere flybar. Het kan ook worden opgelost door extra gewichten te plaatsen naast de reeds aanwezige gewichten op de originele Helix flybar.

Na deze aanpassing is de reactie van de heli op de stuurknuppels wel iets minder.

Bert

Ik was toch niet helmaal tevreden met deze oplossing.
Het extra gewicht op de flybar kan dit enigszins compenseren. Vooruit en achteruit vliegen gaat dan goed, maar naar links en rechts hooveren niet en verliep altijd in een bocht.

Ik heb nu op beide Helixxen nieuwe motoren gezet. Eén met Xtreme motoren en één met standard Esky V4 motoren. Sindsdien vliegen beide Helixxen perfect rechtuit (zonder extra gewicht aan de flybar) en hooveren goed in alle richtingen.

Ik ben nog aan het zoeken naar een verklaring. Met de oude motoren moest ik altijd vol gas vliegen. Nu maar half gas.

Misschien werd het probleem van het niet rechtuitvliegen veroorzaakt doordat de motoren constant op vol vermogen draaiden. Bij cyclic input komt er wrijving op de holle as en gaat deze langzamer draaien. Als de aandrijfmotor van deze holle as niet meer vermogen kan geven via de gyro aansturing kan deze de heli niet rechthouden.????

Laatst bewerkt:
helemaal mee eens

Ik heb dezelfde probs met mijn helix 3d. Veel goede tips hier gelezen, en ga ze nu eens uitproberen ook!

ben er ondertussen zal in geslaagd van hem zo af te stellen dat hij mooi blijft hangen op 1 meter hoogte, zonder rond zijn as te draaien. kan ook mooi rond de as draaien zaols ik wil.

Wat er nog steeds fout loopt is dat hij bij het vooruit gaan naar links helt en draait, omgekeerd bij alle andere bewegingen.
Heb er al wat over gelezen dat ze dat allemaal doen, en dat het oplosbaar is, maar HOE??? (ik heb geen programeerbare besturing :s)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb veel problemen gehad met de zgn. 45 graden afwijking van de diverse typen Helixxen. Ik heb er 3. Het 45 graden probleem is bij al mijn Helixen opgelost door de standaard Helixx motoren te vervangen door standaard V4 of Xtreme motoren. Ze vliegen nu perfect rechtuit.

De motoren van de Helix zijn te zwak en moeten continue op volle kracht werken. Daardoor kan het wrijvingsverlies, veroorzaakt door stickinput op de swashplate niet gecompenseerd worden.
Mijn advies: Probeer de standaard V4 of Xtreme motoren.

Bert

Back