Helling plankje Depron

Beste Erik,
Om alles bij elkaar te houden heb ik mijn ervaring met de scharnieren verplaatst naar het draadje Snow Boot van Peter omdat daar ook de OFA wordt besproken.
Fred
 
Helemaal goed, Fred, het draadje van de Snow Boot volg ik uiteraard ook op de voet. Intussen is m'n hellingplankje klaar voor de eerste vlucht. AUW: 500gr, A = 30dm², dus ongeveer 16,7 gr/dm².

 
Vanochtend vroeg was het zo ver. Ik heb nogal een counter-intuitive benadering van slope-maidens. Ik smijt zoiets gewoon van wat lijkt op een helling met 3-4Bft:

full


Uitslagen:

full


Eerste ervaring: vliegt heerlijk, wint snel hoogte waar nodig (in de bocht) en pakt ook snel snelheid op waar nodig (na de bocht). Omstandigheden waren niet ideaal (variabele wind in sterkte en richting, zon tegen), maar so far lijkt het erop dat het de bouwmoeite waard was :).

Wat mij benieuwt -> zien de meer ervaren hellingzwevers/ -bouwers verbeterpunten (quick wins). Zo ja, de welke?

Na de eerste vlucht heb ik CG gewijzigd naar 20%, dat lijkt wel zo'n beetje de max...
 
:thumbsup:
Quick-wins zie ik niet zo.
Mijn opmerkingen over de constructie en niet doorlopende elevons heb ik hiervoor al gemaakt, maar zo hoort het: niet teveel van aantrekken en gewoon testen die zooi!
 
Nog een kleine aanvulling: ik zie niet wat je zwtpnt tydens het filmpje was, maar mijn observatie is dat het een klein beetje naar achter zou moeten.
Dus wat betreft je 20%: is dat naar voor of naar achter?
Verder een flauwe: volgens mij is dat toch echt een Easy-Star!
 
Bedankt voor de tip. Was er al over aan het puzzelen, ben daarom ook benieuwd hoe je kan zien dat zwaartepunt verder naar achter moet/ kan. Eerste vlucht was op 18% (v koorde) tov voorlijst, tijdens filmpje was het 20%. Volgens mij komt dat de snelheid ook ten goede, klopt dat?
 
Ik heb nog een paar maal kritisch zitten kijken naar het filmpje en eigenlijk is het te aanmatigend om er vanuit een luie stoel te veel conclusies aan te verbinden.
Voorzichtig expirimenteren met zwtpnt is het enige wat er op zit: ik kan het gewoon zomaar mis hebben.

Ik kan ook niet echt beoordelen hoe je stuurt, dus ook daar kan ik me vergissen, maar het lijkt er op dat je hem steeds optrekt tot zo hoog als ie kan komen en dan weer zijn eigen stabiliteit laat zoeken: dat levert wel verliezen op.
Probeer eerst eens op een voorzichtige manier hoger te komen door langer parralel te vliegen en het sterkste punt in de liftband te zoeken.
In het algemeen zou ik zeggen: probeer meer naar voren te vliegen met minder hoogteverlies in de manoeuvres, Maar het is natuurlijk een heel klein richeltje en een grote plas water; dus wie ben ik?
 
Alle tips en suggesties worden gewaardeerd. Zwaartepunt naar achteren ga ik zeker nog mee experimenteren. Peter Wick heeft inmiddels ook het filmpje bekeken en had een trits aan verbeterpunten :) maar gaf wel aan de bouwwijze te kunnen waarderen ('great... wonderful done'). Die verbeterpunten neem ik mee in een volgend bouwproject van een plankzwevertje.
 
Back
Top